مهدی باقری پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت:اقتصاد دانش بنیان از پایه های سیاست های اقتصاد مقاومتی، محسوب می شود و نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار دارد که با برنامه ریزی و تلاش در استفاده از دانش و خلاقیت نخبگان و فراهم آوردن محیطی مناسب برای نوآوری می تواند راهگشای بسیاری از مسائل جامعه شود.
وی افزود: دانشگاه هم به عنوان یک مرکز علمی باید با نیاز سنجی و گسترش فعالیت های پژوهش محور و با هدف تولید و تقویت اقتصاد کشور گام بزرگی بردارد و سهم بسزایی در این زمینه داشته باشد.
این مقام مسئول تاکید کرد: با مشارکت استادان و انجام فعالیت های پژوهشی مستمر با هدف تحقق برنامه ها و سیاست های نظام می توان مشکلات کشور را یکی پس از دیگری از میان برداشت و راه توسعه را هموار کرد.
باقری با اشاره به ظرفیت های بسیار هرمزگان به ویژه در حوزه دریایی، تصریح کرد: در همین راستا و با موافقت نهایی معاونت پژوهش فناوری دانشگاه، مرکز تحقیقاتی علوم شیلاتی و فنون دریایی خلیج فارس به صورت مشترک بین واحد بندرعباس و قشم راه‌اندازی و به بهره‌برداری می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: هدف از راه اندازی این طرح در استان هرمزگان استمرار تحقیقات در زمینه تنوع بخشی به تولید فرآورده‌های شیلاتی انواع گونه‌های آبزیان، پرورش بنیه اقتصادی دانشگاه ورسیدن به توسعه وتولید پایدار مطابق استانداردهای جهانی است.
وی توسعه تحقیقات در زمینه بکارگیری فن‌آوریهای نوین در عرصه‌های مختلف زیست فناوری، پرورش ماهی در قفس، پرورش در سیستم‌های بدون تعویض آب، پروبیوتیک‌ها و آبزی‌پروری ارگانیک را از جمله برنامه هایی عنوان کرد که در این مرکز انجام خواهد شد.
دانش در عصر جدید اقتصادی، منبع اصلی ثروت به شمار می رود و این دوره را عصر دانش می نامند. از این رو دانش را می توان عامل اصلی برای تولید اقتصادی نامید. همچنین نظام اقتصادی از اقتصاد منابع ‌بنیان، فاصله گرفته و به اقتصاد دانش ‌بنیان نزدیک شده است، به همین سبب ضرورت شناخت اقتصاد دانش‌بنیان ایجاب می کند که به بررسی این نوع از اقتصاد پرداخته ‌شود.
اقتصاد دانش بنیان بنابر تعریف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، بر پایه «تولید و توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات» شکل گرفته و سطح بالایی از سرمایه گذاری در آن به «ابداع» و «نوآوری» اختصاص می یابد و فناوری های کسب شده با شدت بالایی مصرف می شوند و نیروی کار از تحصیلات عالی برخوردار است.
در ایران با توجه به سیاست های کلان اقتصادی و نگاه تیزبینانه رهبر معظم انقلاب، این مقوله به عنوان یکی از پایه های محکم سیاست های اقتصادی، مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.