مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: بسیاری از این گیاهان دارویی پس از تهیه و خشک کردن، به استان‌های کرمان و فارس ارسال می شود زیرا کارخانه ای مستقل در این استان وجود ندارد.

امید ذاکری افزود: گیاهان دارویی پس از برداشت و ارسال به استان های همجوار، در اصفهان و تهران بسته بندی و به خارج از کشور صادر می شود.

وی بیان کرد: وجود تعاونی های روستایی، ترویج فراوری، عرق و اسانس گیری و راه اندازی مرکز فروش تخصصی گیاهان دارویی راهکارهای ایجاد اشتغالزایی و ارزش افزوده در استان است.

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان خاطرنشان کرد: صندوق حمایت از تعاونی‌ها در این خصوص، با افزایش ۵ برابری سرمایه از محل کمک‌های استانداری آماده پرداخت تسهیلات بدون سود به تعاونی‌های فعال در این زمینه است.

ذاکری اظهار داشت: در دشت های پهناور هرمزگان، با ارزش ترین گیاهان دارویی رشد می کند و زندگی بسیاری از روستاییان و عشایر استان اشتغال در زمینه کشت و فروش انواع این گیاهان است.

وی ادامه داد: گونه‌های گیاهی پر مصرف دارویی و خوراکی در بین مردم هرمزگان شامل، آویشن، آنغوزه، گیشدر، بادام کوهی، بنه، پونه، مور خوش، مور تلخ، کلپوره، گلدر و آلوئه ورا است.

برداشت سالیانه ۲۰۰ تن گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان

رییس اداره بهره برداری منابع طبیعی هرمزگان نیز گفت: سالیانه افزون بر۲۰۰ تن انواع گیاهان دارویی شامل، آویشن، حنا، آلوئه ورا، صبرزرد، مورخوش، مورتلخ، مرزنجوش، سپستان و چای ترش از یک هزار رویشگاه ها و مزارع استان برداشت می شود.

امین ضیایی یادآور شد: کشت گیاهان دارویی که به عنوان طلای سبز نام برده می شود، ارتباط مستقیم با اشتغال روستاییان دارد و می تواند اقتصاد مردم هر منطقه ای را متحول کند.

وی ابراز داشت: با توجه به بارندگی های سال گذشته و احیای مراتع با مشارکت مردم محلی برای حفاظت از رویشگاه‌ها، امسال گیاهان دارویی بسیار غنی و بستر مناسبی جهت توسعه عرصه های طبیعی فراهم شده است.

رییس اداره بهره برداری منابع طبیعی هرمزگان تصریح کرد: برداشت گیاهان دارویی در قالب ۲۰ فقره قرارداد از شهرهای میناب، بندرعباس، رودان، حاجی آباد، بشاگرد و بستک با ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال انجام شده است.

ضیایی اضافه کرد: سال گذشته باتوجه به خشکسالی‌های موجود، هیچ گونه مجوزی از سوی منابع طبیعی هرمزگان برای برداشت گیاهان دارویی صادر نشد.

برداشت گیاهان دارویی از طریق تشکیل تعاونی‌ها امکان‌پذیر است

وی افزود: بر اساس بند ب ماده 29 مبنی بر مشارکت مردم و بهره برداران در برداشت گیاهان دارویی امسال این کار از طریق تعاونی های فعال منابع طبیعی صورت گرفت و روستاییان نیز می توانند برای کسب مجوز از طریق تشکیل تعاونی اقدام کنند.

رییس اداره بهره برداری منابع طبیعی هرمزگان عنوان کرد: به دلیل اهمیت از بین رفتن مراتع در برداشت بی رویه، امسال بهره‌برداران متعهد شدند در۵۰۰ هکتار از مراتع استان عملیات احیا شامل، چاله های فلسی، احداث هلالی آبگیر و بذرکاری انجام دهند.

ضیایی گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی علاوه بر افزایش ارزش افزوده اقتصادی و گردش مالی، کمک زیادی به رونق تعاونی‌ها و تقویت درآمد پایدار در روستاها می کند.

هرمزگان ۲۵۰ هزار هکتار رویشگاه گیاهان دارویی در نواحی خلیج فارس، دریای عمان و منطقه کوهستانی دارد.

درحال حاضر ۸ هزار نمونه گیاهی با هزار گونه و ۹۷ خانواده در نوار ساحلی، دشت‌ها، دامنه قله‌ها، و تپه ماهورهای هرمزگان شناسایی شده و آویشن، آنغوزه، درمنه، مورتلخ، مور خوش، آویشن استکو و درمنه شاه از گیاهان دارویی پرمصرف در بین مردم این استان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.