مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی بندرعباس روز شنبه در جمع خبرنگاران اضافه کرد:تعداد زیادی از این تماس ها با خطوط تلفن همراه انجام می شود که هماهنگی های لازم با مخابرات و دستگاه قضایی برای شناسایی و مجازات قانونی مرتکبان آنها انجام شده است.

فرجام دانش آموزش و فرهنگ سازی و آگاه سازی عمومی نسبت به تاثیر منفی این گونه تماس ها در از دست دادن زمان مفید برای کمک به افراد در معرض خطر را وظیفه ای همگانی دانست که نهادهای آموزشی، رسانه ها و عموم افراد جامعه باید خود را نسبت به آن مسئول بدانند.

آتش نشانی بندرعباس چشم انتظار حمایت استانی

وی در بخش دیگری از این نشست خبری بودجه در نظر گرفته شده توسط شهرداری برای تامین هزینه های اساسی و زیربنایی را غیرکافی دانست و تصریح کرد: اختصاص بودجه از اعتبارات استانی به این مجموعه برای ارتقای ایمنی شهروندان ضروری است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس با اشاره به تنگناهای مالی و تجهیزاتی این مجموعه گفت:هرچند نیازها و اولویت های آتش نشانی در نامه و گزارش رسمی به مدیریت بحران استان اعلام شده اما در اعتبارات استانی امسال، هیچ اعتباری برای کمک به آتش نشانی در نظر گرفته نشده است.

دانش نیاز بودجه ای آتش نشانی را حدود ۳۰۰میلیارد ریال اعلام کرد که در صورت تامین، برای خرید خودروهای آتش نشانی جدید و تجهیزات فردی عملیاتی برای آتش نشانان هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد: تورم و افزایش قیمت تجهیزات، شرایط را دشوار کرده و به عنوان مثال یک دستگاه خودروی آتش نشانی که تا مدتی پیش به قیمت ۳۵میلیارد ریال قابل خریداری بود هم اکنون قیمت آن به ۱۲۰میلیارد ریال رسیده است.

 به گفته دانش،  در چنین شرایطی، شهرداری بندرعباس با توجه به مشکلات مالی خود نمی تواند حمایت مالی لازم  را از آتش نشانی داشته باشد.

آمادگی کاغذی در برابر بحران

این مسئول در پاسخ به پرسشی درباره میزان آمادگی عمومی دستگاه های امداد و نجات بندرعباس در مواقع بحران اظهار داشت: واقعیت این است که در صورت وقوع یک بحران واقعی و حادثه بزرگ، تنها بر روی کاغذ و دستورالعمل ها آماده ایم و هماهنگی و تجهیزات لازم برای چنین مواردی وجود ندارد و تجربه نشان داده در بحران بی برنامه بوده و مدیریت لازم را نداریم.

به گفته وی، بسیاری از مانورهای شهری که برای سنجش میزان آمادگی و هماهنگی دستگاه های متولی امداد و نجات برگزار می شود، چون بر خلاف اصول این گونه مانورها، با اطلاع قبلی برگزار می شود، بی فایده بوده وموجب اطمینان کاذب در مسئولان می شود.

وی اضافه کرد: البته بر اساس اصول مدیریت بحران چنانچه شهری با بحران و حادثه ای بزرگ روبرو شود، باید شهرها و استان های نزدیک به محل حادثه آمادگی عملیات امداد و نجات را داشته باشند.

دانش توضیح داد: به طور طبیعی همه مردم شهر حادثه دیده از جمله عوامل امداد و نجات آن در چنین شرایطی در درجه اول درگیر نجات خود و افراد خانواده اشان خواهند بود.

بیش از ۶۰۰ آتش سوزی در ۶ ماه

وی در بخش ارائه گزارش عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود اظهار داشت: در ۶ماه نخست امسال آتش نشانی ۶۳۲عملیات اطفای حریق داشته که بیشترین آمار مربوط به آتش سوزی خانه، زباله و ضایعات و خودرو بوده است.

وی ادامه داد: ۳۹۱ مورد از این آتش سوزی ها غیرعمدی، ۶۶ مورد نامعلوم و ۱۷۵ مورد عمدی بود که بیشتر حوادث عمدی مربوط به آتش زدن زباله و ضایعات و ناتوانی در خاموش کردن آن و یا سرایت آتش به مناطق مجاور آن است.

خسارت ۳۰میلیارد ریالی آتش سوزی در بندرعباس

دانش میزان زیان مالی آتش سوزی در بندرعباس طی ۶ماه اول امسال را حدود ۳۰میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: بیشترین خسارت ها مربوط به آتش سوزی خانه، خودروهای سبک و اماکن تجاری است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس یادآور شد: در حوادث شش‌ماهه گزارش شده به آتش نشانی، ۱۶ مرد، ۱۶ زن و یک نفر از نیروهای آتش نشانی مصدوم شده اند و پنج شهروند شامل چهار زن و یک مرد جان خود را از دست داده اند.

 دانش تعداد سایر حوادث منجر به عملیات امداد و نجات را ۷۵۲فقره اعلام کرد که در جریان آنها ۷۹۶شهروند نجات یافته اند و ۲۷ نفر نیز در رویدادهای مختلف جان خود را از دست داده اند و ۱۴۲نفر نیز مصدوم شده اند.

۲۰مصدوم در حوادث آسانسور

دانش یادآور شد: از ۷۵۲حادثه منجر به عملیات امداد و نجات شهری، بیشترین موارد مربوط به آسانسور بوده که ۲۲۱مورد حادثه و ۲۲۷مورد نقص فنی در این بخش گزارش شده و طی آنها هشت زن و ۱۲مرد مصدوم شده اند و یک نفر نیز جان خود را از دست داد.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس ضمن تاکید بر مسئولیت اداره کل استاندارد برای نظارت بر این بخش اظهار داشت: مدیران مجتمع های مسکونی نیز باید برای بازدیدهای دوره ای و رفع ایراد، با شرکت های پشتیبانی این حوزه قرارداد داشته باشند.

تقدیر از آتش نشانان در محل خدمت

دانش همچنین با اشاره به روز ملی آتش نشانی و ایمنی (هفتم مهر) گفت: امسال این مناسبت به شکل متفاوتی برگزار خواهد شد و به جای دعوت از آتش نشانان برای شرکت در برنامه گرامیداشت این روز، بر اساس هماهنگی های ایجاد شده، مسئولان شهر و استان در ایستگاه های آتش نشانی حاضر می شوند و ضمن دیدار با آتش نشانان از نیروهای نمونه تقدیر می کنند.

وی برگزاری دوره آموزشی مدیریت بحران برای خبرنگاران و اصحاب رسانه را یکی دیگر از برنامه های پیش بینی شده اعلام کرد.

۲۰۹۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.