امید ذاکری روزیکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه این طرح نخستین بار در خراسان جنوبی اجرا شده، اظهار داشت: این اقدام علاوه بر صرفه جویی قابل توجه هزینه در مقایسه با سازه های سنگی و ملاتی، موجب کاهش مواد زائد، خلق مجدد ارزش و پیشگیری از هدررفت منابع می شود.
وی با بیان اینکه کاهش مصرف مواد خام و انرژی نیز از جمله دیگر مزایای اجرای این گونه طرح ها است، افزود: طرح مذکوردرهرمزگان با استفاده از یک هزار و 250 حلقه لاستیک فرسوده خودروهای سواری استان در شهرستان رودان اجرا شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان خاطرنشان کرد: هزینه ساخت این سازه حدود 150 میلیون ریال بوده که در صورت استفاده از مصالح معمول (سنگی ملاتی) هزینه ساخت تا بیش از 3 برابر افزایش پیدا می کرد که این صرفه جویی در راستای تحقق اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
ذاکری با اشاره به اینکه استفاده مجدد از ضایعات، مولفه ای کلیدی در مدیریت جامع پسماند است، یاد آور شد: به منظور استفاده از مصالح بومی و محلی و در نتیجه کاهش هزینه ها برنامه ساخت سازه های آبخیزداری با ابعاد کوچکتر را با استفاده از تنه و شاخ و برگ درخت نخل (سوند) را در دست اقدام داریم.
وی با تاکید بر ضرورت توسعه فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری در هرمزگان، اظهار کرد: کنترل آبهای مرزی، تغذیه آبخوان های زیرزمینی، تقویت منابع آب شرب روستایی، پیشگیری و مهار سیل، حفاظت خاک و کنترل فرسایش و رسوب از جمله مهمترین مزایای اجرای طرح های آبخیزداری است.
این مقام مسئول احیای پوشش گیاهی عرصه های منابع طبیعی، پایداری منابع آب کشاورزی، کمک به تامین آب شرب دام، پایداری اکوسیستم های طبیعی و بهبود و استمرار تولید و اشتغال را از دیگر مزایای اجرای طرح های آبخیزداری عنوان کرد.
هفت هزار و 451 سازه آبخیزداری و بیش از110 هزار هکتارعملیات بیولوژیک و بیومکانیک با ظرفیت آبگیری 400 میلیون مترمکعب در سال در سطح استان هرمزگان اجرا شده است.
از مساحت هفت میلیون و200 هزار هکتاری استان هرمزگان ، شش میلیون و 900 هزار هکتار جزو عرصه های منابع طبیعی است که یک میلیون و 80 هزار هکتار آن جنگل، چهار میلیون و 93هزار هکتار مرتع و یک میلیون و 565 هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می دهد.
7198/ 6048
خبرنگار: فاطمه حسینی ** انتشاردهنده: خلیل تنیده
* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.