به گزارش خبرنگار ایرنا ، این مراسم از جمله آئین های سنتی و دیرین مردم شیعه و اهل سنت جاسک بیانگر رفتار جوانمردانه امام حسین (ع) در مقابل سپاه حر است .
بر اساس روایات ، پذیرایی امام حسین(ع) از لشکر حر، همان فرمانده نظامی که به‌عنوان نخستین فرد راه را بر سپاه امام(ع) بست یکی از نکات اخلاقی و قابل تأمل واقعه کربلاست.
مردم شیعه و اهل سنت جاسک در دهه محرم ، این آئین عزاداری را با شور و شیفگی خاص نسبت به ابا عبدالله الحسین (ع) برگزار می کنند.
ابراهیم خشنود از گردانندگان این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : این آئین قدمت چند صد ساله در بین مردم شیعه و اهل سنت جاسک دارد و همه ساله با شور و شوق خاصی دراین شهرستان برگزار می شود.
وی افزود: در این مراسم عزاداران با نوحه خوانی و سینه زنی غذای طبخ شده را در داخل حسینیه ها می آورند و به یاد وفاداری و رشادت های شهدای کربلا که حتی نسبت به دشمنان خود گذشت داشتند ، به عزاداری می پردازند .
وی ادامه داد : این مراسم بیانگر رافت و مهربانی امام حسین (ع) نسبت به آحاد مردم زمان خود بود و حتی به دشمن خود که در معرض تشنگی و گرسنگی مشکلات ناشی از آن بودند ، پذیرایی میکردند.
وی همچنین با اشاره به اینکه برخی از افراد ، این غذاها را شفا بخش می دانند و به عنوان تبرک از آن برداشته و برای درمان بیماران از آن استفاده می کنند.
شهرستان جاسک در شرق بندرعباس با سی چهار هیات عزاداری ، در ماه محرم در تمام مساجد تشیع شهری و روستائی ، حسینیه ها و زینبیه های این شهرستان مراسم عزای حسینی برپا می شود.
شهرستان جاسک با 58هزارو 884 نفر جمعیت در 300 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز هرمزگان واقع شده است.
7199/6048
خبرنگار : حسن آتش زبان** انتشار دهنده : خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.