به گزارش ایرنا، سید محمد امین جعفری حسینی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: این دوره به عنوان دومین دوره مربوط به آموزش فروش صنایع دستی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا،GICA) برگزار شد.
جایکا در راستای ﻃﺮح ﺟﺎﻣﻊ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار ﻣﺮدم-ﻣﺤﻮر ﺟﺰﻳﺮه ﻗﺸﻢ از سه سال پیش تا کنون 10 طرح با هزینه 300 هزار دلار اجرا کرده است. برنامه ریزی برای تجربه ماهیگیری سنتی، قلابدوزی و غیر آن توسط گردشگران، برپایی باغ های گیاه شناسی، توسعه سوغات، آموزش پرورش جلبک و ایجاد موزه لنج سازی از جمله طرح هایی بود که توسط جایکا اجرا شد.
جعفری حسینی در ادامه افزود: شرکت کنندگان در این دوره با آموزش های علمی چگونگی فروش محصولات صنایع دستی از جمله اهمیت دادن به رنگبندی ها، بسته بندی و توجه ویژه به ارزش های فرهنگی حاکم بر جزیره قشم آشنا شدند.
وی ادامه داد: انتقال صنایع دستی جزیر قشم به هر بخش از سرزمین ایران اسلامی و نقاط مختلف جهان باعث ایجاد شناخت و آشنایی مردم دیگر نقاط کشور و جهان با ارزش های هنری و فرهنگی این‌ منطقه می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در این دوره آموزشی خالقان هنر صنایع دستی از شهر قشم و هشت روستا شامل کووه ایی، زینبی، چاهو شرقی، گَوَرزین، دَیرستان، رمچاه، برکه خلف، هُلُر حضور داشتند.
جایکا برای اجرای کامل طرح جامع منعقد شده بین این آژانس و سازمان منطقه آزاد قشم پنج میلیون دلار در این جزیره هزینه می کند.
در نتیجه اجرایی شدن این طرح، برنامه جامع سوئکو که 20 سال پیش برای قشم تدوین شده بود در مورد بازنگری قرار می گیرد و همچنین یک طرح جامع برای حفظ و بهبود معیشت مردم محلی و حفظ منابع طبیعی با چشم‌انداز سال 1414 تدوین می شود.
بهبود معیشت مردم، بهبود مدیریت منابع طبیعی، تهیه برنامه عملیاتی برای بخش‌های گردشگری، شیلات، فاضلاب و پسماند و همچنین حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در جزیره از نتایج اجرای طرح جامع است.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.
7500/7408
خبرنگار: حسین آزاد منجیری * انتشار: محمد جهانگیریان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.