موضوع از این قرار بود که آیت الله غلامعلی نعیم آبادی این پیرمرد 72 ساله و امام جمعه بندرعباس هفته گذشته پرچمدار برگزاری همایش خمس و تعالی فرهنگ جامعه بود و پس از این همایش درخواست ایرنا را برای یک مصاحبه لبیک گفت و با کمال تواضع و فروتنی در خبرگزاری جمهوری اسلامی حضور یافت.
اصل موضوع که مصاحبه درباره خمس بود، انجام شد ولی حاشیه آن نوع رفتار و برخورد نعیم آبادی هنگام صرف ناهار بر سر سفره احسانی بود که در نهایت سادگی و صمیمیت پهن شد و مدیر اخبار داخلی ایرنا سنت امام جمعه بندرعباس را الگویی برای سفره های مردم دانست تا هر کسی به سهم خود از اسراف جلوگیری کند.
آیت الله نعیم آبادی قبل از گفتن بسم الله و صرف غذا، نگاهی به ظرف ناهارش انداخت و چون احساس کرد میزان غذا بیش از اندازه نیاز اوست، درخواست بشقابی کرد تا اضافه غذای خود را در آن بریزد و در همان حال گفت: من هرجایی بروم و غذای آن بیش از حد خوراکم باشد،‌ درخواست ظرف یک بار مصرف می کنم و آن را به منزل می برم.
یکی از حاضران گفت که چنین کاری در جامعه ما عرف نیست و این پیرمرد زنده دل از میزان غذایی که از سفره به ظروف زباله ریخته می شود، انتقاد کرد و گفت که یکی از راه های جلوگیری از اسراف همین کار است و نباید از چنین کاری خجالت بکشیم.
یکی از میهمانان که با این اخلاق حاج آقا آشنا بود، از عواقب عمل نکردن به سنت جلوگیری از تبذیر اشاره کرد و گفت: من سال ها با آیت الله نعیم آبادی معاشرت داشته ام و می دانم اگر شروع به غذا خوردن کنم باید آن را تمام کنم و حاج آقا اصرار دارد که نباید چیزی در ظرف غذا باشد.
حجت الاسلام محمدرضا نعیم آبادی یعنی فرزند حاج آقا نیز به زبان آمد و گفت: برخی افراد در چنین مواردی با یک تناقض روبرو می شوند. یعنی از یک طرف اگر غذای کامل را با اکراه بخورند، احساس گناه اسراف می کنند و اگر اضافه غذا را دور بریزند، احساس می کنند دچار گناه تبذیر می شوند. بنابر این بهترین راه همین است که از ابتدا غذای اضافه را جدا کنیم.
یکی دیگر از حاضران این دغدغه آیت الله نعیم آبادی را دنبال کرد و به دور ریختن غذاهایی اشاره کرد که در سالن ها و مراسم های عروسی در مقابل دیدگان میهمانان داخل نایلون های سیاه می ریزند و سالانه صدها تن برنج و نان دور ریخته می شود، در حالیکه می توان هزاران گرسنه را با همین کار سیر کرد.
در همین چند دقیقه ای که از اسراف و تبذیر در سفره های ایرانی سخن به میان آمد، یکی از میهمانان به رفتار مردم برخی از کشورها در جلوگیری از دور ریختن غذاهای اضافه اشاره کرد و گفت که مردم چین غذای اضافه خود را در جلوی رستوران ها و در محفظه ای قرار می دهند تا گرسنگان از آن بهره مند شوند.
برخی از میهمانان نیز آیت الله نعیم آبادی را در این رفتار زیبا همراهی کردند و قبل از صرف ناهار، برنج و خورشت اضافه خود را در ظرفی دیگر خالی کردند و در نهایت یک غذای کامل آماده شد.
شاید نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان حرف های بسیاری درباره اقتصاد مقاومتی و همچنین ضرورت اقدام و عمل در این زمینه داشت که بخشی از آن را در گفت و گو با خبرنگاران گروه اقتصادی ایرنا در میان گذاشت ولی شاید این رفتار او بر سر سفره ناهار ایرنا تاثیرگذارتر از ساعت ها سخنرانی و کلاس درس بود.
یکی دیگر از حاشیه های بازدید نعیم آبادی از ایرنا حضور او در نماز جماعت و سخنرانی برای نمازگزاران بود و کارکنان ایرنا با اخلاق او آشنا شدند و سخنانی شنیدند که برای دنیا و آخرت آنان مفید بود.
او در ابتدای سخنان خود در نمازخانه ایرنا سووال کرد که چند دقیقه باید صحبت کند و زمانی که شنید فرصت او فقط 10 دقیقه است با بیان نکاتی ظریف و طنزآمیز، سخنرانی خود را به گونه ای در 20 دقیقه ارائه کرد که نمازگزاران محو صحبت های او شدند و متوجه گذر زمان نشدند.
یکی از نمازگزاران دعوت کرد تا حاج آقا بر روی صندلی بنشیند ولی نعیم آبادی گفت که اگر روی صندلی بنشیند باید انتظار سخنرانی یک ساعته را داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با گرامیداشت ایام شهادت فاطمه زهرا(س) گفت که ما نمی توانیم آن حضرت را از منظر ملکوتی بشناسیم ولی می توانیم با شرایط زندگی مادی آن حضرت به ویژه در شوهرداری، بچه داری، پدرداری و همسایه داری آشنا شویم.
او از سیره فاطمی در شوهرداری و پدرداری سخن گفت که هرگاه پیامبر اعظم(ص) وارد منزل زهرا(س) می شد، آن حضرت دست پدر را می بوسید و گفت چرا ما فرزندانمان را نمی بوسیم؟
نعیم آبادی در چند دقیقه به مسائلی درباره خمس پرداخت و گفت که این فریضه به بیشتر افراد تعلق می گیرد و نمی توانیم به بهانه اینکه پسر دانشگاهی داریم یا دختر دم بخت داریم، نسبت به پرداخت خمس بی تفاوت باشیم.
او که با گرفتن صلوات از نمازگزاران،‌ موضوع های سخنرانی خود را از هم جدا می کرد، گفت: اگر با پولی که خمس آن را نداده ایم، لباس بخریم و با آن لباس نماز بخوانیم، نماز ما باطل است یعنی باید دوباره آن را بخوانیم.
نعیم آبادی که اخیرا بنیاد احیای فرهنگ خمس را تاسیس کرده درباره مصارف خمس صحبت کرد و گفت: اگر اسلام وظیفه پرداخت خمس را هم واجب نکرده بود، ما وظیفه داشتیم تا حوزه های علمیه را برای تقویت دین حمایت مالی کنیم.
او از شهریه طلاب حوزه ها هم سخن گفت که میزان آن در شهرستان ها 280 هزار تومان و در تهران حداکثر 480 تومان است و گفت که خمس مثل وام بانکی نیست که اگر تاخیر داشته باشیم، جریمه دیرکرد بگیرند و هیچوقت نمی گویند چرا آن را پرداخت نمی کنید بلکه همه چیز را شرعا به عهده خودمان گذاشته اند تا دینی بر گردنمان نماند.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.