به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان، صادق صادق پور در گردهمایی 400 نفره یکروزه معاونان، کارشناسان و مدیران دوره ابتدایی استان هرمزگان با تاکید بر اینکه دوره ابتدایی به عنوان پایه و اساس نظام آموزشی است ، افزود: با هدف ارتقاء و بهبود کیفیت مدیریت آموزشگاهی و توانمند سازی نیروی انسانی ، آیین نامه های جدید آموزشی در دوره ابتدایی به تصویب رسیده است که راه را برای ارتقاء شاخص های آموزشی با بهره گیری از توان علمی معلمان هموار می کند.
وی ، آیین نامه کلاس های چند پایه ، گروه های آموزشی و برنامه تدبیر را به عنوان مصداق این آیین نامه ها عنوان کرد و گفت: رویکرد جدیدی در تحول شاخص های مدیریتی دوره ابتدایی در دولت تدبیر و امید ایجاد شده که اجرای آن در همه استان ها مورد تاکید است.
مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به نقشه جامع علمی کشور ، ادامه داد: از آنجا که علم و عمل ، عامل پیشرفت همه جانبه و پایدار کشور است ، ضرورت تلفیق آموزش با تربیت ، پژوهش و مهارت در برنامه های تحولی دوره ابتدایی به دقت مد نظر است.
این مسئول همچنین گفت: باید الگوی تفکیکی حاکم بر نظام فعلی علم و فناوری به سرعت در جهت الگوی تلفیقی تحول یابد که این مهم باید از آموزش ابتدایی آغاز و در تمام دوره های آموزشی ادامه یابد.
به گفته صادق پور ، نتیجه این برنامه ها جایگزین شدن الگوی مبتنی بر یادگیری دانش به همراه تربیت انسان ها و پرورش مهارت ها و پژوهش ، با الگوی آموزشی سنتی حافظه مدار است.
وی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه های نوین و قرار گرفتن آموزش ابتدایی در مدار تحول در همه ی دوره های دیگر تحصیلی و در نظام آموزش عالی نیز آثار خود را نشان خواهد داد و رویکرد پژوهش محوری در نظام آموزشی کشور تقویت خواهد شد .
وی با اشاره به راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، توجه به تفاوت های فردی به ویژه جنسیت دانش آموزان ، تفاوت های شهری و روستایی و همچنین گسترش و تنوع دادن به مهارت های مورد نیاز جامعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: اجرای این سیاست ها باعث پوشش کامل دوره های آموزشی در تمام مناطق کشور و توانمند سازی دانش آموزان ساکن در مناطق محروم و روستاها و حاشیه شهرها ، مناطق 2 زبانه با نیازهای ویژه و ایجاد فرصت های آموزشی متنوع خواهد شد.
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: بر اساس سند راهبری معاونت آموزش ابتدایی ، انسداد مبادی بی سوادی و افزایش پوشش تحصیلی لازم التعلیمان ، توسعه و بهسازی منابع انسانی ، مدرسه محوری ، توسعه فناوری های نوین ، ارتقا کیفیت و اثربخشی به آموزش و یادگیری با توسعه مشارکت و استفاده از ظرفیت های درون استانی و برون سازمانی ، مورد تاکید قرار داد.
صادق پور یادآورشد: معلمان ابتدایی باید با ارتقای آگاهی و تشخیص فرصت های اصلی ، تعیین اولویت ها ، مدیریت زمان ، خلق ارزش ها و آینده نگری و انجام کار تیمی ، بحران ها را به فرصت تبدیل کنند.
وی با اشاره به اقدامات دفتر آموزش دبستانی در جهت تسهیل امور مدارس نیز ابراز داشت : پیگیری کاهش ساعت تدریس مدیران و معاونان ، اختصاص اعتبارات بیشتر در دوره ابتدایی ، پیگیری جهت ساماندهی ساعت آموزشی معلمان دوره ابتدایی از جمله مواردی است که انجام پذیرفته است.
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به تدوین آیین نامه کلاس های چند پایه اشاره کرد و گفت: تدریس در کلاس های چند پایه محدودیت نیست بلکه یک فرصت است و باید با بکارگیری روش های نوین تدریس در کلاس های چندپایه ، بهره وری لازم را در جهت بهبود کیفیت آموزش داشته باشیم.
صادق پور اجرای برنامه تدبیر ، درس پژوهی ، جابربن حیان و آموزش اولیا برای کیفیت بخشی به ارزشیابی توصیفی را از دیگربرنامه های مهم و اساسی دفتر آموزش دبستانی برشمرد و گفت: استان هرمزگان در اجرای برنامه های وزارتی کارنامه درخشانی دارد که می تواند با ظرفیت و توانمندی بالایی که دارد در رشد شاخص های آموزشی و پرورشی همچنان ارتقاء داشته باشد.
بیش از ١٩٠ هزار دانش آموز دوره ابتدایی در یکهزار و 867 واحد آموزشی در سراسر استان هرمزگان مشغول تحصیل هستند.
هرمزگان دارای 320 هزار دانش آموز و سه هزار و 481 واحد آموزشی دولتی و غیر دولتی است.
195/6048
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده : خلیل تنیده

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.