دکتر غلامعلی جاودان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ورود نخستین کاروان از حجاج هرمزگانی که روز سه شنبه انجام شد ، اظهار داشت: غربالگری حاجیان در بدو ورود از مهمترین اقدام کنترلی و پیشگیری کننده است که به دنبال هماهنگی های صورت گرفته با مدیرکل فرودگاه هرمزگان انجام می شود.
وی افزود: در این ارتباط بسته های آموزشی بهداشتی و ماسک برای توزیع میان حاجیان در نظر گرفته شده و تابلوهای آموزشی اطلاع رسانی نیز نصب شده است.
این مقام مسئول بیان داشت: 8 کارشناس بهداشتی و سه پزشک در فرودگاه بین المللی بندرعباس برای سنجش سلامتی حجاج مستقر هستند.
وی با بیان اینکه یکی از بیماری های شایع در عربستان بیماری ویروسی تنفسی کرونا است ، گفت: بیماری کورونا در تماس های نزدیک ممکن است از سوی افراد مبتلا به دیگران نیز منتقل شود و از این رو توصیه می شود از دیده بوسی و به آغوش گرفتن در حد امکان جلوگیری شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: هنگام بازگشت حاجیان ، حاجیان مشکوک به کورونا قبل از هرگونه تماس با افراد ، معاینه می شوند.
جاودان اظهار داشت: علایمی همچون تب با درجه حرارت بالای 38 سانتیگراد، علایم شدید تنفسی همچون تنگی نفس ،سرفه های شدید باید جدی گرفته شود و در صورت مشاهده این علایم ، حجاج ضمن رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک باید به پزشک و یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند.
نخستین گروه از حجاج هرمزگانی بیت الله الحرام روز سه شنبه به بندرعباس بازگشتند.
امسال هزار و 619 نفر از زائران حج تمتع هرمزگان به سرزمین وحی اعزام شدند که پس از انجام مناسک حج ابراهیمی، تا پایان فردا چهارشنبه با شش پرواز به میهن اسلامی و شهر بندرعباس باز می گردند.
کوروناها نوعی ویروس هستند که بطورعموم باعث سرماخوردگی معمولی در انسان می گردند ،اما برخی از آنها مانند sars می توانند باعث بیماری تنفسی شدیدتر و گاهی مرگ بیمار شوند.
این ویروس ها در بسیاری از افراد باعث علایم شبیه بیماری آنفلوانزا (تب ،سرفه ، بدن درد و گاهی اسهال ) می گردد ، اما در گروهی از بیماران نیز (مانند سالمندان ) ممکن است باعث بیماری شدیدتر تنفسی و بستری در بیمارستان شود. در کسانی که سابقه بیماری مزمن (مانند بیماری تنفسی ، قلبی ، کبدی یا کلیوی ) داشته اند یا به هر دلیلی سیستم دفاعی بدنشان ضعیف شده (مانند دیابت ، یا درمان های دارویی ضعیف کننده ایمنی بدن ) ممکن است بیماری کورونا شدیدتر شده و منجر به بستری و گاهی فوت بیمار گردد.
7198/ 6048
خبرنگار: فاطمه حسینی ** انتشاردهنده: خلیل تنیده
* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.