برخی رسانه ها در روز گذشته نوشته بودند  جمعی از اهالی شهرستان پارسیان ( گاوبندی) در غرب هرمزگان، نسبت به صدور مجوز احداث سنگ‌شکن در منطقه تاریخی بردول تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: معدنی که از آن در خبرهای برخی کانال‌ها و گروه‌های خبری شبکه‌های اجتماعی به عنوان معدن سنگ شکن یاد شده برداشت شن و ماسه از دل رودخانه بوده که سازمان صنعت معدن و تجارت ۲ سال قبل برای صدور مجوز آن از این اداره کل استعلام کرد و این اداره‌کل هم مخالفت نداشتن خود با این فعالیت معدنی را اعلام کرد.

رضا برومند ادامه داد: منطقه بردول پارسیان دارای تعدادی آسیاب است که در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده‌اند و اعتراض‌ها نسبت به فعالیت‌های معدنی به دلیل نگرانی از آسیب دیدن آنها موجب ایجاد نگرانی و انجام تجمع اعتراضی مورد اشاره است.

وی اضافه کرد: با توجه به درخواست‌های اجتماعی این اداره‌کل پاسخ قبلی خود به استعلام سازمان صنعت معدن و تجارت را مورد بازنگری قرار داد که در این راستا از کارشناس رسمی پژوهشکده وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای نظر دهی دعوت شد.

به گفته این مسوول، کارشناس پژوهشکده وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با انجام بررسی‌ها و ارزیابی‌های خود فاصله حریم انجام فعالیت معدنی برداشت شن و ماسه را که در استعلام قبلی هم مشخص شده بود را به ۷۰ متری آسیاب‌ها افزایش داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اشاره کرد: گاهی انجام فعالیتی از نظر فنی مساله‌ای ندارد ولی به لحاظ اجتماعی با مخالفت مردم روبه‌رو می شود که این را نیز باید در صدور مجوزها مد نظر قرار داد.

برومند افزود: با توجه به مسایل اجتماعی پیرامون این معدن، پیشنهاد می‌شود فرمانداری پارسیان نسبت به برگزاری نشست شورای تامین برای بررسی عوامل اجتماعی و صدور نظر نهایی اقدام کند و یا نشستی سه جانبه با حضور این اداره‌کل، سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صدور مجوز و فرمانداری پارسیان برگزار شود.

وی یادآور شد: نکته اصلی در خصوص بناهای تاریخی حفظ آنهاست که فاصله تعیین شده برای معدن برداشت شن و ماسه بردول پارسیان توسط این اداره کل هم در همین راستا بوده و درآینده می توان برای ثبت آنها در فهرست آثار ملی اقدام کرد.

خبر صدور مجوز برداشت شن و ماسه بردول پارسیان پنج آبان منتشر شد.

شهرستان پارسیان در ۵۰۰ کیلومتری غرب هرمزگان مرکز استان هرمزگان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.