اکنون در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی، ملت ایران آماده حضور حداکثری در صحنه دیگری از وفاداری به نظام و مشارکت در تعیین سرنوشت خود هستند.
خبرنگاران ایرنا برای تبیین ضرورت این حضور و جایگاه انتخابات با چهره هایی از جریان اصلاحات و اصولگرایان استان هرمزگان به گفت و گو نشسته اند، گفت و گویی که محدود به این موضوع نشده و گریزی به برخی مسایل ملی و محلی نیز زده شد.

** انتخابات،تمرین مردم سالاری
* ایرنا: ضرورت های انتخابات و حضور حداکثری در ان از دید شما چیست ؟
*حجت الاسلام محمد ذاکری دبیر شورای اصلاح طلبان هرمزگان:
انتخابات چه در مقیاس ملی و چه محلی، امری مهم و حیاتی است که حضور حداکثری مردم را می طلبد.
چه در انتخابات شورای شهر و چه در انتخابات ریاست جمهوری ما حرکت رو به جلو داریم و مردم سالاری را تمرین و تجربه می کنیم.
باتوجه به شرایطی که از بیرون از مرزها داریم و تحولات آمریکا،ایران نیز درموقعیت جدیدی قرار گرفته که البته به معنای حساس بودن شرایط نیست و اوضاع در مقیاس کلی آن معمولی و آرام است.

* بقای جمهوریت نظام حضور حداکثری مردم را می طلبد
* زارع مهرانی سخنگوی جبهه مردمی نیروی های انقلاب اسلامی در هرمزگان (جمنا) : اهمیت انتخابات به نظام جمهوری اسلامی ایران بر می گردد که مبنایش جمهوریت در کنار اسلامیت است و مردم همیشه باید در آن مشارکت حداکثری داشته باشند.
در انتخابات ریاست جمهوری می خواهیم شخص دوم مملکت را انتخاب و سکان اداره و در اصل سرنوشت چهار سال کشور را در اختیار او قرار دهیم و بر این اساس حضور آگاهانه در آن ضروری است.
بیگانگان تلاش می کنند مردم ما را دلسرد کنند که اصلا وارد صحنه انتخابات نشوند و القا می کنند که روسای جمهوری قبلی هیچ کاری انجام نداده اند و اینگونه سیاه نمایی می کنند که هرکس چه از جناح چپ و چه از جناح راست تاکنون سرکار بوده اند در نهایت نامطلوب از آب در آمده اند، اما در واقع اینطور نیست، تاکنون هر کس آمده به نظام ما خدمت کرده و اگر کسی خلاف آن را بگوید بی انصافی کرده است چرا که نظام ما همیشه رو به جلو بوده و الان هم ما می خواهیم آن را به نحو کامل تری انجام دهیم.
انقلاب اسلامی ایران به خودی خود ویژه بوده و اتفاقی است که در دنیا برخلاف قاعده و رسوم جاری رخ داده و به همین دلیل استکبار خواهان آن است که این نظام نباشد.
با این وجود شور انقلابی در ایران نه تنها فروکش نکرده بلکه از مرحله دفاع از خود در جنگ هشت ساله عبور کرده و اکنون داعیه دار دفاع از تمام مظلومان جهان است.

**ایرنا: بر این اساس شما فکر می کنید هر کسی که در این دوره به عنوان رییس جمهوری انتخاب شود، در چهار سال آینده چه حرکت هایی از دولت فعلی را باید ادامه بدهد و در کجا نیاز است که اصلاح یا تغییر مسیر داشته باشد؟

