به گفته متخصصان پزشکی، خون یک سیزدهم وزن بدن هر فرد را تشکیل می دهد و بر این اساس شخص بالغ با وزن حدود ۷۰ کیلوگرم به طور متوسط در حدود ۵ لیتر خون دارد و در واقع مقدار خون هر شخص با وزن بدنش تناسب دارد.

اهدای خون برای یک انسان سالم هیچ ضرری ندارد اما برای بیمار، امید دوباره به زندگی است.

استان هرمزگان به واسطه وجود بیماران خاص در زمینه های مختلف به طور متوسط روزانه نیازمند ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد خون است.

بیشترین مصرف خون در استان هرمزگان مربوط به  سه هزار و ۵۰۰ بیمار خاص و بیماران سخت درمان، عمل‌های جراحی و مصدومان تصادف‌های جاده ای است.

هرمزگان از نظر مبتلایان به بیماری تالاسمی در رتبه دوم کشور قرار دارد و یک هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی دارد که سه برابر متوسط کشور است.

بیماران دیالیزی و بیماران دارای اختلال انعقاد خون نیز از دریافت کنندگان دائمی فرآورده‌های خونی هستند که هرمزگان دارای ۴۰۰ بیمار دیالیزی و ۱۶۰ بیمار دارای اختلال انعقادی است.

مدیرکل انتقال خون هرمزگان عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: فردا همزمان با شهادت امام رضا (ع) دو مرکز خونگیری در بندرعباس، یک مرکز در بندرلنگه و یک مرکز در میناب آماده خونگیری از اهداکنندگان هستند.

دکتر ایمان زارعی ساعت کاری مرکز انتقال خون در بندرعباس را ۱۷ عصر تا ۲۰ و ۳۰ دقیقه شب، بندرلنگه ۹ صبح تا ۱۳ عصر و در میناب ۸ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۲ و نیم ظهر اعلام کرد.

وی با اشاره به نیاز هرمزگان به تمام گروه‌های خونی، خاطرنشان کرد: اهدا کنندگان ،مصرف مایعات اضافی را یک روز قبل شروع کنند و برای این کار می توانند آب ساده و یا آبمیوه را انتخاب و توجه داشته باشند که از مصرف زیاد چای و قهوه که حاوی کافئین است،اجتناب کنند.

مدیرکل انتقال خون هرمزگان با اشاره به پایان طرح نذر خون در استان همزمان با پایان ماه صفر، از تمام مردم هرمزگان به ویژه گروه‌های خونی منفی خواست تا فردا با حضور در مراکز اهدای خون، در این طرح شرکت کنند و گامی مهم در جهت نجات جان بیماران بردارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.