به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی خادم روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این طرح سالانه در چهار مرحله اجرا می شود، افزود: این طرح با هدف مبارزه با جوندگان موزی، کنترل و جلوگیری از انتقال بیماری، افزایش بهداشت محیط و سالم‌سازی فضاهای سبز شهر اجرا می شود.
وی اظهار داشت: از زمان اجرای طرح مبارزه با جوندگان از پاییز 93 تاکنون با استفاده از یک تن سم با مجوز سازمان محیط زیست استان، جمعیت جوندگان نوار ساحلی منطقه یک 40 درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به هزینه 700 میلیون تومانی این طرح خاطرنشان کرد: در این طرح جوندگان موذی با روش طعمه گذاری سم های شیمیایی نابود می شوند .
مـوش نـروژی به همراه موش‌های صحرایی و موش‌های سیاه از جمله مهم‌ترین گونه‌های جوندگان در اماکن شهری است.
به گفته کارشناسان این موش ها بیش از یک کیلوگرم وزن دارند و بدن آن‌ها نیز به سم مقاوم است و به همین دلیل ریشه‌کن کردن آن‌ها بسیار سخت است.
وفور جمعیت حیوانات موذی به ویژه جوندگانی همچون موش درمناطق مختلف شهر بندرعباس به ویژه نوار ساحلی، بوستان ها و تفرجگاه ها، بازار ماهی فروشان، بافت های فرسوده و سکونت گاههای غیررسمی و مراکز تجاری علاوه بر نازیبایی سلامت شهروندان را به خطر می اندازد. جوندگان مخزن و منبع مهمی برای شیوع و انتقال حدود 35 نوع بیماری می باشند و در انتقال و انتشار بیماری های عفونی نقش به سزایی دارند.
این حیوانات بخشی از بیماری ها را از طریق گاز گرفتگی و یا از راه تماس با مواد غذایی و آلوده نمودن آنها با مدفوع و ادرار و برخی عوامل بیماری زا را از طریق انگل های خارجی خود به انسان انتقال می دهند و موجب شیوع بیماری ها می گردند.
وجود جوندگان (موش) در محل زندگی انسان تهدیدی جدی علیه بهداشت عمومی و سلامت جامعه محسوب می شود و از همین رو اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در شهر بندرعباس از اهمیت بسزایی برخوردار است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.