امین ضیایی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس قوانین موجود هر عرصه معدنی که مواد معدنی آن برداشت شد، فرآیند بازسازی باید در مورد آن اعمال شود تا چهره طبیعت که به دلیل برداشت دچار تغییر شده به حالت قبل بازگردد.
وی افزود: در همین راستا زمانی که عرصه های منابع طبیعی و آبخیزداری جهت بهره برداری و عملیات معدنکاری در اختیار اشخاص قرار می گیرد ، یک تعهدنامه محضری از آنها اخذ می گردد .
ضیایی گفت: یکی از بندهای این تعهدنامه 22 بندی احیا و بازسازی عرصه های تخریب شده است که باید از سوی معدنکار انجام و یا هزینه های اجرای آن به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پرداخت شود.
وی افزود : به همین منظور امسال پنج معدنکار در بندرعباس متعهد به اجرای عملیات احیاء و بازسازی در سطح 50 هکتار در منطقه خورگو و عملیات آبخیزداری در منطقه ایسین و سرزه رضوان با نظارت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شدند.
ضیایی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار باید با رویکرد حفظ منابع طبیعی همراه باشد، تصریح کرد: هدف از اجرای این پروژه ها احیاء و توسعه پوشش گیاهی ، کنترل و مدیریت رواناب ها ، تغذیه سفره های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش می باشد.
این مقام مسئول گفت: وقتی در مقوله منابع طبیعی با رویکردهای چهارگانه حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری اقدام می کنیم مهمترین رویکرد حفاظت است.
وی بیان داشت: بنابراین وقتی می خواهیم از منابع طبیعی حفاظت کنیم باید ببینیم مواردی که منجر به تخریب منابع طبیعی می شود چیست؟ و سپس بکوشیم تا آن موارد، زمینه ها و عوامل یا حذف شود یا کاهش یابد.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بندرعباس مردم را بهترین حافظان منابع طبیعی دانست و افزود: باید در اقدام های حفاظتی به گونه ای عمل شود که مردم مشارکت کنند.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.