رامین افشاری روز سه شنبه درگفت وگو باایرنا درخصوص وضعیت مرجان های جا به جا شده درجریان عملیات اجرای موج شکن های شرقی و غربی در جزیره هندورابی، اظهارکرد: به هنگام اجرای طرح موج شکن ها که سطح زیرین آن به وسعت شش هکتار بود تیمی از مشاوران زیست محیطی، دستگاه نظارت و یگ گروه غواصی 15 تا 30 نفره پس از آموزش، مسئولیت جا به جایی مرجان ها را بر عهده گرفتند.
وی افزود: پیش از جا به جایی مرجان ها مطالعات زیست محیطی گسترده ای انجام شد تا مرجان ها به محیطی منتقل شوند که با مشخصات مکانی پیشین مشابهت داشته باشد از این رو مرجان های هندورابی در دو سایت جابه جا شدند که حدود یک مایل با محل قبلی فاصله دارند.
افشاری گفت: پیش از پیشروی دایک، گروه غواصی همواره 150 متر جلوتر از عملیات اجرایی موج شکن کار پاکسازی منطقه را انجام دادند .
وی اضافه کرد: با توجه به نیاز مرجان ها به زیر ساخت سخت، غواصان قفس های فلزی را تهیه و مرجان ها را از بستر صخره ای جدا و در آن فضا چیدمان کردند و پس از آن مرجان ها بر روی بلوک های بتنی و مش های فولادی چسبانده شدند.
معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه جا به جایی مرجان ها سال گذشته در اردیبهشت ماه 94 با رعایت مسائل زیست محیطی انجام گرفت و مشکلی وجود ندارد، افزود: در طی این عملیات و برای اجرای موج شکن ها 60 هزار قطعه مرجان جابه جا شد که 50 هزار قطعه در زیر موج شکن و 10 هزار قطعه نیز در پشت دایکی که در ساحل قرار داشت جا به جا شدند .
وی اعتبار جابه جایی مرجان ها را یک میلیارد و 200 تومان اعلام کرد و به ایرنا گفت: با توجه به پراکندگی مرجان ها در فضای شش هکتاری ، زمانی که مرجان ها به مکان جدید منتقل شدند به دلیل چیدمان منظم سطحی که هم اکنون اشغال شده کاهش یافته و به سه هکتار رسیده است .

* پایش مرجان ها پنج ساله است
افشاری در مورد نظارت پس از جا به جایی بر وضعیت مرجان ها گفت: پایش ها پنج ساله است، ابتدا هر شش ماه وضعیت مرجان ها توسط تیم مشاور پایش و سپس سالانه خواهد شد.
این مسئول در حوزه عمرانی در سازمان منطقه آزاد کیش به آسیب پذیری مرجان ها در فصل گرما اشاره کرد و گفت: بیشترین آسیبی که متوجه مرجان ها است در مرداد ماه به اوج خود می رسد که خوشبختانه مرجان های جا به جا شده دو تابستان گذشته را به خوبی سپری کردند و بالای 90 درصد آنها زنده اند.
وی گفت: در جریان جا به جایی مرجان ها موجودات هم زیست را به بستر جدید انتقال دادیم، در شرایط کنونی بستر زنده است و ماهیان در کنار آن دیده می شوند اگر مرجان ها بمیرند دیگر موجودات نیز از بین خواهند رفت.
افشاری در خصوص ایجاد سایت مصنوعی برای مرجان ها نیز گفت: در هندورابی گستردگی مرجان ها بسیار قوی است و تعداد آنها قابل مقایسه با جزیره کیش نیست، در مطالعات مدیریت یکپارچه سواحل و بازنگری که سال گذشته انجام شده است باید تحقیق شود که چرا در گزارش اولیه در سال 87 تعداد مرجان ها کمتر بود اما هنگام جابه جایی تعداد آنها بیش از حد انتظار بود بنابراین برای ایجاد سایت باید بررسی دقیق صورت گیرد .
طرح توسعه جزیره هندورابی با رویکرد اکوتوریسم از سال 93 به دنبال تاکید رئیس جمهوری در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته و این سازمان نیز توسعه این جزیره را برمحور حفظ محیط زیست بکر و طبیعت هندورابی در دستور کار قرارداده است .
جانمایی و طرح فرودگاه اختصاصی جزیره هندورابی متناسب با چشم انداز توسعه این جزیره و برمبنای طرح جامع صورت گرفته و هدف از ساخت این فرودگاه ایجاد تسهیلات لازم برای آمد و شد گردشگران وسرمایه گذاران به این جزیره است .
در بهمن‌ سال 89 و پس از تصویب و ابلاغ طرح الحاق جزایر هندورابی و فارور کوچک و بزرگ به محدوده منطقه آزاد کیش، هندورابی به منطقه آزاد کیش الحاق شد.
با بهره برداری رسمی از فرودگاه هندورابی امکان سفر به صورت هوایی نیز فراهم شده است .
از نوروز امسال نیز تورهای گردشگری دریایی از کیش به مقصد هندورابی راه اندازی شده است و تعدادی از گردشگرانی که به کیش سفر می کنند لذت یک روز آرامش را در فضایی دور از دغدغه های شهری در جزیره آرامش ( هندورابی ) تجربه می کنند .
جزیره هندورابی از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان واقع در جنوب ایران و در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان قرار گرفته‌است.
جزیره هندورابی با 22.8 کیلومتر مربع مساحت، در فاصله 325 کیلومتری بندر عباس و 133 کیلومتری بندرلنگه قرار دارد .
این جزیره سرزمینی هموار و بدون عارضه طبیعی که از یک رشته ارتفاعات کوتاه پوشیده است که کرانه های آن با شیب ملایمی به دریا منتهی می شود.
1630*6048
خبرنگار: مریم زبان دان انتشار دهنده:خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.