سید رضا امیری زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا نشاءهای تولید شده را پیاز، گوجه فرنگی، خیار، فلفل، بادمجان و هندوانه ذکر کرد.
وی سطح زیر کشت پیاز درهرمزگان را 9هزار و 800هکتار عنوان کرد و افزود: بیشترین تولید نشاء به میزان یک میلیارد و 800 میلیون عدد به پیاز اختصاص دارد که در هرهکتار 250 هزار عدد نشاء کشت می شود.
این مسئول در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: در زمینه تولید نشاء هندوانه نیزدرحال انجام طرح های الگویی هستیم که به زودی نتایج آن به بهره برداران اعلام می شود.
امیری زاده یادآورشد: با تلاش کشاورزان و کارشناسان سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در زمینه تولید نشاء به روش مکانیزه هم اکنون بالای 90درصد کشت سبزی و صیفی این استان با استفاده از کشت نشاء و آبیاری نوین انجام می شود و کشت مستقیم بذربه طور کامل حذف شده است.
وی از شهرستان های پارسیان، رودان، بندرعباس، حاجی آباد و هشتبندی ازتوابع میناب به عنوان مناطق عمده تولید کننده انواع نشاء سبزی و صیفی به روش مکانیزه (درفضای گلخانه ای و بستر مناسب خاک) نام برد.
مدیر امورزارعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بیان داشت: با توجه به اهمیت موضوع به متقاضیان ایجاد سازه های تولید نشاء مکانیزه ( براساس متراژ گلخانه )تسهیلات بانکی ارزان قیمت بین چهار تا 6میلیارد ریالی پرداخت می شود.
در اطلاعات منتشره سازمان جهادکشاورزی هرمزگان سطح زیر کشت سبزی و صیفی در هرمزگان (غیراز گندم ، جو و دانه های روغنی) 53هزارهکتار اعلام شده که بهترین بازار برای تولید نشاء مکانیزه است و ضمن ایجاد اشتغال می تواند هزینه های تولید را تا سطح قابل توجهی کاهش دهد.
از مهم ترین مزیت های تولید نشاء مکانیزه و کشت غیرمستقیم سبزی صیفی می توان به صرفه جویی ارزی، کاهش مصرف آب و بالا رفتن بازدهی آب، افزایش تولید و کاهش هزینه ها و همچنین بازارپسندی محصول و کیفیت عالی و رسیدن به سطح سبز یک دست و مناسب و زودرسی 15 روزه محصول اشاره کرد.
در شیوه سنتی برای کشت خیاردر هر هکتار به 125 هزار دانه بذر نیازاست اما در روش مکانیزه این میزان به 17 هزار دانه بذر کاهش می یابد که با توجه به واردات بذر، بهترین راه صرفه جویی در خروج ارز از کشور است.
سابقه تولید نشاء مکانیزه در استان هرمزگان به سال 86 هجری خورشیدی بازمی گردد که با تولید 60 هزار نشاء آغاز شد که هم اکنون با گذشت یک دهه به حدود سه میلیارد عدد افزایش یافته است.
6149/2094
خبرنگار: رضا گیلانی**انتشار:هومن محمدکرمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.