به گزارش جمعه ایرنا' رودان ولایی در این لحظات سراسر حزن و اندوه، حال و هوای غریبی دارد، کوچه و خیابان، کوی و برزن در عزای عظمای شهادت حضرت علی (ع) کعبه آمال عارفان، عدالت طلبان و حق جویان سیاهپوش و محزون شده است.
آئین های عزاداری، سخنرانی، روضه خوانی، مرثیه خوانی و سینه زنی در شکوه و عظمتی خاص در جای جای شهرستان رودان در حال برگزاری است و عاشقان و شیفتگان اهل بیت (ع) با حضور در مساجد، تکایا و بقاع متبرکه، در عزای بزرگمردی از جنس نور، معرفت و معنویت به سوگ و ماتم نشسته اند.
شیعیان، عاشقان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، بیرق عزای امیر خوبی ها مولی الموحدین امام العارفین حضرت علی (ع) را در شکوه و عظمتی خاص در جای جای شهرستان رودان به اهتزاز در آوردند و این مصیبت بزرگ و جانکاه را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عج) تسلیت گفتند.
مردم با گسترانیدن فرش عزای چراغ روشن شب های رسالت، امامت، ولایت و هدایت، با پخش نذری و برپایی ایستگاه صلواتی از راه دور و از پس فرسنگ ها فاصله، عشق و ارادت خود را به امیر خوبی ها، حضرت علی (ع)، ابراز کردند.
سیاهی شب، گستره آسمان خاموش کوفه را در نوردیده، باد صبای سرد و دلگیر در کوچه ها وزیدن گرفته و با اندوه و بغض، صورت نحیف و معصوم کودکان یتیم و بی کس کوفه را دگر با گرد بی کسی و یتیمی همدم می سازد.
اشک در چشمان پاک و معصومشان حلقه بسته، بغضی عمیق راه نفس را در حصار دلتنگ و خسته سینه، سد کرده، نبض کاسه های شیر در دستان کوچکشان به تپش و لرزه افتاده، هق هق کنان خود را به میان کوچه کشانده اند.
آمده اند که با کاسه های شیر درد پدر را درمان کنند، اما چه سود که دیگر دیر است و حتی شیر هم درد علی (ع) را دوا نمی کند.
کاسه های شیر از دستان پر مهر و کوچک کودکان بر زمین افتاد، هستی، هستی اش را ز کف داد، خاک بر سر زمین شد، پایه های آسمان فرو ریخت، روح عدالت رفت، 'غریب نخلستان' غریبانه از میان مردم نااهل کوفه تا ابدیت پر کشید و یتیمان کوفه، دگر بار یتیم شدند.
لیلة القدری به عظمت ملکوت از زمین تا عرش الهی عروج کرد، علی (ع) با دلی خسته و قلبی شکسته از میان مردمان نااهل و ناجوانمرد حق ستیز کوفه تا ابدیت پر کشید و از بغض نهفته و زخم خاموش مانده در گلویش برای همیشه راحت شد و زمان و زمین را در غمگینانه ترین مصیبت فرو برد.
علی (ع) در میان بغض و آه یتیمان بر شانه های ملائک از میان کوچه پس کوچه های دلتنگ و کشنده شهر مردمان بی وفا و ناجوانمرد کوفه، با اشک و گلاب تا آرامگاه ابدی اش بدرقه شد.
زندگینامه حضرت علی (ع)
حضرت علی (ع) در سیزدهم رجب سال سی ام عام الفیل در مکه دیده به جهان گشود. پدر بزرگوار ایشان عمران عبدمناف معروف به ابوطالب و مادر بزرگوارشان فاطمه بنت اسد، نوه هاشم، اولین زن هاشمیه‌ای که با مرد هاشمی، ابوطالب ازدواج کرد.
نام مبارک ایشان علی است و امیرالمؤمنین، یعسوب الدین، یعسوب المؤمنین، قائد الغرالمحجَّلین، امام المتّقین، سیّد الاوصیاء، اسدالله، مرتضی، حیدر، أَنزع، قَضْم، وصیّ، ولیّ از مشهور ترین القاب و ابوتراب، ابو الائمّه، ابوالحسن از جمله کنیه های ایشان می باشد.
