به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا پاکدامن یکشنبه در جلسه شورای معاونین اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان هرمزگان اظهار داشت: 12 تیرماه سال 1367 در حافظه تاریخی ملل جهان یادآور یک حادثه تلخ و جنایتی بزرگ در خلیج همیشه فارس است که طی آن حقوق بشر امریکایی از عرشه ناو هواپیمابر وینسنس چهره واقعی خود را پدیدار ساخت و با هدف قراردادن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران وبه شهادت رساندن 290 سرنشین بی دفاع و بی گناه فاجعه ای هولناک و فراموش ناشدنی را رقم زد.
وی با بیان اینکه یاد و خاطره شهیدان همواره در اذهان مردم زنده است، خاطرنشان کرد: امسال نیز همچون سالهای گذشته محل سقوط هواپیما و شهادت این عزیزان با حضور مسئولین استانی و کشوری گلباران می‌شود.
در دوازدهم تیرماه 1367 شمسی برابر با سوم ژوئیه 1988 میلادی ، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دبی بود، بر فراز آب های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره هنگام مورد هجوم یگان های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.
این هواپیما که با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای تجاوزگر امریکا گرفت حامل 298 مسافر و خدمه بود که تمامی آنها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال به شهادت رسیدند.
در میان سرنشینان هواپیما ، 66 کودک زیر 13 سال ، 53 زن و 46 تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که کشته شدند.
جمهوری اسلامی ایران علاوه بر شورای امنیت و شورای ایکائو ، شکایت خود را در دیوان بین المللی دادگستری لاهه نیز مطرح کرد.
ایکائو (سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی) از مسائل سیاسی به دور نمانده و به جای بررسی فنی و ارائه طریق به شورای امنیت به ابراز تاسف و تسلیت به بازماندگان سانحه پرداخت.
از سال 67 تاکنون هرسال مراسم گرامیداشت یاد وخاطره این شهدا با حضور خانواده های شهدا و جمعی از مسوولان بر روی عرشه یک شناور در آبهای خلیج فارس با شکوه خاصی برگزار می شود .
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.