به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر ایمان زارعی دوشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: نیاز روزانه بیماران هرمزگان 120 تا 150 واحد خون است که میزان خون اهدایی مردم استان در شب های قدر امسال در مقایسه با لیالی قدر پارسال چهار درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان، پایگاه های انتقال خون در شهرستان های بندرعباس، بندرلنگه، میناب و قشم در2 نوبت صبح و عصر آماده خون گیری از شهروندان است.
دکتر زارعی گفت: پایگاه های یاد شده صبح ها از ساعت 9 صبح تا 13 ظهر طبق گذشته خدمات رسانی می کنند و عصرها پایگاه بندرعباس حدفاصل چهار راه مرادی و فلکه برق و کانکس انتقال خون امامزاده سیدمظفر(ع) از ساعت 18 تا 22، مرکز خونگیری قشم از ساعت 20 تا 23، پایگاه بندرلنگه از ساعت 20 و30 دقیقه تا 23 و 30 دقیقه و پایگاه میناب از ساعت 20 و 30 تا 23 و 30 دقیقه در ماه رمضان فعال هستند.
وی بیان داشت: برای اهدای خون همراه داشتن کارت ملی به هنگام اهدای خون الزامی است و سن داوطلبان باید 18 تا 60 سال و وزن بالای 50 کیلوگرم باشد.
دکتر زارعی با اشاره به روند کاهش ذخائر خونی این استان همزمان با ماه مبارک رمضان و گرمای هوا ، گفت: مراکز انتقال خون در فصل گرم ، تعطیلات نوروزی ، مسافرت های تابستانی و ماه مبارک رمضان با کاهش استقبال مردمی جهت اهدای خون مواجه است و با توجه به نیاز روزمره به خون و تولید و فرآورده های خونی و محدودیت در زمان نگهداری خون، این نیاز در ایام خاص بیشتر از هر زمان احساس می شود.
وی به داوطلبان اهدای خون توصیه کرد روز قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطار تا سحر به میزان کافی مایعات بنوشند تا با ایجاد حجم مناسب خون در روز اهدا و یا روز بعد از آن با مشکل مواجه نشوند.
این مسوول اظهارکرد: یک واحد خون حداقل جان سه بیمار را از مرگ نجات می دهد و از هر سه نفر در دنیا یک نفر در طول زندگی به تزریق خون نیاز پیدا می کند.
دکتر زارعی با درخواست از مردم برای مراجعه به پایگاه های انتقال و اهدای خون به بیماران نیازمند، تصریح کرد: روزه داری با اهدای خون منافات ندارد و روزه داران می توانند پس از افطار برای مشارکت در این امر خداپسندانه به پایگاههای اهدای خون مراجعه کنند.
هرمزگان از نظر مبتلایان به بیماری تالاسمی در رتبه دوم کشور قرار دارد و یک هزار و 500 بیمار تالاسمی دارد که سه برابر متوسط کشور است.
بیماران دیالیزی و بیماران دارای اختلال انعقادی خون نیز از دریافت کنندگان دائمی فرآورده های خونی هستند که هرمزگان دارای 400 بیمار دیالیزی و 160 بیمار دارای اختلال انعقادی است.
6048/7198
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.