مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی هرمزگان در مراسم روز جهانی خاک گفت: تخریب و فرسایش خاک و آب باعث به خطر انداختن تولیدات محصولات می‌شود که باید با بهره برداری درست و اساسی زمینه را برای زندگی مستمر نسل‌های آینده فراهم شود.

عبدالصمد صمصام‌پور روزیکشنبه افزود: یکی از مباحث امنیت غذایی، حفظ خاک و تامین غذایی با تویلدات محصولات کشاورزی است که ارزان بودن زمین‌ها، تغییر کاربری، توسعه نامتوازن ساخت و ساز، صنعت گسترش بی‌رویه به محدوده روستاها و شهرها را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: فرسایش آبی و بادی زمین‌هایی که امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد به دلیل از بین بردن جنگل‌ها، مراتع و بهره‌برداری بی‌رویه موجب از بین رفتن زمین‌های کشاورزی خواهد شد.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: آمایش سرزمین و الگو برداری، حدنگاری و کاداست زمین‌های کشاورزی، رفع مشکل بهره‌برداران برای جلوگیری از سواستفاده افراد و محدودیت آنها از راهکارهای حفظ ثروت ملی است.

صمصام‌پور تصریح کرد: به منظور حفاظت از زمین‌های کشاورزی در استان، سامانه تلفنی ۱۳۱ راه‌اندازی شد که از این طریق به بهره‌برداران مشاوره داده می‌شود و همچنین از مشارکت‌های مردم استفاده خواهد شد.

آب و خاک، عوامل مهمی برای حیات و کشاورزی است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی هرمزگان، خاک و آب را دو عامل مهم برای حیات بشر دانست و عنوان کرد: بدون این‌ها کشاورزی هم ممکن نیست و عوامل متعددی باعث از بین رفتن خاک می‌شود.

مهدی ترابی یادآور شد: فرسایش خاک در کشور بسیار زیاد است به طوریکه سه برابر متوسط آسیا را به خود اختصاص داده و سال گذشته هم شاهد کاهش چشمگیر جنگل‌ها بوده‌ایم.

وی بیان کرد: تغییر کاربری، شور شدن زمین‌های کشاورزی و تخریب و کاهش مستمر سطح کیفیت زمین‌ها عوامل ایجاد سطح کیفی محصولات کشاورزی شناخته شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی هرمزگان اظهار کرد: اهمیت این موضوع باعث ارائه پیشنهادی بعد از ۱۵ سال در ۵ دسامبر میلادی به سازمان ملل صورت گرفت و پس از موافقت هر ساله روز جهانی خاک نامگذاری شد.

ترابی ابراز داشت: روز جهانی خاک به مسائل و مشکلاتی که در این زمینه به وجود آمده پرداخته و با آموزش‌های لازم از بروز موانع و فرسایش خاک در مناطق مختلف جلوگیری می‌شود.

خاک‌های آهکی، تهدیدی برای زمین‌های کشاورزی و زراعی استان

مسوول دفتر علوم خاک هرمزگان در ادامه این مراسم گفت: این استان با وسعت ۷۱ هزار کیلومترمربع، ۱۵ هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع مساحت دشت‌ها و ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی، با معضل خاک‌های آهکی مواجه شده که تهدیدی جدی محسوب می‌شود.

یعقوب حسینی با اشاره به اینکه خاکی که مقدار آهک آن بیش از یک درصد باشد خاک آهکی محسوب می‌شود افزود: خاک‌ها در هرمزگان ۴۰ تا ۵۰ درصد آهکی هستند که در جذب برخی عناصر تاثیرگذار و اثر منفی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: خاک سبک هم به خاک‌هایی گفته می‌شود که بیش از ۸۰ درصد وزن خاک را شن تشکیل داده و مقدار رس کمتر از ۱۲ درصد یا مجموع رس و سیلت آن‌ها کمتر از ۲۰ درصد است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان اضافه کرد: افزون‌بر ۶۰ دردصد خاک‌های استان با مشکل شوری در ۱۰ سال گذشته مواجه بودند که اکنون نیز این میزان بیشتر از قبل شده است.

فرسایش خاک در ایران چندین برابر میانگین جهانی است

کارشناس بخش آبخیزداری مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان اظهار کرد: تهدید فرسایش خاک امروزه بسیار شوم‌تر از هر زمان دیگری به شمار می‌رود و در ایران چندین برابر میانگین جهانی است.

حسین رستگار خاطر نشان کرد: کشاورزان تمایل دارند برای تامین نیاز امنیت غذایی عملکرد بالاتری داشته باشند که باید در این زمینه حفاظت زیادی از خاک صورت گیرد.

وی، عوامل فرسایش خاک را جنگل‌تراشی مناطق شیب‌دار، عملیات نادرست کشاورزی، استفاده از مراتع، جاده سازی اشتباه و بهره‌برداری ناصحیح منابع را از عوامل فرسایش خاک دانست و گفت: مبارزه غیر مستقیم با بیولوژیکی و احیای پوشش گیاهی با بذر پاشی و نهالکاری از انواع روش‌های مبارزه با این مشکل است.

پایان این مراسم که در سالن جهاد کشاورزی هرمزگان برگزار شده بود به تعدادی از شرکت‌کنندگان برای ارائه جواب صحیح سوالات در زمینه‌های خاک، هدایایی اعطا شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.