در حال حاضر در کشور تنها توسط پنج استاد فوق تخصص گوارش و تنها در شهر تهران و بندرعباس انجام این عمل امکان پذیر است.

پانکراس غده پهن و درازی است که در بخش فوقانی شکم قرار دارد. غده پانکراس هم برون ریز و هم درون ریز است؛ یعنی ترشحات آن هم مستقیما وارد جریان خون می‌شوند و هم برای هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات، وارد روده می‌شوند. غذا به محض ورود به روده کوچک، توسط آنزیم‌های ترشح شده از پانکراس و اسید معده، هضم می‌شوند. آنزیم‌های پانکراس با وجود هضم چربی و کربوهیدرات، هیچ آسیبی به پرز و دیواره روده وارد نمی‌کنند. بخش اعظم هضم چربی، پروتئین و نشاسته، به عهده آنزیم‌های ترشح شده از پانکراس است. یکی دیگر از مهمترین وظایف پانکراس، تولید انسولین است که سبب کاهش قند خون و تولید انرژی از آن می‌شود. سرطان پانکراس یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان است. تومورهای پانکراس در مقابل انواع دارو بسیار مقاوم هستند و درمان آن بسیار دشوار است.

فوق تخصص گوارش مرکز آموزش درمانی پیام اعظم (ص) یکشنبه در خصوص این جراحی گفت: بیمار خانم ۶۳ ساله با درد های شکمی مقاوم و اعزامی از شهر یزد جهت ادامه درمان به بندرعباس بود.

دکتر سید حمید موسوی ادامه داد: پس از انجام اقدامات تشخیصی و سی تی اسکن شکم بیمار، وجود کیست ۲۵ سانتی متری در ناحیه سر لوزالمعده تشخیص داده شد که با توجه به شرایط ، بیمار کاندید عمل تخلیه کیست پانکراس از طریق آندوسونوگرافی گردید.

وی ادامه داد: پیش از این بیماران جهت انجام تخلیه کیست باید تحت عمل جراحی باز قرار می گرفتند که پس از باز کردن شکم و اتصال کیست به روده یا به عبارتی عمل سیست انتروستومی تخلیه کیست انجام می شد.

دکتر موسوی خاطرنشان کرد: امروزه در دنیا با توجه به پیشرفتهای صورت گرفته، تخلیه این کیست ها با گذاشتن استنت از طریق آندوسونوگرافی،  بدون عمل جراحی باز ، در عرضه کمتر از ۱۰ دقیقه امکان پذیر می باشد.

فوق تخصص گوارش تصریح کرد: با توجه به وجود دستگاه آندوسونوگرافی در مرکز آموزشی درمانی پیامبر اعظم برای اولین بار در استان هرمزگان انجام این عمل در این مجتمع محقق گردید.

دکتر موسوی دوره نقاهت کوتاهتر، انجام عمل در کمتر از 10 دقیقه و بدون بیهوشی عمومی و کاهش زمان بستری را از جمله مزیت‌های جراحی با آندوسونوگرافی عنوان کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.