به گزارش خبرنگار ایرنا، جاسم جادری عصر یکشنبه در نشست کارگروه بررسی آب مزارع و باغات استان هرمزگان اظهار داشت: در پی بارش‌ های اخیر در استان به میزان 100 میلیون مترمکعب آب در منابع آب ‌گیر هرمزگان ذخیره ‌سازی شده اما با این وجود نیازمند صرفه جویی در مصرف آب هستیم.
جادری خاطرنشان کرد: امروزه کشورهای پرآب تر از ایران به سمت استفاده از سیستم‌ های نوین آبیاری و محاسبه هزینه فایده در امر تولیدهای کشاورزی حرکت کرده و به توسعه مطلوبی در این راستا رسیده ‌اند که نیاز است ما نیز در این مسیر گام برداریم.
وی بیان داشت: به عقیده اغلب کارشناسان مربوطه، تامین آب در سال‌ های آینده به یکی از مسائل اصلی و عمده کشورها تبدیل می‌شود.
جادری تصریح کرد: کشور ما کشوری نیمه‌ خشک و کم آب است و گاهی زمان‌های بارش و محل‌های بارش طبق پیش‌بینی‌ها و انتظارات نیست که این امر سبب ورود خلل در رویه مدیریت آب می‌ شود.
استاندار هرمزگان افزود: سرانه مصرف آب در ایران بیش از دو برابر سرانه جهانی است که نیازمند مدیریت بهینه‌ تر در حوزه آب و به خصوص مصرف آب کشاورزی هستیم.
18 سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365 حلقه چاه آب آشامیدنی ، 18 دهنه چشمه و قنات،100 حلقه چاه آب و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد شده و همچنین از 74 دشت موجود در هرمزگان تمامی آنها دارای عملکرد منفی هستند و 38 دشت ممنوعه بوده و آب مابقی دشت های این استان نیز شور اعلام شده است.
شرایط اقلیمی و جغرافیایی هرمزگان از لحاظ کم آبی و تجربه خشکسالی بیش از 17 سال این واقعیت را نشان می دهد که این استان سال های سختی پیش رو دارد و برای کاهش مصرف آب و رونق کشاورزی باید به سامانه آبیاری نوین مجهز شود.
کم آبی و خشکسالی از تهدیدهای جدی در بخش کشاورزی هرمزگان هستند که برای مقابله با این تهدید ها باید از راهکارهایی همچون استفاده از سامانه آبیاری نوین، گیاهان سازگار با شرایط اقلیمی و بهینه سازی منابع آب بهره گرفت.
وسعت زمین های کشاورزی این استان 160 هزار هکتار(51درصد زراعی و 49درصد باغی) با تولید سالانه افزون بر 2 میلیون و 80 هزار تن محصول می باشد که براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، اولویت اجرای سامانه های آبیاری نوین در این استان با محصولات استراتژیکی همچون گندم، کلزا، کنجد، گیاهان دارویی، جو و دانه های روغنی است.
تاکنون بیش از 91 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی هرمزگان به شبکه آبیاری نوین مجهز شده است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.