به گزارش ایرنا بیژن نامدار زنگنه یکشنبه در این آیین مدت اجرای این طرح را10سال عنوان کرد و افزود: این زمان زیادی برای یک طرح پالایشگاهی است که البته تحریم ها مشکل ساز بود ولی مشکل های مدیریتی جدی هم بود طوری که سه بار پیمانکاران تغییر یافتند.
وی بیان کرد: وقتی کار را شروع کردیم این طرح با حدود 47درصد پیشرفت فیزیکی کلاف سردرگمی باهزاران گره کور بود که باز کردن آنها حوصله زیادی می خواست که خوشبختانه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء صبر و حوصله زیادی کرد.
زنگنه ادامه داد: زمانی که قرارگاه وارد این طرح شد طبق گزارش های داده شده یک میلیاردو 300 میلیون دلار هزینه شده بود.
وزیر نفت گفت: تاکنون سه میلیاردو 700میلیون دلار دراین طرح هزینه شده که یک میلیاردو 400میلیون دلار آن درزمان دولت یازدهم بوده که 30درصد آن از آورده سرمایه گذاران یعنی سازمان تامین اجتماعی، صندوق های بازنشستگی و شرکت پالایش و پخش تامین شده است.
به گفته وی بقیه از منابع شرکت لیکووسپرده گذاری بانک مرکزی و تسهیلات اعطایی بانکها و صندوق توسعه ملی بوده است.
وزیر نفت گفت: میزان هزینه شده در سه سال اخیر با توجه به کارهای انجام شده قابل مقایسه با هفت سال قبل از آن نیست.
زنگنه اضافه کرد: دراین مدت قطره چکانی خرج کردیم که پول درست و بجا و با تمرکز بر اولویت ها به مصرف برسد.
وی بیان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم به عنوان آخرین پیمانکار کمال همراهی داشت و تحریم ها را تحمل کرد ولی چاره ای جز انتخاب یک مسیر سخت نداشتیم تا امروز به موفقیت برسیم.
زنگنه گفت: راه توسعه روشن است و آنرا بلدیم و آنچه که گفتیم عمل کردیم و پشتوانه ما عمل ماست، نه اینکه یک سری نظریه بدهیم.
وی ادامه داد: دردولت یازدهم 9 میلیون تن تولید پتروشیمی داشتیم که بیشترین عرضه را به صنایع داخل کشور اختصاص دادیم درحالی که کارهای بزرگی برای جلوگیری از خام فروشی انجام دادیم.
وزیر نفت افزود: آنچه را می گوییم انجام دادیم و شاهد آن همین تاسیسات و جوانان درحال کار و عملکرد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است .
وزیر نفت گفت: خوشحالیم که پس از سالها تلاش در دولت های قبلی و سه سال در دولت یازدهم نخستین تولید بنزین با کیفیت را جشن می گیریم .
مرحله نخست پالایشگاه میعانات گازی 360 هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس یکشنبه با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
با بهره برداری از مرحله نخست این پالایشگاه روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو٤ ، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ٤ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو ٤ تولید می شود.
با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید ٣٦ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤ و ٥ ، تولید بنزین در کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید که افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم شده و ایران به جرگه صادر کنندگان بنزین می پیوندد.
دو مرحله باقی مانده پالایشگاه 360هزار بشکه ای میعانات گازی ستاره خلیج فارس نیز به ترتیب به فاصله هر ٦ ماه وارد مدار تولید می ‌شود و در صورت تأمین مالی و رفع مشکلات، شاهد بهره برداری از کل این طرح تا پایان سال ٩٦ خواهیم بود.
این پالایشگاه معادل 66 درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاه های کشور بنزین تولید می کند.
تا قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاریخ های مختلفی برای بهره برداری از مرحله اول آن اعلام شد که به دلایل مختلف ازجمله تحریم های ظالمانه بی نتیجه باقی مانده بود.
در دولت یازدهم با اجرایی شدن برجام و روند برداشته شدن تحریم ها، ساخت و توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز شتاب و سرعت بیشتری گرفت طوریکه یکشنبه با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
خوراک (میعانات گازی) مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از 388کیلومتر از پالایشگاههای گازی عسلویه تأمین می شود.
درمراحل ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیش از 10 هزار نفر نقش آفرین بوده اند که با راه اندازی آن نه تنها کشور در تأمین بنزین مورد نیاز خودکفا شده است بلکه قادر هستیم صادرات بنزین به کشورهای دیگر را نیز آغاز کنیم.
عملیات احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با هدف قطع وابستگی کشور به بنزین وارداتی و کاهش فروش خام نفت از بهمن 1385 آغاز شد.
برخی سازندگان خارجی نظیر زیمنس، نیومن اسر، سیاد، هانیل، کرایوتک و غیره علی رغم دریافت وجه و اتمام ساخت تجهیزات مهمی مانند کمپرسورها و کوره ها به دلیل شرایط تحریم از تحویل آنها امتناع می کردند.
ساخت این پالایشگاه از بهمن ماه سال 1389 و در اوج تحریم های ظالمانه توسط پیمانکاران و مشاورین داخلی و متخصصین و جهادگران قرارگاه خاتم الانبیا (ص) آغاز شد و حدود 80 درصد تجهیزات بکار گرفته شده در آن ساخت داخل است.
پس از اجرایی شدن برجام تجهیزات فوق تحویل و با نظارت نمایندگان این شرکت ها نصب و راه اندازی شد، همچنین بهبود روند عملیات بانکی و انتقال ارز پروژه را در مسیر عملیاتی شدن قرار داد.
ترکیب سهامداران این پالایشگاه شامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با 40 درصد، شرکت پتروگاز اندونزی با 15 درصد، صندوق های بازنشستگی صنعت نفت با 10 درصد و شرکت نفت و گاز تامین با 35 درصد تشکیل می باشد.
استاندار هرمزگان هم گفت:بابهره برداری ازمرحله اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت روزانه 120هزار بشکه میعانات گازی مقدمه پیوستن ایران به باشگاه صادر کنندگان بنزین فراهم شد.
3219/6149/6048
خبرنگار: عزت الله معمار باشی ** انتشار دهنده : خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.