حضرت علی (ع) چون دیده به جهان گشود به قدرت الهی لب به سخن گشود و با زبان فصیح خواند:' بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم، قَدْ اَفْلَحَ الْمُؤمِنُونَ الَّذینَ فی صَلوتِهِمْ خاشِعُونَ...' ( سوره مؤمنون/ آیه 1)، به نام خداوندی که بخشنده و مهربان است، همانا آن مؤمنینی که در هنگام به جا آوردن نماز، خاشع باشند، رستگار و سعادتمند خواهند بود.
حضرت علی (ع) نخستین مردی بود که به اسلام ایمان آورد و در سن هفت سالگی با حضرت محمد (ص) نماز جماعت خواند.
آن بزرگوار در تمام جنگ‌های زمان حضرت رسول غیر از جنگ تبوک، مشارکت داشت و بیشترین پیروزی‌ها و فتوحات مسلمان به دست برومند و توانای حضرت علی (ع) حاصل شد.
پس از رحلت حضرت رسول (ص) جنگ‌هایی بر علیه اسلام و بر علیه آن حضرت توسط منافقین و مخالفین به وقوع پیوست، که مهم‌ترین آنها جنگ های جمل، صفّین و نهروان می‌باشد.
حضرت در مناسبت‌های مکرر و مختلف، توسط پیغمبر اسلام (ص) به عنوان اولین جانشین و خلیفه تعیین و معرفی شد، در نهایت، پس از حجّة الوداع، روز هیجدهم ذی الحجّة، سال دهم قمری (مطابق با دهم فروردین ماه، سال دهم شمسی) حضرت در محلی به نام غدیر خم بین مکه و مدینه به طور رسمی به ولایت و خلافت منصوب شد.
اما بنا بر دلایلی، خلافت ظاهری به دست دیگران افتاد، تا آن که در سال 35 هجری، پس از قتل عثمان مردم با حضرت علی (ع) بیعت کردند و این بیعت پنج سال به طول انجامید.
امام علی (ع) در تمام دوران عمر پر برکتش، بر جمیع علوم و فنون ظاهری و باطنی آشنا و مسلط بود.
معجزات و کرامات بی شماری از آن امام مظلوم، 'چه در زمان حیات و چه پس از آن' واقع شده، که اکثر دانشمندان شیعه و سنی و بلکه دانشمندان دیگر مذاهب در کتاب‌های مختلف خود ذکر کرده‌اند.
آن حضرت در اجرای حق، عدالت و قانون و طرفداری و حمایت از مظلومان و محرومان، همچنین مبارزه با بی‌ عدالتی و برخورد با ظالمان و چپاولگران، قاطع و سختگیر بود.
تاریخ گواه است که با صبر و استقامتی مثال زدنی دوشادوش رسول اکرم (ص) و حضرت فاطمه زهرا (س) مجاهدت و پایمردی کرد تا ارزش ها و فضائل اخلاقی در گستره عالم هستی و حیات آدمی ظهور و تجلی یابد و بشریت از گرداب هولناک و کشنده ضلالت و گمراهی رهایی یابد.
در پی گردش بی امان چرخ روزگار در سال چهلم هجری (مطابق با یازدهم بهمن ماه، سال 39 شمسی)، سحرگاه جمعه، نوزدهم ماه رمضان، آن حضرت در محراب عبادتِ مسجد کوفه که یکی از چهار مسجد معروف و عظیم القدر است توسط عبدالرحمن بن ملجم مرادی و ترغیب زنی به نام قطّامه، به وسیله شمشیر زهرآگین ترور شد و شب بیست و یکم همان ماه به فیض عظمای شهادت نایل گردید.
پیکر مطهر و مقدس آن حضرت در نجف اشرف، کنار حضرت آدم و نوح (ع) به خاک سپرده شد، قبر آن حضرت توسط حضرت نوح (ع) تهیه و آماده شده بود.
برگزاری آئین معنوی و روحبخش احیاء شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در رودان
آئین معنوی و روحبخش احیاء شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان با حضور خیل عاشقان، عابدان و زاهدان شب زنده دار در مساجد، حسینیه ها، بقاع متبرکه و تربت پاک و مطهر شهدا در شهرستان رودان برگزار شد.
7196 / 6048
خبرنگار: طیبه رحیمی **انتشار دهنده : خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.