*حجت الاسلام ذاکری: یک سری کارها اصول و برنامه ریزی است و هر کشوری یک برنامه طولانی مدت دارد و در ایران نیز برنامه ششم توسعه است و یک برنامه و اصول است و هر دولتی که بیاید باید آن برنامه را داشته باشد.
یک اشکال همین بوده که در دولت گذشته برنامه محور نبودند ولی یکی از چیزهایی که هر رئیس جمهوری روی کار می آید باید برنامه جاری کشور را بر اساس سند چشم انداز دنبال کند.
رئیس جمهوری یک فرد است ولی نمی تواند به صورت فردی تصمیم بگیرد و تیم دارد ، قانون هست باید بر مدار قانون و بر مدار برنامه ای حرکت کند.
البته جدای از آن یکسری برنامه است که ایده خود رئیس جمهوری است و وی می تواند آن را در مسیر قانونی خود پیاده کند البته این امر به این معنا نیست که برنامه و روش را به طور فردی دنبال کند و این می تواند یکی از آفات و آسیب های دولت باشد، به جای برنامه فرد محوری باید به جایی برسیم که جمع محوری یا تیم محوری اساس حرکت باشد.
بحث دیگر هم ، نیازهای جامعه و مطالبات مردم است و هر رئیس جمهوری که می آید باید پاسخگوی مطالبات و توقعات مردم باشد، برنامه های وی باید پاسخگوی مردم باشد ضمن اینکه همان برنامه از چارچوب نظام گرفته شده و مطالبات مردم را دنبال کند.
البته در بحث تحقق برنامه ها در کنار سیاست داخلی ، سیاست خارجی نیز مهم است ، هر دولتی که سرکار می آید روابط خارجی دارد و ما تا روابطمان را با دنیا اصلاح و بازسازی نکنیم ، داخل هم نمی توانیم کاری پیش ببریم و در واقع در کار داخلی هم موفق نیستیم.
دولت تدبیر و امید سیاستی که در پیش گرفته، سیاست خوبی هست و سبب شده امنیت خارجی پیدا کنیم، هم کشورمان یک ثباتی پیدا کرده و هم ارتباطمان با دنیا خوب شده است. منتهی باید بازسازی شود و به نظرم این بخش خوب است و قطعا هر کس هم که بیاید باید همین رویه را دنبال کند یعنی الان سیاست تنش زدایی به خوبی دنبال می شود. ما نمی توانیم دوباره از نو بحث ایران هراسی را شاهد باشیم.
در بحث شرایط داخلی هم اقتصاد باید فعال شود و در واقع اشتغال تولید شود . هر دولتی که روی کار می آید باید فکری به اشتغال هم داشته باشد دلیل آن هم این است که در هشت سال گذشته مراکز آموزش عالی ما زیاد شده و در هر شهری دانشگاهی بوجود آمده و فارغ التحصیلان ما بیش از ظرفیت است و باید به هر حال برای آنها در کشور شغل ایجاد شود که امری مشکل و ظاقت فرساست.
البته ایجاد شغل برای مردم ضرورت دارد و مقام معظم رهبری هم فرمودند سال اشتغال و تولید است که باید مد نظر دولت ها قرار گیرد.
اگر برنامه ششم محور دولت باشد به اضافه یکسری مطالبات منطقه ای ( نیازهایی که در یک منطقه باشد و در منطقه ای دیگر نباشد ) باید دولت آن نیازهای منطقه ای را هم لحاظ کند.
*زارع مهرانی : دولت کنونی تصورش بر این بود که ما اگر با دنیا تعامل برقرار کنیم بسیاری از مشکلات مملکت حل خواهد شد.
این تجربه چهار ساله خوبی برای مملکت ما شد، مقام معظم رهبری هم فرمودند'اشکالی ندارد و من اجازه می دهم که شما بروید و مذاکره کنید و نرمش قهرمانانه را می خواهیم انجام دهیم اما من به این ها خوشبین نیستم'
اما نتیجه چهار سال مذاکرات ما اگر هیچ نتیجه مثبتی نداشته یک چیز مثبت دارد و آن اینکه ثابت شد که آمریکا غیر قابل اعتماد است، فهمیدیم آمریکا که ادعا می کند اگر شما بیایید با ما ارتباط برقرار کنید همه چیز حل می شود اما اکنون وزیر امور خارجه ایران در جواب ترامپ گفت که شما نه تنها روح برجام بلکه جسم برجام را هم دارید مجروح می کنید.
این معلوم است که ما با دنیا قهر نبودیم که آشتی کنیم ولی تعامل از سر عزت و مصلحت باید داشته باشیم .
دشمن اگر امکان حمله به ما را داشت تا به امروز یک ثانیه هم غفلت نمی کرد آن رشادت هایی که از رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس دیدند مانع حمله آنها شده است.

