به گزارش ایرنا، سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان به عنوان متولی فعالیت های کشاورزی این استان در چهار و نیم سال گذشته فعالیت هایی موثر در راستای ارتقاء زیر ساخت ها از جمله طرح های آب و خاک، تولید نشاء گیاهان زراعی نهال درختان گرمسیری، تولید متراکم (گلخانه ای و داربستی) و جمع آوری روان آب ها با هدف افزایش تولید در واحد سطح و هم چنین صرفه جویی در نهاده های کشاورزی انجام داده است.
در راستای صرفه جویی در مصرف آب و دیگر نهاده های کشاورزی طی سه سال گذشته تاکنون با هدایت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، بهره برداران در زمینه تجهیز کشت های زراعی به آبیاری نوین و هم چنین تولید انبوه نشاء، گوجه فرنگی، بادنجان، کدو، فلفل و حتی برای نخستین بار ذرت دانه ای فعالیت های چشمگیری داشته اند.

** تغییر رویه از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی
رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از علمی و اقتصادی کردن فعالیت های کشاورزی از سنتی به صنعتی و تجهیز منابع انسانی و مالی به عنوان مهم ترین فعالیت های صورت گرفته طی چهار سال گذشته دراین استان نام برد.
ناصر حیدری پوری از تدوین سند راهبردی بخش کشاورزی، توسعه فضاهای گلخانه ای، اجرای طرح های آبیاری نوین، ارتقاء درآمد بهره برداران و هم چنین افزایش تولید در بخش شیلات با اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس های دریایی به عنوان بخشی دیگر از فعالیت های صورت گرفته اشاره کرد.
وی یادآور شد: تنها درحوزه آبزی پروری، اداره کل شیلات هرمزگان مجوز تولید بالغ بر 85 هزار تن ماهی در قفس و هم چنین تولید 30 میلیون قطعه بچه ماهی مورد نیاز مطابق با نیاز پرورش دهندگان صادر کرده است.
حیدری پوری از ارتقاء ضریب مکانیزاسیون، خودکفایی در تولید بذر گندم و توسعه آبیاری نوین در سطح 20 هزار هکتار که درنتیجه آن هرمزگان بعنوان یکی از سه استان برتر کشور معرفی شده است به عنوان دیگر اقدام های انجام شده در مدت مذکور عنوان کرد.

** 30 هزار هکتار از سطوح کشاورزی هرمزگان به آبیاری نوین مجهز شده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیش از 15سال سابقه مدیریت در بخش آب و خاک این سازمان، از کنترل روان آب ها، بهره گیری از نخبه های علمی در مباحث کشاورزی و زیرمجموعه های آن، ارتقاء درآمد کشاورزان با بهره گیری و ترویج شیوه های نوین به عنوان مهم ترین برنامه های کاری خود نام برد.
علی باقر زاده گفت: در راستای اجرایی کردن سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و هم چنین عملی کردن هدف های ذکر شده، نیازمند حمایت های بیشتر دولت، مسئولان استانی و مجمع نمایندگان مردم استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی هستیم.
به گفته باقر زاده در پنج سال گذشته افزون بر حدود 30هزار هکتار از سطوح کشاورزی (باغی و زراعی) این استان به آبیاری نوین مجهز شده است.
طی سال های 74 تا 91 (17سال) در مجموع 65هزار هکتار از باغ ها و مزرعه های کشاورزی هرمزگان به آبیاری نوین مجهز شده (هرسال سه هزار و 823 هکتار) درحالی که از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاکنون (چهار و نیم سال) هرسال نزدیک به هشت هزار هکتار طرح آبیاری نوین در استان هرمزگان اجرا شده است.

