به گزارش ایرنا سرهنگ علی اصغر خرم روی چهارشنبه در این خصوص اظهار داشت: سرقت خودرو و سرقت لوازم آن از سرقت های رایج کشور بوده که دارای اهمیت ویژه ای است.
وی ادامه داد: بر اساس آمارها سرقت لوازم اتومبیل به دلیل سهولت در مقایسه با سرقت خودِ خودرو به مراتب بیشتر رخ می دهد.
وی اضافه کرد: سارقان خودرو به دو دسته حرفه ای و غیر حرفه ای تقسیم می شوند که سارقان غیرحرفه‌ ای، با استفاده از فرصت به‌ دست آمده وسایل نقلیه‌ ای بدون لوازم و تجهیزات ایمنی مناسب را در مکان ها خلوت پارک شده و یا خودروهایی که سوئیچ بر روی آن ‌ها باقی مانده را سرقت می ‌برند.
جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان اظهار داشت: درصد بالایی از این خودرها که بیشتر برای اوراق کردن و استفاده از قطعه ها و لوازم آنها و یا برای انجام اعمال مجرمانه، سرقت قرار می شوند توسط پلیس کشف می ‌شود.
سرهنگ خرم روی افزود: سارقان حرفه‌ای خودرو از مهارت و سرعت عمل بالایی برای راه ‌اندازی و روشن کردن وسایل نقلیه از قبیل قطع سیستم هشدار دهنده، بازکردن درِ خودرو و قفل و زنجیر برخوردار هستند.
وی اشاره کرد: این سارقان پس از سرقت نسبت به جعل اسناد و مدارک اقدام به فروش خودرو اقدام می کنند و خودروهایی که توسط آنان مورد سرقت قرار می ‌گیرند، به سختی کشف می ‌شوند.
به گفته این مقام انتظامی هرمزگان، حرفه‌ای ‌ترین سارقان خودرو به دنبال سرقت‌ های کم دردسر بوده و بالا بودن امنیت خودروها و یا نصب لوازم ایمنی و بازدارنده بر روی آنها، تاحد زیادی موجب چشم پوشی سارقان از سرقت این نوع وسایل نقلیه می شود.
جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان خاطر نشان کرد: انجام اقدام های پیشگیرانه توسط افراد جامعه را می ‌توان اصلی ‌ترین گام برای مبارزه با وقوع سرقت خودرو دانست.
سرهنگ خرم روی اضافه کرد: سرقت لوازم خودرو پرشمارترین جرم در کشور محسوب می شود که وقوع این نوع سرقت‌ ها با خرید اموال مسروقه لوازم داخلی خودرو ارتباط دارد.
وی ادامه داد: خرید اموال مسروقه توسط افراد جامعه ادامه‌ فعالیت مجرمانه‌ سارقان لوازم خودرو را تضمین می ‌کند.
بنا به اظهار جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان، گرمی بازار مال خَرها به دلیل وجود خریداران لوازم دست دومی است که نمی ‌دانند مال خریداری شده دزدی است.
وی گفت: وجود و ارائه‌ تجهیزات تزیینی و گران ‌قیمت خودروها در این بازار با قیمت ‌های باورنکردنی و پایین موجب می ‌شود برخی خریداران در برخی مواقع چشمان شان را بر روی حقیقت ببندند.
جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان اشاره کرد: پلیس به همین دلیل است همواره با خریداران و فروشندگان اموال مسروقه به شدت برخورد می ‌کند.
سرهنگ خرم روی افزود:سارقان از فرصت‌ها سوء استفاده می کنند که آشنایی شهروندان با فرصت‌های مختلفی که سارقان برای انجام عمل مجرمانه‌ی خود مترصد به‌دست آوردن آن‌ها هستند نقش مهم و اساسی در کاهش این جرم دارد.
وی ادامه داد: مالکان خودروها برخی توصیه ها و هشدارهای پیشگیرانه‌ پلیس جدی بگیرند.
جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان افزود: خودداری از پارک خودرو در محیط ‌های خلوت، تاریک و یا در یک نقطه به مدت طولانف زمینه را برای ارتکاب عمل مجرمانه از طریق بازکردن قفل‌ها، بریدن زنجیر، قطع دزدگیر و خنثی کردن سایر تجهیزات ایمنی برای سارقان فراهم می ‌کند.
وی ادامه داد: مالکان خودرو از رها نکردن خودرو با درِ باز یا شیشه ‌های پایین و قرار داشتن سوئیچ بر روی آن بپرهیزند و اقدام به نصب لوازم و تجهیزات ایمنی و بازدارنده نظیر سوئیچ مخفی، قفل سوئیچی، دزدگیر، قفل پدال و فرمان و محافظ کامپیوتر (محافظ Ecu) کنند.
جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان افزود: مالکان خودروها نسبت به قفل نمودن درِ خودرو و استفاده از تجهیزات بازدارنده در داخل پارکینگ منزل توجه کرده و از قرار دادن اشیاء لوکس و اسناد و مدارک در داخل خودرو خودداری کنند.
وی ابراز داشت: سوئیچ به افراد ناشناس به عناوین مختلف مانند امتحان کردن، تشخیص نقص فنی، ساخت سوئیچ یدکی و نظایر آن واگذار نشود و از مراجعه به تعمییرکاران ناشناس و بدون مجوز خودداری شود.
جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان خاطر نشان کرد: سیستم‌ های دزدگیری که به‌راحتی قطع و خنثی می ‌شوند بکار گرفته نشود و برای نصب دزدگیر از افراد متفرقه و ناشناس استفاده نگردد.
سرهنگ خرم روی یادآور شد: خوراکی ‌ها و آشامیدنی ها از افراد ناشناس هنگام رانندگی پذیرفته نشده و مکان های خلوت و غیر ایمن برای توقف و استراحت انتخاب نشود.
وی توصیه کرد: رانندگان طمع دریافت کرایه‌ بیشتر نداشته و از قبول پیشنهاد برای تردد در مسیرهای خلوت و دور ‌افتاده خودداری کنند.
جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان اضافه کرد: خودرو در حضور مسافر به بهانه ‌های مختلف مانند خرید و غیر ترک نشده و فروشنده خودرو به تنهایی در محل‌ های ناشناخته برای تنظیم قولنامه حضور نیابد.
سرهنگ خرم روی افزود: افراد نسبت به خاموش کردن موتور، برداشتن سوئیچ و قفل نمودن درهایی خودرو هنگام باز و بسته کردن درِ پارکینگ یا بر طرف نمودن نقص فنی توجه کنند.
وی خاطر نشان کرد: رانندگان نسبت به تصادف‌ ها و نزاع‌ های صحنه‌سازی شده که با هدف سرقت خودروی آنها صورت می ‌گیرد هوشیار باشند.
جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان یادآور شد: لاستیک زاپاس در دسترس نباشد و از قفل ایمنی مناسب برای آن استفاده شود و لوازم با ارزشِ داخل خودرو قبل از سپردن آن به تعمیرکار برداشته شود.
3219/6048
خبرنگار: عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.