**ایرنا : در واقع از صحبت های شما نتیجه می گیریم که خط سیاست خارجی توسط هر دولتی که می آید باید عوض شود؟
سخنگوی جمنا:بله، تعامل با دنیا باید بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت باشد، اگر وارد مذاکره شدید و هرچه آن‌ ها گفتند قبول کردید یک مطلب است و اگر وارد مذاکره شدید و حرفت را به کرسی نشاندی مطلب دیگری است، مذاکره این نیست که هرچه آن‌ها گفتند اجرا شود.
آقای ترکان گفتند هر روزی که برجام را امضا نکنیم 100 میلیون دلار ضرر می کنیم.
از زمان اجرای برجام تا کنون بیش از 450 روز می‌گذرد، اگر روزی 100 میلیون وارد این کشور شود چه اندازه می شود، اکنون با امضا برجام این پول وارد کشور شده یا نشده و اگر آمده در چه محل هایی هزینه شده است.
اولویت اول کشور داخلی و رفع بیکاری است، مدیریت کارآمدی باید سرکار بیایید که بتواند گرفتاری بیکاری و معیشت مردم را حل کند.
ایرنا : اینجا با حجت الاسلام ذاکری یک اشتراک نظر دارید که اشتغال اولویت اول ما در دولت آینده باشد.
سخنگوی جمنا:این اشتراک نظر وجود دارد ولی در روش اجرا با هم متفاوتیم و معتقدیم رفع این مشکل با سیاست نگاه به بیرون قابل حل نیست.
*ذاکری دبیر شورای هماهنگی اصلاح طلبان: این که می‌گویند مذاکره بر مبنای عزت، شعار است و بالاخره عملی باید این را نشان داد، مگر روحانی که درآن شرایط انتخاب شد در بحث‌های امنیتی کسی قوی‌تر از روحانی در بحث‌های امنیتی وجود داشت؟ یا اکنون کسی از ظریف در سیاست خارجی قوی‌تر است؟ ظریف که برای مذاکره رفت فقط با نظر دولت نبود، مجموعه حاکمیت می‌گفتند.

**ایرنا : از بحث ملی گریزی داشته باشیم به بحث محلی و موضوع شورای شهر ، برخی معتقدند که شوراها کارکرد سیاسی دارند و یا به نوعی اسیر در آن شده اند، اعتقاد شما در این زمینه چیست؟

