به گزارش ایرنا، حسین پور یکشنبه در نشست خبری افزود: این طرح در مناطق مختلف هرمزگان از جمله بوچیر گاوبندی، کندران و گزیر بندرلنگه، نیدان بستک، جیحون بندرخمیر، فارغان احمدی، حسنلنگی بندرعباس، گوربند میناب، گونمردی، گزان بزین، همزانگ و بندگرمان سیریک، شیرآهن و گابریک جاسک شناسایی و با بررسی اراضی گالی خیز نقشه پهنه بندی خطر فرسایش گالی تهیه شد.
وی بیان داشت: حساسیت خاک، بارش هایی با شدت زیاد، تغییر کاربری اراضی، مهاجرت در اثر خشکسالی، رها سازی اراضی دیم، تخریب پوشش گیاهی، نبود مدیریت سیلاب، دخالت های انسانی در انحراف و تمرکز سیلاب و اقدامات عمرانی نادرست از جمله عوامل اصلی ایجاد و گسترش کانون های گالی در استان به شمار می روند که منجر به تشکیل گالی ها و خندق های عمیق به عمق یک تا 10 متر با نرخ جابجایی بیش از 300 متر در سال شده است.
معاون آبخیزداری هرمزگان، تخریب اراضی، هدر رفت خاک، خسارت به عرصه های منابع طبیعی، اراضی کشاورزی، بناها و تاسیسات زیربنایی، تهدید روستاها و مکان های مسکونی، رسوب زایی و تشدید رسوب گذاری در مسیل ها، سازه های آبی و بنادر را از پیامدهای فرسایش گالی دانست.
حسین پور گفت: بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به این پدیده، دخل و تصرف کردن نادرست در طبیعت، ممانعت از تخریب منابع طبیعی، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و مدیریت رواناب ها در سطح حوزه های آبخیز از بالادست با اجرای طرح های آبخیزداری بویژه سامانه های آبگیر باران و احیای پوشش گیاهی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه در کنترل گالی در شرایط هرمزگان است.
وی یادآورشد: در برخی از مناطق استان هرمزگان، مانند دشت کندران بندرلنگه و دشت حسنلنگی بندرعباس، مهار گالی مطالبه اجتماعی و دغدغه جدی مردم شده است.
گفتنی است اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با انجام مطالعات کنترل گالی در فاز تفصیلی - اجرایی و تهیه طرح در سطح 25 هزار و 800 هکتار از حوزه های آبخیز کانون های بحرانی که تخریب اراضی، تهدید روستا و تاسیسات زیربنایی را بدنبال دارد با انعکاس به مراجع متولی در استان و مرکز با اولویت در دست اقدام دارد که با پیش بینی های انجام گرفته در منابع اعتبارات سال 96 مرحله نخست طرح عملیاتی می شود.
هرمزگان هفت هزار و 451 سازه آبخیزداری با ظرفیت آبگیری سالانه 400 میلیون مترمکعب دارد.
7195/6048
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.