این روزنامه با اشاره به این که روستای مهدی آباد با عنوان نگین کوهستان دهکده ای خوش اقلیم در باختری ترین بخش باغ شهر فین بندرعباس، ولایت مدار، دیارعاشقان اهل بیت (ع) و بی صبرانه در انتظار مهدی موعود است، آورده است: یک پارچه آبادی مشتمل بر روستاهای پروزک، مهدی آباد، آوین علیا و سفلی و دشت مارم و کوران، با اهالی ساده زیست و زیبا نگر، برای اجابت مطالبه هایشان منتظر تحقق وعده مسئولان هستند.
در این گزارش، گریزی به ظرفیت ها، پیشرفت و مشکلات متعدد روستای مهدی آباد زدیم.
صبح ساحل در این گزارش از صدا وسیمای خلیج فارس، شرکت آب و فاضلاب روستایی، ورزش و جوانان هرمزگان، راه و شهر سازی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، کمیته امداد، بهزیستی و ... خواسته است اگر فرصت سفر به روستاها را ندارید با گزارش های اختصاصی از این روزنامه همراه باشید تا دغدغه و گلایه مردمان مستحق مساعدت را بدانید و برای رفع آن ها برنامه ریزی کنید.

*پیشینه و وجه تسمیه
بنیاد این سامان با نام مهدی آباد به سال 1300 می رسد. اما پیش از این، آن را» ختنه سوری»، یعنی سرزمین جشن شاد می خواندند. مانند سیرمند در حاجی آباد که از سورمند یعنی شادمانی گرفته شده است.
اما بر اساس تصویب اصلاحاتی در دهستان های هرمزگان، مورخ 3 مهرماه 1370 از سوی وزارت کشور، روستاهای مهدی آباد، آوین علیا و سفلی، به درخواست مردم به علت وجود جاده به سمت فین، از دهستان رویدر شهرستان بندر خمیر جدا و به دهستان فین شهرستان بندرعباس ملحق شدند.

*وقتی دهیار، از اعزام گروه جهادی به روستا، ممانعت کرد!
گروه 107 نفری خانم و آقای اردوی جهادی 16 روزه پیامبر اعظم (ص) وابسته به بسیج دانشجویی استان فارس، از اسفند 1394 تا فروردین 1395 در روستای محروم مهدی آباد بودند. گزارش فعالیت هایشان در فضای مجازی بسیار چشمگیر و قابل توجه بود اما در عمل کار خاصی انجام نداده بودند.
دهیار این روستا از حضور این گروه جهادی بسیار ناراضی بود و با صراحت گفت: کارهای بی ثمری انجام دادند و به جای اینکه گره ای از کار روستائیان باز شود، مشکل دو برابر شد. به عنوان مثال این دیوار مدرسه که آن ها ساخته اند به علت غیر مهندسی و نازیبایی باید تخریب شود.
شریفی نیا در ادامه افزود: این گروه جهادی امسال به هر دری زدند که دوباره به مهدی آباد بیایند اما نپذیرفتم. ما خودمان به شیوه پیشینیان، گروه محله ای داریم و به هم دیگر کمک می کنیم، نمی گذاریم کار کسی روی زمین بماند. البته کمبود گروه های جهادی متخصص در هرمزگان یک نقص است که تصمیم گیران می بایست به آن بیشتر بپردازند.

*رشد 2 برابری جمعیت
با وجود مشکلات نه تنها نگذاشته ایم روستائیان مهاجرت کنند بلکه جمعیت اینجا را به 2 برابر رسانده ایم. افرادی داشته ایم که به علت مشکلات مالی با وجود اینکه فرزندانشان دانشگاه خوب هم قبول شده اند اما بضاعت مالی نداشته اند و به ترک تحصیل فرزندشان رضایت داده اند.
قشر ضعیف جامعه اغلب در روستاها زندگی می کنند و نیاز به همه نوع حمایت دارند. فقر فکری و اقتصادی 2 معضل بزرگ مهدی آباد هستند. به هر حال بنابر وعده مسئولان، مردم را دلخوش و امیدوار کرده ایم. با دلگرمی ایجاد جاده مناسب و آسفالته دسترسی و تامین آب با ایجاد آب شیرین کن که 2 قول اساسی مسئولان امر است، رشد جمعیت را به 2 برابر رسانده ایم.

*وعده های مشخص مسئولان
عبدالحمید حمزه پور، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هرمزگان مهرماه 1394 وعده کردند با ساخت سایت آب شیرین کن مشکل آب شرب این روستاها مرتفع شود، از 15 آبان 1396، پیگیرند و قرار است به زودی طرح آب شیرین کن شروع شود.
میرشفیع، معاون راه های روستایی وزارت راه و شهر سازی به اتفاق منصور آرامی در خصوص رفع مشکل راه این روستاها مرداد 1393، به مهدی آباد آمدند. احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی اما سخت پشت کار هست. در حال حاضر پیمانکار در حال ساختن پل ها است.هر چند قرار بود عملیات این جاده بهمن سال گذشته به پایان برسد اما طبق قول مسئولان تا پایان امسال این جاده به بهره برداری خواهد رسید.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی هم که برای مراسم پیرغلامان در شهادت امام رضا (ع) امسال به روستای ما آمده بود قول داد که در خطبه های نماز جمعه، مشکل جاده مهدی آباد را مطرح کند.

*اتفاقی که خون مردم و مسئولان را به جوش آورد
اسفند 1395، مادر بارداری هنگام زایمان به علت تخریب جاده مواصلاتی فین، شرایط بسیار نامناسبی داشت. بنابراین به همت اهالی لای پتو پیچیده شد و پیاده از گردنه های سخت گذر و جاده های ناهموار، به سمت رویدر برده شد. سرانجامش هم به فضل خدا به خیر گذشت.