** مشکلات مالی نباید کشاورزان را زمین گیر کند
رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر مدیریت منابع آب و خاک، نظارت بر فعالیت های بهره برداران از کاشت تا برداشت و رفع مشکل عرضه و فروش محصولات تولیدی را بعنوان اصلی ترین چالش های کشاورزی این استان نام برد.
حسین هاشمی تختی یادآور شد: باید با اجرای سیاست های مناسب، وضعیت اقتصادی و معیشتی کشاورزان را بهبود بخشید تا هیچ گاه به دلیل مشکلات مالی زمین گیر نشوند.
وی با بیان این که با همه تلاش های صورت گرفته از سوی کشاورزان، درآمد آن ها کفاف زندگی شان را نمی دهد، خواستار حمایت همه جانبه دولت از کارآفرینان بخش کشاورزی و زیر مجموعه های آن از جمله شیلات، منابع طبیعی و آبخیزداری و توسعه فعالیت های ترویجی با هدف اقتصادی کردن آن و درنتیجه ایجاد انگیزه بیشتر در بین جوانان برای ورود به این نوع فعالیت ها شد.

** محصولات کشاورزی خارج از فصل ویژگی ممتاز هرمزگان
معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان نیز تکمیل زنجیره ارزش در بخش کشاورزی، مدیریت منابع آب استان، اصلاح باغ ها و مزرعه ها و استفاده از ظرفیت های بلااستفاده این حوزه را از مهم ترین اولویت های کشاورزی در این استان عنوان کرد.
بهروز اکرمی گفت: استان هرمزگان با توجه به شرایط جغرافیایی و داشتن محصولات متنوع خارج از فصل از جمله سبزی و صیفی می تواند نقش بسزایی در صادرات این گونه محصولات و هم چنین ایجاد اشتغال بیشتری داشته باشد.
وی لازمه این کار و دستیابی به اهداف یاد شده را همکاری بیش از پیش بخش خصوصی همراه با حمایت دولت و توجه به کارآفرینان و بهره برداران پیشگام (کشاورزان نمونه) دانست.
طی سال های 74 تا 91 (17سال) در مجموع 65هزار هکتار از باغ ها و مزرعه های کشاورزی هرمزگان به آبیاری نوین مجهز شده (هرسال سه هزار و 823 هکتار) درحالیکه از زمان روی کارآمدن دولت تدبیر و امید تاکنون (چهار و نیم سال) هرسال نزدیک به هشت هزار هکتار طرح آبیاری نوین در این استان اجرا شده است.
رئیس جمهوری کشورمان پیش از این در سفر استانی به هرمزگان در اجتماع مردم بندرعباس بیان داشت: در چهار سال دولت تدبیر و امید تولیدات کشاورزی هرمزگان درزمینه گندم 25 درصد، تولید میگو 209 درصد و صادرات آبزیان نیز 160 درصد افزایش داشته که نشان می دهد بدنبال رشد هرمزگان و عظمت ایران هستیم.
وسعت زمین های کشاورزی هرمزگان 162هزار هکتار با تولید سالانه افزون بر دو میلیون و 240 هزار تن محصول باغی و زراعی اعلام شده است.
هرمزگان در زمینه تولید سبزی و صیفی خارج از فصل، مرکبات، خرما و انبه در بین چهار استان برتر تولید کنندگان این محصولات قرار دارد.
در بخش شیلات نیز با صید سالانه بیش از 270 هزار تن انواع آبزیان با مصرف داخل و خارج از کشور، تولید حدود 9 هزار تن میگوی «وانامی» و هم چنین میلیون ها عدد بچه میگو مقام اول کشور را به خود اختصاص داده است.
روند فزاینده فعالیت های شیلاتی در هرمزگان با اجرای طرح های تولید ماهی در قفس (دریایی)، افزایش تولید میگوی پرورشی در واحد سطح، صید ماهیان سطح زی و انحصار ذخایر فانوس ماهیان و هم چنین صید و صادرات آبزیان با مصرف خارج از کشور بر فرآیند ایجاد اشتغال در این صنعت تاثیر بسزایی گذاشته و باعث شکل‌گیری بنیان های اصلی تولید و امرار معاش در مناطق ساحلی این استان شده است.
6149/7408
خبرنگار: رضا گیلانی * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.