به گزارش ایرنا، سیدرضا صالحی امیری شنبه شب در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس در بندر لافت جزیره قشم افزود: دولت یازدهم تلاش برای توسعه را وظیفه خود دانسته و عدالت در توسعه را به عنوان هدف در نظر گرفته است چرا که ایران تنها محدود به شهرهای بزرگ نیست و سایر استان ها به ویژه جنوب کشور هم باید مورد توجه قرار بگیرند.
وی بیان کرد:‌دولت در حوزه سیاست خارجی تلاش کرد تا زنجیره تحریم ها برداشته شود و امروز ایران مستقل در دنیا با صدای بلند با دیگران سخن می گوید اما به جای مناقشه مذاکره می کند چرا که امروز یکی از عنصرهای اصلی قدرت، مذاکره است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت تدبیر و امید برای تامین منافع و مصالح ملی به عنوان ضرورتی تاریخی راه مذاکره را در پیش گرفت و در شرایطی که موسسه های بزرگ افکارسنجی جهان، ایران را جزو سه کشور شرور معرفی می کردند، موفق شد دنیا را قانع کند که در مسیر صلح و ثبات حرکت می کنیم.
صالحی امیری ادامه داد: امروز همان موسسه ها ایران را جزو 10 کشور امن جهان معرفی می کنند که این مهم با تدبیر مقام معظم رهبری، تلاش دولت تدبیر و امید، کمک مجلس شورای اسلامی و پشتیبانی مردم محقق شد.
وی لازمه مدیریت امروز کشور را برخورداری از سرمایه اجتماعی دانست و بیان کرد: رضایت، اعتماد و مشارکت مردم در شعارو سخنرانی نیست و حکومت باید اعتماد، رضایت و مشارکت مردم را جلب کند و این مهم در قالب کارآمدی دولت ممکن است و در قالب شعار و بنر محقق نمی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دولت یازدهم با مردم صادق است و شفاف سخن می گوید و همه توان خود را برای جلب رضایت، اعتماد و حل مشکلات مردم به کار بسته اما به رغم همه تلاش هایی که صورت گرفته، کاستی هایی نیز وجود دارد که به خاطر این کاستی ها از مردم پوزش می خواهیم چرا که زبان دولت برای عذرخواهی کوتاه نیست.
صالحی امیری بیان کرد: با وجود گام های موثری که برداشته شده باید با واقعیت ها زندگی کرد و واقعیت کشور این است که همچنان با مشکلاتی روبرو هستیم اما دولت تدبیر و امید علاوه بر اقتصاد به توسعه متوازن فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز نگاه دارد زیرا جامعه ای که از فضلیت و معرفت و اخلاق برخوردار نباشد، توسعه نخواهد یافت.
وی با تاکید بر تعهد دولت برای تحقق وعده ها، صداقت، شفافیت و اخلاق گرایی افزود: دولت تدبیر و امید توسعه استان های جنوبی از جمله هرمزگان را با حساسیت ویژه ای دنبال کرده و معتقد است که توسعه این منقطه می تواند به توسعه ملی منجر شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر این اساس سرمایه گذاری قابل توجهی در چابهار صورت گرفت تا به معبری برای ورود و خروج انبوه کالا تبدیل شود و از سوی دیگر در بوشهر (عسلویه) به عنوان نقطه مهم اقتصادی و منبع بزرگ صادرات گاز به جهان توجه شده است.
او با اشاره به پروژه های بزرگ بهره برداری شده و در حال اجرا در این جغرافیا اضافه کرد: 98 هزار میلیارد ریال در دولت یازدهم برای خوزستان اختصاص یافت و هرمزگان هم از نگاه ویژه دولت برخوردار شده که در برنامه یکشنبه رئیس جمهوری در این استان گوشه ای از اقدام ها رونمایی خواهد شد.
صالحی امیری بیان کرد: دولت برای کاستن از چالش های پیش روی مردم گازرسانی به روستاها را از 14 هزار به 24 هزار روستا افزایش داد و واردات 6 میلیون تنی گندم درگذشته را به تولید 15 میلیون تنی در داخل رساند و امروز ظرفیت صادرات سه میلیون تن گندم در سال وجود دارد.
وی اضافه کرد: برای نخستین بار 10 میلیون نفر در دولت یازدهم زیر پوشش بیمه ای رایگان قرار گرفتند و برای التیام درد بیماران پرداخت هزینه های درمانی در نقاط روستایی به سه درصد و در مناطق شهری به 6 درصد کاهش یافت و خانوارهای زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی سه برابر برخوردار خواهند شد.

**مناطق جنوبی دروازه تمدن و خلیج فارس نماد هویت ایران است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: جنوب کشور و از جمله هرمزگان و قشم علاوه بر دروازه اقتصادی، دروازه تمدنی است و اگر بناست پیام صلح، وحدت، آشتی و همزیستی ایران بازتاب داده شود، تریبون این نگاه از این منقطه خواهد بود و از این رو دولت باید تمام تلاش خود را در جهت توسعه این منطقه صورت دهد.
صالحی امیری افزود: این نقطه و این جغرافیا از مولفه های اساسی هویت ماست و در کنار اسلام به عنوان عامل بقا و زبان پارسی به عنوان نقطه اتصال ایرانیان برای انتقال مفاهیم، خلیج فارس به هنگام سخن گفتن از هویت ایرانی قابل چشم پوشی نیست.
وی بیان کرد: دشمن با طرح مباحث جعلی به دنبال انداختن نقاب بر چهره زیبای خلیج فارس بود اما این اقدام دشمن نادان به انسجام ملی در داخل تبدیل شد و امروز بیش از هر زمان دیگری این نقطه پاس داشته شده و خلیج فارس عامل وحدت شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: نام خلیج فارس امروز بیش از هر زمان دیگری می درخشد و در چهره، قلب و روح مردم جاری شده و استان ها و جزیره های جنوب کشور از جمله قشم، لارک، هرمز و هنگام پرچمدار خلیج همیشه فارس در بلندای تاریخ هستند و معرفت، فضلیت و روح پاک مردمان این دیار رنگین کمان اقوام ایرانی را شکل داده است.
او گفت: رویکرد دولت تدبیر و امید در این منطقه امنیتی و نظامی نیست، آزادسازی این مناطق و گسترش آنها در جهت آبادانی و توسعه صورت گرفته و تلاش برای توسعه فرهنگی در جنوب کشور از جمله قشم به عنوان نمونه بارز زیست مسالمت آمیز شیعه و سنی مد نظر می باشد چرا که عزت و اقتدار ایران در گرو عزت و اقتدار این مناطق است.
دهم اردیبهشت ماه به نام روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده است.
8123/6048
خبرنگار: محمد ملاحمزه زاده ** انتشاره دهنده : خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.