علیرضا دشتانی شنبه در گفت وگوبا ایرنا افزود:ستاد نظارت گمرکات استان از پنج گمرک شهید رجایی، شهید باهنر، بندرلنگه، قشم و کیش و 18 دفترخانه گمرکی تشکیل شده که حدود 43 تا 46 درصد فعالیت های گمرکی و تجاری در گمرک شهید رجایی انجام می شود.
وی ادامه داد: سال گذشته گمرکات ایران با 18 هزار و 100 میلیارد تومان درآمد رتبه نخست درآمدهای دولتی را بعد از نفت داشت که از این میزان، 12 هزار میلیارد و 267 میلیون تومان مربوط به گمرکات هرمزگان بوده که نسبت به سال 94 حدود 54 درصد رشد داشته است.
ناظرگمرکات هرمزگان اظهارکرد: سامانه های الکترونیک تجارت فرامرزی، جلوگیری از تخلف در ضمانت نامه های بانکی و جعل اسناد با استفاده از سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی، نظارت بیشتر بر تشریفات گمرکی و بکارگیری روش های نوین از جمله مواردی است که در افزایش درآمدهای گمرکی استان در سال گذشته نقش داشته است.
دشتانی تصریح کرد: راه اندازی سامانه ملی پنجره واحد تجارت فرامرزی یک موفقیت مهم در تجارت کشور بوده که27 دستگاه اجرایی دولت در آن عضویت داشته و با گمرک همکاری دارند که این حرکت نو زمینه ساز پیوستن جمهوری اسلامی ایران به دهکده تجارت نوین جهانی می باشد.
مدیر گمرک شهید رجایی اظهارداشت: ارتقای زیرساخت های ارتباطی با سایر دستگاه ها و تجهیز گمرک به دستگاه های کنترلی از دیگر اقدامات مهم گمرک در راستای شفافیت تجارت و پیشگیری از قاچاق بوده است.
دشتانی ادامه داد: تشریفات گمرکی روزانه حدود 3500 محموله وارداتی و ترانزیتی در گمرک شهید رجایی انجام می شود و 2 دستگاه X-Ray از نسل دوم، روزانه محموله 350 دستگاه کامیون را اسکن می کنند.
وی افزود: امسال یک دستگاه پرسرعت تصویربرداری الکترونیکی کامیونی از نسل چهارم توسط دولت خریداری و به گمرک شهید رجایی وارد شد و اکنون عملیات آماده سازی و ساخت محل نصب آن توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان در حال انجام است که با راه اندازی این دستگاه X-Ray محموله حدود 1000 دستگاه کامیون با قابلیت افزایش تا 1500 دستگاه در حین حرکت با سرعت 40 تا 60 کیلومتر در ساعت روزانه اسکن می شود.
دشتانی ، پیشگیری از پدیده قاچاق کالا را از دیگر رویکردهای گمرکات استان هرمزگان عنوان کرد و گفت: پدیده قاچاق یک عارضه است که علاوه بر پیشگیری به درمان نیاز دارد و لازم است ابتدا به درمان ریشه ها و عارضه های پدیده قاچاق بپردازیم تا زشتی کار قاچاق به عنوان یک فرهنگ در جامعه درآید.
وی بیان داشت: با تعامل دستگاه های اطلاعاتی، انتظامی و قضایی استان توفیق زیادی در پیشگیری و مبارزه با پدیده قاچاق کالا داشته ایم و رسیدگی به پرونده های کشف شده قاچاق کالای ارجاعی از سوی گمرک به محاکم قضایی استان در کمترین زمان انجام می شود که این موفقیت علاوه بر هماهنگی دستگاه ها، مرهون مدیریت نماینده عالی استان است که بستر را جهت همکاری دستگاه های اجرایی با یکدیگر فراهم کرده است.
7195/6048
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.