سید پرویز محبی روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان میگوی تولیدی درهمسنجی با سال گذشته 5 هزارتن افزایش نشان می دهد.
وی افزود: سال گذشته 10هزارتن میگو از مزارع پرورشی این استان برداشت شد که افزون بر 70درصد آن به خارج از کشور صادر شد.
مدیرکل شیلات هرمزگان با اشاره به ارتقای مثبت شاخص های تولید میگوی پرورشی دراین استان ابراز داشت: در4 سال گذشته میزان تولید میگوی پرورشی از سه هزارو200تن سال 93به 15هزارتن در سال جاری افزایش یافته است.
محبی، وسعت مزارع پرورش میگوی هرمزگان را در سال جاری سه هزارو 600هکتار عنوان و ازافزایش وسعت مزارع، استفاده از شبکه های هوادهی و غذا دهی خودکار وهمچنین خدمات بهداشتی بعنوان دلایل اصلی افزایش تولید میگودر این استان نام برد.
در اطلاعات منتشره شیلات ایران آمده است:همه ساله افزون بر80درصد از میگوهای تولید شده در مزارع پرورشی هرمزگان به خارج از کشور صادرمی شود طوریکه سال گذشته 30میلیون دلار ارزآوری داشته که پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به حدود 50میلیون دلار افزایش یابد.
دراین اطلاعات ازکشورهای امارات متحده عربی، عمان، ویتنام، فرانسه، اسپانیا، روسیه، کویت، هنگ کنگ و لبنان بعنوان وارد کننده عمده میگوهای پرورشی هرمزگان نام برده شده است.
میگوی پرورشی درمزارع هرمزگان از نوع وانامی است که تولید آن از سال 88هجری خورشیدی به صورت آزمایشی درسطح20 هکتارآغاز شده که تاکنون نتایج مطلوبی داشته است.
کارشناسان شیلات از کاهش هزینه های غذایی، ضریب رشد و بازماندگی بالا، مقاوم بودن به بیماریها و داشتن دوره رشد کمتر بعنوان مهم ترین ویژگی های میگوی 'وانامی' نام برده اند.
صنعت شیلات و آبزیان از قدیمی ترین راه های درآمد مردم ساحل نشین جنوب از جمله هرمزگان محسوب می شود که در صورت توجه دولتمردان و حمایت از بخش خصوصی می تواند بعنوان محور توسعه هرمزگان کمک زیادی به بنیه اقتصادی مردم باشد.
استان هرمزگان با دارا بودن 9سایت پرورش میگوی فعال وسطح زیر کشت سه هزارو 600 هکتار(امسال) و تولید سالانه بیش از15هزارتن رتبه اول در بین استانهای تولید کننده میگوی پرورشی کشور را دارد.
6149 / 6048
خبرنگار: رضا گیلانی ** انتشار : خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.