به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالحمید حمزه پور پنجشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: از این شمار 3 آب شیرینکن در بندرلنگه ،2 دستگاه درقشم و یک آبشیرین کن در جاسک با ظرفیت سالانه هفت هزار متر مکعب، به بهره برداری می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: اکنون در مجموع 12 آبشیرینکن با ظرفیت سالانه 18 هزار مترمکعب ، با هزینه 45 میلیارد تومانی بخش خصوصی در حال ساخت است که مشکل کمبود آب آشامیدنی 120 روستای استان را برطرف می کند.
مدیرعامل آبفار هرمزگان با اشاره به تامین آب آشامیدنی 250 روستای استان با 20 دستگاه آب شیرین کن، گفت:در حال حاضر به 100 روستای استان به صورت سیار آبرسانی می‌شود.
وی تصریح کرد: اقصی نقاط این استان به دلیل بیش از 18 سال خشکسالی با مشکلات عمیقی مانند کاهش و افت شدید آب های زیر زمینی مواجه است.
حمزه پور بیان داشت: کاهش بارندگی ها در اقصی نقاط کشور از جمله هرمزگان ادامه دارد لذا دراین شرایط تنها راه برون رفت از معضل کم آبی صرفه جویی در مصرف آب است.
استان هرمزگان دارای 13 شهرستان 38 بخش 85 دهستان و جمعیتی افزون بر یک میلیون و 578 هزار و 183 نفر است که تقریبا بیش از نیمی از جمعیت این استان در روستاها زندگی می کنند .
تعداد کل روستاهای استان هزار و 730 روستا، تعداد کل روستاهای دارای تاسیسات آبرسانی هزار و 245 روستا، تعداد روستاهای تحت پوشش شرکت آبفار هرمزگان هزار و 30 روستا است.
375 حلقه چاه، 54 دهنه چشمه، یک رشته قنات، 20 سایت آبشیرینکن و سایر انشعابات آب مناطق روستایی هرمزگان را تامین می کنند.
نزدیک به دو دهه خشکسالی و کم آبی درهرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است.
بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های باران ‌سنجی شرکت مدیریت منابع آب ایران، در میان کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور، استان هرمزگان با 4 میلی‌متر بارندگی در رتبه دوم قرار دارد.
از 74 دشت موجود در هرمزگان تمامی آنها دارای بیلان منفی هستند و 38 دشت ممنوعه و مابقی دشت ها نیز شور است.
6048/7198
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.