علی کریمی روز چهارشنبه درمصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در راستای فراخوان این اداره کل درخصوص واگذاری یکهزارهکتارزمین برای طرح های پرورش میگو شمار زیادی ثبت نام کردند که 115نفر آنان دارای شرایط لازم هستند.
وی افزود: استقبال سرمایه گذاران بومی باعث شد تا با هماهنگی اداره حفاظت محیط و زیست و فرمانداری ویژه میناب وسعت اراضی استعداد یابی شده برای واگذاری به متقاضایان بومی پرورش میگو درکرگان میناب به 2برابر افزایش یابد.
معاون شیلات هرمزگان اضافه کرد: درحالی شاهد این استقبال هستیم که مسئولیت زیر ساخت ها شامل احداث راه دسترسی(بین مزارع)، کانال زهکشی، پل های ارتباطی بین مزارع، کانال آبرسانی و حتی برق بعنوان سرمایه آورده برعهده متقاضیان سرمایه گذاری است.
وی خاطرنشان ساخت: هم اکنون درحال واگذاری زمین های استعدادیابی شده منطقه کرگان ازتوابع میناب در قالب قطعات 20 هکتاری به متقاضیان بومی دارای مجوز پرورش میگو از سوی این اداره کل هستیم.
در اطلاعات منتشره شیلات هرمزگان آمده است: عملیات هم زمان شناسایی، نقشه برداری و حتی واگذاری حدود 21هزار هکتارزمین مستعد پرورش میگو در5 شهرستان ساحلی بندرعباس، جاسک، بندرلنگه، قشم و میناب با گرفتن مجوزهای لازم از دستگاههای ذیربط درحال انجام است که پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه به مرحله تولید برسند.
سطح مفید این زمین ها پس از تسطیح و احداث کانال تامین و توزیع آب به 15هزارهکتار می رسد که با در نظر گرفتن 3 هزارو 600هکتار مزرعه درحال بهره برداری میزان تولید سالانه میگوی این استان تا پایان برنامه ششم توسعه به بیش از70هزارتن افزایش می یابد.
دراین اطلاعات وسعت مفید مزارع پرورش میگودرهرمزگان هم اکنون 3 هزار و 600هکتار با تولید سالانه 15هزارتن عنوان شده که با توجه به کیفیت بالای محصول80درصد آن به خارج از کشور صادر می شود.
این درحالی است که هم اکنون 11مرکز تولید لارو میگو درهرمزگان با تولید سالانه یک میلیاردو 400میلیون عدد لارو میگو فعالیت دارند که بخشی از نیاز استانهای سیستان و بلوچستان و گلستان را نیز تامین می کنند.
مجموعه فعالیت های اداره کل شیلات هرمزگان در راستای طرح های دریا محور و همچنین اقتصاد مقاومتی قلمداد شده که در 4سال گذشته با استقبال خوب سرمایه گذاران مواجه شده است.
ازآنجایی که با ایجاد هر مزرعه 20هکتاری پرورش میگو برای 12 نفر بطورمستقیم شغل پویا ایجاد می شود با واگذاری زمین های شناسایی شده و بهره برداری ازسایت های جدید تاپایان برنامه ششم توسعه برای10هزارنفر از ساحل نشینان هرمزگانی شغل پایدار ایجاد می شود.
هم اکنون نزدیک به 2 هزارو200نفر بطور مستقیم در سطح 3 هزارو600هکتار از مزارع پرورش میگوی این استان فعالیت دارند.
هرمزگان تنها استانی است که سالانه 2 بار از 'اسفند تا تیر' و از 'تیرماه تا اواخرآذرماه' کار پرورش و برداشت میگو وهمچنین تولید لارو درآن انجام می شود طوریکه رتبه اول تولید محصولات یاد شده در کشور نیز به آن اختصاص دارد.
میگوی مورد استفاده درسایت های هرمزگان از نوع 'وانامی' است که از مهم ترین ویژگی های آن می توان از ضریب رشد و بازماندگی بالا، مقاوم بودن به بیماریها و داشتن دوره رشد نام برد.
صنعت شیلات و آبزیان بعنوان قدیمی ترین منبع درآمدی ساحل نشینان جنوب ازجمله هرمزگان است که با احداث مزارع میگوی پرورشی مورد توجه بیشتر واقع شده و در4سال گذشته حمایت دولت تدبیرو امید باعث افزایش چند برابری تولید شده که درصورت استمراراین حمایت ها می تواند به محور توسعه این استان تبدیل شود.
6048/6149
خبرنگار رضا گیلانی ** انتشار : خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.