مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری بندرعباس روز یکشنبه ضمن تشریح دلایل بالازدگی فاضلاب در معابر شهری بندرعباس گفت:لوله های بتنی که دارای عمر طولانی و فرسودگی هستند، جوابگوی حجم زیاد آب های سطحی نیستند و از نظر قانونی نیز هدایت روان آب های سطحی به شبکه فاضلاب شهری ممنوع است.

امین قصمی در جمع خبرنگاران افزود: برداشتن در منهول های فاضلاب در مواقع بارندگی توسط کارکنان شهرداری و هدایت غیر اصولی روان آب ها به شبکه فاضلاب شهری ممنوع بوده و این مساله سبب انسداد شبکه و بالازدگی فاضلاب می شود.

وی توضیح داد: در مواقع بارندگی و آب گرفتگی معابر، هدایت غیر اصولی روان آب های سطحی به همراه شن، ماسه، گِل ولای و زباله به درون شبکه فاضلاب فاضلاب شهری ازطریق برداشتن درب منهول های فاضلاب سبب انسداد شبکه و بالازدگی فاضلاب، ایجاد اختلال در فرآیند تصفیه و تحمیل خسارتی قابل توجه به این شرکت می شود.

قصمی درباره دلایل دلایل فرونشست و یا بالازدگی فاضلاب در برخی معابر شهربندرعباس اظهار داشت: با توجه به اینکه شبکه جمع آوری فاضلاب شهر بندرعباس به صورت مجزا (و نه مختلط) طراحی شده، در نتیجه با برداشته شدن درمنهول های فاضلاب و ورود روان آب های سطحی به این شبکه، لوله های بتنی که دارای عمر طولانی و فرسودگی هستند، جوابگوی حجم زیاد آب های سطحی نبوده، که این مساله سبب انسداد و شکستگی لوله های بتنی و بالازدگی فاضلاب و یا سرریز شدن دریچه های منهول می شود.

به گفته این مسوول جایگزینی لوله های بتنی قدیمی با لوله های پلی اتیلن که از کیفیت بالاتری برخوردار هستند، از جمله اولویت های شرکت آب و فاضلاب است که از چند سال قبل در دستور کار قرار دارد.

مردم تخلف ماموران شهرداری را گزارش کنند

مدیرعامل آبفای استان در ادامه با اشاره به تلاش این مجموعه برای رفع هر چه سریع ترمشکل بالازدگی فاضلاب در برخی معابر، از شهروندان خواست تا از برداشتن در منهول در مواقع بارندگی و آب گرفتگی معابر خودداری کرده و در صورت مشاهده این موضوع از سوی کارکنان شهرداری و یا برخی شهروندان، موارد را به سامانه ارتباطات مردمی ۱۲۲ شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اطلاع دهند.

قصمی یادآور شد: علاوه بر خسارت های مالی به تاسیسات فاضلاب، خسارت هایی نیز به برخی شهروندان در اثر ورود سیلاب به منازل از طریق شبکه فاضلاب و یا سقوط به منهول های باز شده، تحمیل شده که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

منهول یا آدم رو از اجزای اصلی شبکه فاضلاب است که در لوله کشی های فاضلاب شهری کاربرد دارد دارد و  در تمام کوچه ها و خیابان ها و معابری که لوله های بزرگ فاضلاب وجود داشته باشد در کنار آن یک منهول دیده می شود.

 استفاده از منهول ها از گذشته رواج داشته و کاربرد آن سهولت دسترسی به بخش های مختلف شبکه فاضلاب است.

 در حقیقت هر منهول ایستگاه دسترسی به لوله فاضلاب و تجهیزات شبکه فاضلاب شهری است که تکنسین ها از طریق آن وارد شبکه فاضلاب می شوند و به مشاهده و بررسی وضعیت سیستم می پردازند.

شهر بندرعباس به دلیل نداشتن شبکه جمع آوری آب های سطحی هنگام بارندگی با مشکلات جدی مواجه شده و دچار آبگرفتگی می شود.

در این مواقع عوامل شهرداری و شهروندان برای حل مقطعی مشکل و تخلیه خیابان از آب گرفتگی، اقدام به برداشتن منهول و هدایت آب باران به شبکه فاضلاب شهری بندرعباس می کنند که موجب مشکلاتی دیگر و خسارت به تاسیسات فاضلاب شهری و تصفیه خانه ها می شود.

۲۰۹۴ /۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.