اشکان مختاری شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا زمان آغاز این پژوهش را 17تیر اعلام کرد و اظهار داشت: سیبه یکی از بزرگترین سکونت گاه های انسانی دوران ساسانی و سه دوره متقدم میانی و متاخر اسلامی در حاشیه رود مهران است.
وی ادامه داد: احتمال دفن بخش شرقی محوطه 30 هکتاری سیبه در زیر روستای کوخرد از توابع شهرستان بستک وجود دارد
و این پژوهش با هدف شناسایی و آشکارسازی سازه های معماری مدفون درآن آغاز شده است.
وی اضافه کرد: تعدادی سفال های اسلامی، چند سازه‌ نیمه ویران مانند آب انبار و بنایی موسوم به حمام سیبه در این محوطه باقی مانده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان ابراز داشت: سیلاب در سال های گذشته حمام سیبه را آشکار ساخت که مورد کاوش قرار گرفت.
مختاری ابراز داشت: همچنین سفال های دوره ساسانی به صورت پراکنده در این محوطه مشاهده شده و علاوه بر آن نَهشتهَ دوره ساسانی (لایه یا لایه هایی از زمین که دارای اطلاعات تاریخی ، طبیعی و فرهنگی است ) در بُرش هایی از مسیر سیلاب شناسایی شده است.
وی ابراز داشت: گورستان وسیعی در قسمت غربی محوطه با بقایای سازه هایی از سنگ مشاهده می شود که گور 2 نفر از مشایخ در این قسمت واقع شده است.
وی یادآور شد: شهر سیبه با دارا بودن لایه هایی از دوره های ساسانی و دوره های اسلامی سکونتگاه مهمی محسوب می شود که نیازمند بررسی های زمین باستان شناسی (آرکئوژئوفیزیک) است.
به گفته مختاری، مستند سازی داده های تاریخی و باستانی این شهر تاریخی که در معرض تخریب مداوم قرار دارد و در حاشیه روستا قرار گرفته بسیار ضروری است.
وی خاطر نشان کرد: پس از پایان مرحله زمین باستان شناسی شهر تاریخی سیبه، امکان گردشگری برای بازدیدکنندگان و علاقمندان محوطه های تاریخی فراهم خواهد شد.
3219/2094
خبرنگار: عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده:هومن محمدکرمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.