عبدالحمید حمزه پور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آب 100 روستای هرمزگان هم به صورت سیار با تانکر تامین می شود.
وی بیان داشت: 12 دستگاه آبشیرین کن در استان با ظرفیت تولید 18 هزار مترمکعب در سال، با هزینه 45 میلیارد تومان بخش خصوصی در حال ساخت است که می تواند مشکل کمبود آب آشامیدنی 120 روستا را برطرف کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان اظهارکرد: تا پایان امسال هم 6 دستگاه آب شیرین کن در شهرهای بندرلنگه (سه دستگاه)، قشم (2 دستگاه) و جاسک با ظرفیت هفت هزار مترمکعب در سال راه اندازی می شود که با بهره برداری از این آبشیرین کن ها، کمبود آب 60 روستای استان برطرف می شود.
حمزه پور گفت: علاوه بر راه اندازی و بهره برداری از ١٨ سایت آبشیرین کن یاد شده با ظرفیت تولید بیش از ١١ میلیون متر مکعب در سال، تعداد ١٠سایت با ظرفیت پنج میلیون مترمکعب در دست اجراست.
وی خاطرنشان کرد: 100میلیارد تومان اعتبار در سال گذشته برای آبرسانی به روستاهای محروم هرمزگان توسط دولت تدبیر و امید هزینه شد که بیش از چهار برابر سال های گذشته بوده است.
18 سال خشکسالی در هرمزگان موجب شده تا سطح آب 90 درصد از دشت های استان با افت معادل نیم متر و حداکثر 28 متر مواجه شوند.
استان هرمزگان دارای 13 شهرستان، 38 بخش و 85 دهستان و جمعیتی افزون بر یک میلیون و 578 هزار و 183 نفر است که تقریبا بیش از نیمی از جمعیت این استان در روستاها زندگی می کنند .
تعداد کل روستاهای استان یکهزار و 730 روستا، تعداد کل روستاهای دارای تاسیسات آبرسانی یکهزار و 245 روستا، تعداد روستاهای تحت پوشش شرکت آبفار هرمزگان یکهزار و 30 روستا است.
375 حلقه چاه، 54 دهنه چشمه، یک رشته قنات، 20 سایت آبشیرینکن و سایر انشعابات آب مناطق روستایی هرمزگان را تامین می کنند.
نزدیک به 2 دهه خشکسالی و کم آبی درهرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است.
بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های باران ‌سنجی شرکت مدیریت منابع آب ایران، در میان کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور، استان هرمزگان با 4 میلی‌متر بارندگی در رتبه دوم قرار دارد.
از 74 دشت موجود در هرمزگان تمامی آنها دارای بیلان منفی هستند و 38 دشت ممنوعه و مابقی دشت ها نیز شور است.
7195/2094
خبرنگار:رقیه غلامی زاده*انتشار:هومن محمدکرمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.