*مشکلات مدرسه
دانش آموزان این روستاها تا کلاس نهم درس می خوانند و پس از آن با ده ها درد سر اگر در خوابگاه فین جایی داشته باشند تا دیپلم ادامه تحصیل می دهند وگرنه ترک تحصیل خواهند کرد به همین علت هم در سازمان ها و اداره های دولتی، فرد شاغلی نداریم.
مدرسه های فعلی هم آب شرب، آب سرد کن و کولر نداشته و خانه معلم، فضای سبز و زمین ورزشی مناسب و دیوار حیاط ندارند. مدرسه ها دو شیفت هستند و اغلب از سرباز معلم استفاده می شود، معلم خانم یکی از نیازهای ضروری است زیرا دانش آموزان دختر روستا با توجه به رشد جسمی در سن ازدواج هستند و برای تحصیل در همین مقطع فعلی هم معذبند.

*اتفاق های جالب
محمد شریفی نیا، دهیار مهدی آباد در باره اتفاق های جالب زادگاهش گفت: در این روستا، اعتیاد را به حداقل رسانده ایم و توانسته ایم جلو فروپاشی خانواده ها را بگیریم و افرادی را به جریان طبیعی زندگی باز گردانیم.
ساختمان دهیاری احداث کنیم. با جذب خیر، حسینیه زیبا و مسجد نوساز بنا کرده ایم. برای رفاه اهالی و تمیزی محله ها، سطل زباله تعبیه شده است.
زمین خاکی استاندارد با دیوار کشی و سکو ساخته ایم و منتظر اداره کل ورزش و جوانان هستیم تا به وعده اش عمل کند و آن را چمن کند. برای اشتغال زایی، معدن نمک روستا را ثبت کرده ایم اما با مشکل جذب تسهیلات با بوروکراسی های اداری مواجه شدیم.
به علت وجود گیاهان دارویی نظیر آویشن، مور خوش، خاک شیر و ... در کوه های حوالی این روستا، شرکت بسته بندی گیاهان دارویی ثبت کردیم اما با مشکل حمایت مسئولان مواجه شدیم و وارد چرخه اقتصادی نشد. حضور چشمگیر اهالی در مراسم های ملی، مذهبی و سنتی، قابل توجه است اما نبود پشتوانه مالی در همه موارد، مشهود است.

*دغدغه های اساسی
نداشتن کتابخانه روستا یک درد و یک دغدغه بزرگ است. استفاده از ماهواره به علت نداشتن دسترسی به فرکانس های صدا و سیما را نیز یک مشکل بزرگ تلقی کرد. خانه بهداشت هم طی سال 6 ماه تعطیل است. آب شور است و مردم از آب برکه های آلوده استفاده می کنند. .بیکاری نیز بزرگ ترین مشکل این روستا محسوب می شود. البته برای مان سوال است که چرا نام مهدی آباد در نقشه گوگل نیست.
*درخواست های مشخص
انجام آسفالت جاده ناهموار و سخت گذر دسترسی، ساخت آب شیرین کن، ساخت سالن ورزشی و ایحاد اشتغال مهم ترین در خواست های روستائیان هرمزگان در مرز استان فارس در همسایگی روستای زاد محمود لارستان هستند.

*ظرفیت ها
وجود چشمه آب شیرین با حدود 20 اینچ آب در ثانیه، ظرفیت گردشگری، عبور رودخانه آب شور از حاشیه روستا با ماهی های خوشمزه، قرار گرفتن کوه نمک در کنار آن، وجود زمین های حاصل خیز و محصول خرمای مرغوب خنیزی و موسلی و ساکنان سخت کوش این روستاها از ظرفیت های قابل سرمایه گذاری می باشند.
*روستاهای زیبا و به نسبت محروم دهستان فین
اردان، باغستان، برکه شیخ، بگود، پرزین، تربکستان، تربوییه، تنغت، تیزج، تیکو، غایب، جونگان، چاکرتو، چاهو، چهل سواران، خایین، خورخورست، دازان، درمغ، دشت مارم، دم تنگ مصری، دمیلو، دوستانق، رضوان، سرزه، سله کو، سوتفان، شغو، شیخ عالی، علی آباد، کوران، کهتک، کهن بالا، گاو نیز، گرو سیاه، گلدنو، سربند، لومائی، لاور، مزرابالا، مزراپائین، منگو، هورمودربالا، هورمودر پائین، تنگ بازگران، اوین سفلی، اوین علیا، پروزک، گردسیاه، بست بیخ، کم گرمه، مهدی اباد (ختنه سوری)، پابند، اب آب کهور، گل اندام، قلمان، تشکن، بنگرسو، شیاری، سودرو، کم رودان، خورجل بالا، درمیشان، خورجل زیر، بندر، مازغ کوارو و تنگ تربوئیه جزو روستاهای دهستان فین هستند.

*تشابه اسم مهدی آباد
تعدد اسم نام مهدی آباد در کشور بسیار زیاد است. در بیرجند، خوزستان، اردهال فارس، خرم آباد، شمیران، قزوین، اصفهان، شوشتر، مشهد، کرج، کرمانشاه، رشتخوار، یزد، دامغان، مازندران، ایلام، همدان، حتی علی آباد کتول و ... هم جایی به نام مهدی آباد دارند و مثل مهدی آباد هرمزگان در انتظار حضرت مهدی موعود هستند.

*موقعیت جغرافیایی
روستای کوهستانی مهدی آباد از توابع دهستان فین، با 450 نفر جمعیت در 127 خانوار در 180 کیلومتری بندرعباس، 70 کیلومتری غرب فین و 10 کیلومتری شمال رویدر قرار دارد.
7195/7408
تنظیم کننده: رقیه غلامی زاده ** انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.