دکتر محمد جانباز روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این بیماری تنها در چهار مرغداری در غرب هرمزگان (شهرستان بستک) مشاهده شده که در اثر آن بیش از 83 هزار قطعه مرغ تلف شدند.
وی ادامه داد: این بیماری تا به این لحظه در سایر نقاط هرمزگان مشاهده نشده، اما واحدهای مرغداری باید مسایل بهداشتی و پیگشیری را با حساسیت بیشتری دنبال کنند.
جانباز تاکید کرد: هرگونه جوجه ریزی مجدد در واحد‌های مرغداری آلوده باید با نظارت کارشناسان دامپزشکی باشد.
وی خاطرنشان کرد: صاحبان پرندگان زینتی و خانگی، دامپزشکان، کودکانی که با پرندگان بازی می کنند، پرورش دهندگان طیور، واکسیناتورها و افرادی که با گوشت طیور تماس مستقیم دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: واکسیناسیون، وجود مسئول فنی در مرغداری ها، کشتار پرندگان با رعایت اصول بهداشتی، معدوم سازی مرغ‌های آلوده، تهیه دارو از مراکز مجاز ،حصارکشی، کنترل رفت و آمد افراد و لوازم مرغداری ها مهم ترین اصل در کنترل بیماری نیوکاسل است.
بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است که از طریق هوا به طیور و پرندگان زینتی منتقل می شود و معمولا تلفات زیادی در طیور دارد.
این بیماری در طیور به صورت علایم تنفسی و گوارشی بروز می کند و از طریق تماس با طیور، پرندگان زینتی، فرآورده های طیور و ترشحات آن و تماس با گوشت مرغ به انسان منتقل می شود.
این بیماری در طیور سبب اسهال، کج شدن گردن و در نهایت از بین رفتن حیوان می شود.
بیماری نیوکاسل در انسان سبب التهاب ملتحمه چشم می شود که قابل درمان است.
واکسیناسیون طیور و پرندگان زینتی، استفاده از گوشت مرغ به صورت بسته بندی و رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری در انسان موثر است.
بیماری نیوکاسل برای نخستین بار در سال 1926 در نیوکاسل انگلستان تشخیص داده شد .
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.