*حجت الاسلام ذاکری: وقتی می‌گوییم انتخابات ، انتخابات یک مقوله سیاسی است، حال چه ریاست جمهوری باشد، چه مجلس باشد و چه شوراهای اسلامی باشد.
موضوع سیاست قدرت است و زمانی فرد می‌خواهد رئیس جمهوری شود و زمانی می‌خواهد نماینده مجلس شود و زمانی می‌خواهد نماینده شورای اسلامی شهر و روستا بشود.
در همه اینها فرد به دنبال قدرت است، بنابر این انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در هر شرایطی از سیاست جدا نیست، اما چون کارکرد شوراها منطقه ای و اجرایی است باید ماهیت اجرایی هم به خود بگیرد.
نمی‌توان تنها افراد سیاسی به شوراها فرستاد ولی باید در افرادی که برای شوراها می‌فرستند توان اجرایی و تخصصی را در نظر داشت.
به عنوان یک جریان سیاسی ضمن اینکه انتخابات شوراها را یک مقوله سیاسی می‌دانیم ولی در انتخاب افراد نمی‌گوییم باید سیاسی باشند.
باید سیاسی باشند (البته سیاسی به معنی اینکه دارای بینش سیاسی باشند) و در کنار آن تجربه و تخصص لازم را داشته باشند و کسانی بروند که سیاسی هم نباشند در بُعد تخصصی نمی‌توانند خود عمل کنند و در جریان های سیاسی حذف می شوند.
یک مشکل کنونی مشکل در شوراها این است که برخی افراد وارد آن می‌شوند که سیاسی نیستند و افرادی وارد شورا می‌شوند که یا حذف می شوند و به سمتی می‌روند که نمی‌توانند رسالت خود را ایفا کنند.
اگر فردی که وارد شورا می‌شود سیاسی بوده و دارای عقبه سیاسی باشد می‌تواند خوب عمل کند.
** ایرنا: اما عکس این موضوع هم بارها دیده شده و زمانی که شورا ماهیت سیاسی می‌یابد، کار اجرایی و نظارت آن دچار خدشه می شود.
* زارع مهرانی سخنگوی جمنا: یکی از مواردی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده شوراهای اسلامی شهر و روستا است، برای پیشبرد سریع کارها.
این که شوراها سیاسی نباشد، در دنیا وجود ندارد ، حال سیاست‌ها متفاوت است و هرجا متناسب با خود. این که افراد تفکرهای سیاسی داشته باشند طبیعی است.
در کشور ما تنها چیزی که در باره اعضای شوراها جا افتاده این است که این‌ها بروند شهردار را انتخاب کنند و شهردار هم تعریفی که در دنیا دارد را در ایران ندارد.
شهردار برای انجام دادن یک کار باید با بیست جا هماهنگ بشود که یک طرحی را آغاز بکند یا خیر، در صورتی که در دنیا شهردار همه کاره است و آنگونه که در دنیا تعریف شده، شهردار اگر دارای اختیار باشد در همه ابعاد می‌تواند وارد شود.
تعهد را همه قبول دارند ولی تخصص در ابعاد مختلف می خواهد، در شورای شهر باید افراد متخصص وارد شوند که مسائل شهری و معضل های اجتماعی و مسائل سیاسی و فرهنگی را بداند و یک ترکیب خوب باید بیاید که بتواند شهر را اداره کند.
اینکه برای قدرت می‌ آیند درست است ولی قدرت برای چه، قدرت برای قدرت که درست نیست، قدرت برای خدمت است و این قدرت را می‌خواهیم به دست بگیریم که برای مردم خدمت کنیم.
باید افرادی را بیابیم که از هر گرایشی بتوانند خدمت کنند ، نه اینکه بیایند و بعد از چهار سال بدون آنکه کاری بکنند دوره خاتمه یابد و بروند.
افراد متخصص توانمند برای رفع معضل ها بیاوریم که شورایی فکر کرده و عقبه داشته باشند که کمک کنند معضل ها حل شوند.
در پیاده رو ها مشکل داریم، یک متخصص باید بگوید چگونه پیاده رو بسازیم که مردم راحت بتوانند پیاده روی کنند، روشنایی شهر ، معابر شهر ، ساخت و ساز شهر و مشکل های فراوان دیگری که وجود دارد.
در کنار دریا قرار داریم ،چه اندازه می‌خواهیم از دریا استفاده کنیم، هرجا دستمان رسیده آلوده‌ترین جاها همانجاهاست.
اکنون تنب بزرگ یک آکواریوم طبیعی است و از دیدن ساحل لذت می‌برید ولی بوی ناخوشایند ساحل بندرعباس، اجازه زندگی نمی‌دهد.
اگر مدیریت کارآمدی روی کار بیایید همه این‌ها حل می‌شود و تفاوتی نمی‌کند اما در بندرعباس معیارهای انتخاب بیش از جناحی و گروهی، قوم و خویشی است.
** ایرنا: از وقتی که در اختیار ایرنا قرار دارید کمال تشکر را داریم.
2094/7195/3219/6048
خبرنگاران میزگرد:هومن محمدکرمی، رقیه غلامی زاده وعزت الله معمارباشی ** انتشاردهنده : خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.