محمد عثمانی روز شنبه درگفت وگو باخبرنگار ایرنا اظهار داشت: علت مهلت دادن به برای پیوستن به اف ای تی اف (FATF) به کشورمان این است که شاید دولتمردان بتوانند مخالفان را قانع کنند.  وی ادامه داد:جهان در فرآیند همسازی قرار دارد که بر اساس آن مراودات از طریق شبکه جهانی انجام می شود که کشورها را به هم پیوند داده و با توجه به استدلال‌های دولتمردان جمهوری اسلامی، نپیوستن به FATF توجیه عقلانی و سیاسی ندارد.
وی بیان داشت: امروزه کشورهای بسیاری از نیازهای خود از جمله از نیازهای اقتصادی و مالی را در ارتباط با همدیگر تامین می کنند و مهم‌تر اینکه تمام مراودات بانکی کشورها امروز مستقل انجام نمی شود بلکه در شبکه جهانی اقصادی و بانکی قرار داریم که اقتصاد منوط به ارتباط با دیگر کشورها شده است.
این مدرس دانشگاه هرمزگان ادامه داد: در ماه‌های گذشته دولت برای ارتقای سطح روابط اقتصادی با سایر ملل تلاش کرده تا وارد پیمان های منطقه ای شود. عثمانی تصریح کرد: در دهه های گذشته زمانی که این فرآیند ارتباطی اقتصادی ملل شکل گرفت پدیده شوم پولشویی و ارتزاق شبکه های تروریستی از طریق این فرآیندها هم بوجود آمد و مشاهده کردیم بسیاری از شبکه‌های تروریستی بزرگ در جهان از همین فرآیندهای ارتباطات مالی ملل توانستند تامین مالی شوند. وی ابراز داشت: دراین راستا کشورهای غربی برای تامین امنیت در جهان و جلوگیری ازتولید و تامین مالی شبکه‌های تروریستی، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را بنا نهادند که با تعهدی که دولت ها در آن سازمان اختیار می‌کنند از پول‌شویی و تامین مالی شبکه‌های تروورسیتی در جهان جلوگیری می‌کنند. نپیوستن به FATF موجب محصور شدن شبکه مالی کشور می شود مدرس دانشگاه هرمزگان اظهارداشت: اولین پیامد نپیوستن ایران به این شبکه‌ها محصور شدن شبکه مالی داخلی و نداشتن ارتباط با شبکه مالی جهانی است و براساس سخنان رییس جمهور و وزیر امور خارجه حتی کشورهای دوست امکان مراودات اقتصادی و بانکی را با کشور نخواهند داشت و به عنوان مثال کسی قادر به پرداخت پول نفت از طریق شبکه بانکی نخواهد شد. عثمانی یادآور شد: مهمتر اینکه مراودات مالی جهانی از طریق مراودات بانکی تامین می شود که اگر ارتباط با این شبکه جهانی قطع شود با ضررهای بسیار بزرگی در واردات و صادرات مواجه می شویم. وی خاطرنشان کرد: زیان بعدی فشارهای سیاسی است که باعث تهمت‌ها به ایران شده، تمام ادعاهای کشورهای غربی در باب اینکه ایران حامی شبکه های تروریستی است که نپیویستن به این پیمان موجب تایید آنها می‌شود. به گفته وی، نبود شفافیت حرف های آنها را مورد تایید قرار می دهد و مهمترین پیامد نپویستن به اف ای تی اف (FATF) فشار اقتصادی و تحریم‌های بیشتر و متهم شدن ایران به حمایت از شبکه های تروریستی است. موافقان و مخالفان FATF دلایل خود را برای جامعه بیان کنند این کارشناس علوم سیاسی اظهار داشت: در این زمینه بهترین امر این است که ۲ طرف موافق و مخالف پیمان اف ای تی اف (FATF) دلایل خود را با توجه به منافع ملی ایران برای افکار عمومی توضیح دهند. عثمانی افزود: آن اندازه که افکار عمومی در باب پیوستن به این پیمان از طریق دولتمردان شنیده‌اند استدلال‌های مخالفان را نشنیده‌اند و درخصوص علت نپیوستن به آن توجیه نیستند. وی اضافه کرد: اکنون صدای مخالفان در کشور بلندتر بوده و اما نپیوستن ایران عواقب وخیم‌تری برای کشور داشته و مراودات بازرگانی با کشورهای دیگر به صورت عینی و حقیقی تعطیل می شود.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.