کیفیت پایین نان و آرد تولیدی در هرمزگان به ویژه در نانوایی‌های یارانه‌ای همواره یکی از موضوع‌های مورد بحث در این استان بوده که البته در سالهای اخیر و با تشدید نظارت‌ها اندکی این شرایط بهبود یافته اما همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان یکشنبه شب در کارگروه آرد و نان استان، گفت: مساله سلامت مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و فرمانداران باید شخصا بر کیفیت آرد و گندم در شهرستان‌ خود نظارت داشته باشند.

ایرج حیدری بیان داشت: فرمانداران با بسیج نیروها و امکانات مشکلات کیفیت نان را احصا و به کارگروه استانی منعکس تا با اتخاذ تدابیر لازم زمینه ارتقاء بیشتر نان در شهرستان‌ها فراهم گردد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش نظارت و بازرسی از واحدهای نانوایی هرمزگان، گفت: برخورد با نانوایان خاطی و تشویق نانوایان تلاشگر و کارآمد باید در دستور کار اتحادیه نانوایان و اعضای این کارگروه قرار بگیرد.

حیدری تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی ذیربط برای رفاه هرچه بیشتر مردم برنامه های عملیاتی خود را برای ارتقاء هرچه بیشتر کیفیت نان در هرمزگان پیگیری و دنبال نمایند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مسوول برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه صنف نانوایی‌ها را در دستور کار خود قرار دهند و تیم‌های نظارتی به صورت سرزده از مراکز نگهداری گندم و کارخانه‌های تولید آرد بازدید کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در بخش دیگری از صحبتهای خود در این نشست بر ذخیره گندم به میزان کافی در استان تاکید کرد و گفت: ذخیره گندم به میزان کافی در هرمزگان با توجه به در پیش بودن فصل سرما با جدیت هرچه بیشتر پیگیری گردد تا استان در این زمینه دغدغه ای نداشته باشد.

هم اکنون یک هزارو ۱۰۲ نانوایی با آرد یارانه ای و آزاد پز و ۶ کارخانه آرد در هرمزگان فعالیت دارند.

طبق اعلام اتحادیه صنف نانوایان بندرعباس از سال گذشته قیمت نان لواش و تافتون ۱۲ ونیم درصد و نان بربری، سنگگ و سایر نان‌ها ۱۰ درصد در هرمزگان افزایش یافته است.

با افزایش صورت گرفته نان تافتون و لواش با وزن ۱۸۰ گرم به نرخ ۲ هزار و ۲۵۰ ریال، نان تافتون با وزن ۳۱۰ گرم هشت هزار ریال، با وزن ۴۲۰ گرم ۱۱ هزار ریال، نان سنگک با وزن ۶۵۰ گرم ۱۶ هزار و ۵۰۰ ریال، نان سنگک کنجدی بین ۲۰ تا ۲۴ هزار ریال، نان بربری با وزن ۴۲۰ گرم ۱۱ هزار ریال و نان فانتزی با وزن ۱۵۰ گرم هشت هزار و ۸۰۰ ریال و با وزن ۳۰۰ گرم ۱۶ هزار و ۵۰۰ ریال عرضه می‌شود.

این درصورتی است که از سال ۹۳ تا نیمه نخست سال گذشته قیمت نان در هرمزگان هیچ افزایشی نداشته و افزایش اخیر (بهمن ۹۷) با تصمیم کمیته آرد و نان استانداری هرمزگان انجام شده است.

سرانه مصرف سالانه نان برای هر ایرانی حدود ۱۷۰ کیلوگرم است و ایران جزو ۵ کشور نخست مصرف کننده نان در دنیا به شمار می‌آید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.