رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه در سال‌های اخیر دیپلماسی فرهنگی و ورزشی در کشور مغفول مانده است، بیان کرد: جزیره کیش می‌تواند به پایگاه دیپلماسی فرهنگی و ورزشی کشور تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، رئیس کمیته ملی المپیک در حاشیه نشست بررسی شرایط میزبانی جزیره کیش برای برگزاری مسابقات ورزشی کشورهای عضو اکو و آسیای میانه، با تأکید بر اینکه جزیره کیش ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بسیار خوبی دارد، ابراز امیدواری کرد با تقویت این زیرساخت‌ها و بازسازی فضاهای ورزشی، برگزاری مسابقات جام اکو به میزبانی جزیره کیش نقطه عطفی در رونق تعاملات بین‌المللی جزیره کیش باشد.

وی با بیان اینکه بیشتر کشورها تقویم ورزشی خود را تکمیل کرده و برای رقابت‌های المپیک آماده می‌شوند، افزود: برای قطعی شدن برگزاری مسابقات جام اکو در کیش باید 6 کشور از 10 عضو اکو برای شرکت در این رویداد ورزشی اعلام آمادگی کنند.

صالحی امیری اضافه کرد: باید در این زمینه تفاهم‌نامه مشترکی بین کشورهای عضو اکو در خصوص مسابقات جام فرهنگی اکو در کیش تنظیم‌شده و تا دو هفته آینده نشستی برای بررسی و اعلام نظر تمامی اعضای اکو در خصوص زمان و رشته‌های مختلف این مسابقات در تهران و یا جزیره کیش برگزار شود.

وی بیان کرد: پس از جمع‌بندی نهایی جزئیات برگزاری این مسابقات در جزیره کیش تعیین و اعلام می‌شود.

صالحی امیری نیز با بیان اینکه در سال‌های اخیر دیپلماسی فرهنگی و ورزشی در کشور مغفول مانده است، بیان کرد: جزیره کیش می‌تواند به پایگاه دیپلماسی فرهنگی و ورزشی کشور تبدیل شود.

وی افزود: در این مسیر کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش آماده هستند تا در جهت تقویت دیپلماسی ورزشی و تبدیل جزیره کیش به قطب فعالیت‌های ورزشی کشور با سازمان منطقه آزاد کیش همکاری کنند.

همچنین در ادامه معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، وزارت ورزش و جوانان نیز در این نشست ورزش را زبان مشترک ملت‌های جهان خواند و اظهار کرد: کشورها با توسعه زیرساخت‌ها و تلاش برای ارتقاء سطح خدمات ورزشی و توان تخصصی خود در رشته‌های مختلف تلاش می‌کنند با میزبانی از تیم‌های بین‌المللی هویت و فرهنگ کشور خود را به دنیا معرفی کنند.

محمدرضا داورزنی اظهار کرد: با وجود تلاش‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمنان، میزبانی از رویدادهای بین‌المللی ورزشی فرصت ارزشمندی را فراهم می‌کند تا هویت و پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی ایران اسلامی در سطح بین‌المللی معرفی شود.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه میزبانی از رویدادهای بین‌المللی در نقاط مختلف کشور، یکی از راهکارهای وزارت ورزش و جوانان برای استفاده از ظرفیت استان‌های مختلف کشور و معرفی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی آن‌ها به گردشگران خارجی است، گفت: جزیره کیش یک ظرفیت ارزشمند ملی است که به مدد زیرساخت‌های مناسب و مزایای مختلفی ازجمله نیاز نداشتن به روادید برای گردشگران خارجی، می‌تواند پل ارتباطی ما با دنیا باشد و به مهم‌ترین پایگاه حضور تیم‌های بین‌المللی ورزشی در منطقه مبدل شود.

وی میزبانی از مسابقات جام اکو و دیگر رویدادهای بین‌المللی ورزشی جزیره کیش را فرصت خوبی برای مطرح‌شدن کیش در سطح بین‌المللی دانست و عنوان کرد: برگزاری رقابت‌های ورزشی و میزبانی از کشورهای عضو اکو و یا سایر تیم‌های خارجی، فضای کسب‌وکار و نشاط اجتماعی کیش را تقویت کرده و موجب رونق اقتصادی منطقه می‌شود.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر اینکه برای میزبانی از تیم‌های خارجی و برگزاری رویدادهای ورزشی مطرح بین‌المللی باید زیرساخت‌های لازم در کیش تقویت‌شده و برخی فضاهای ورزشی بازسازی شود، تصریح کرد: برای نخستین دوره مسابقات جام اکو سه یا چهار رشته محدود مانند سوارکاری، و ورزش‌های سالنی را در نظر داریم و در دوره‌های بعد این رشته‌ها افزایش خواهد یافت.

همچنین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با تأکید بر ضرورت توجه جدی به دیپلماسی ورزشی برای توسعه همگون و رونق اقتصادی جزیره کیش، گفت: با تلاش‌های که در طول سال‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در جزیره کیش انجام‌شده، امروز این منطقه با امکانات خوب در زمینه‌های مختلف فرودگاهی، حمل‌ونقل هوایی، اماکن اقامتی و مجموعه‌های ورزشی می‌تواند به پایگاه برگزاری دیدارهای تدارکاتی و تمرینی تیم‌های مطرح ورزشی جهان در منطقه تبدیل شود.

مظفری از عزم جدی این سازمان برای ایجاد کمپ‌های ورزشی، توسعه و تکمیل امکانات و بازسازی فضاهای ورزشی در جزیره کیش خبر داد و افزود: طبق تفاهم‌نامه امضاشده بین سازمان منطقه آزاد کیش و موسسه همکاری‌های فرهنگی اکو و طرح پیشنهاد برگزاری مسابقات ورزشی جام اکو درکش، ما آماده‌ایم و تلاش می‌کنیم با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود میزبان شایسته‌ای برای کشورهای عضو اکو باشیم.

وی با اشاره به کارنامه موفق جزیره کیش در میزبانی از چندین رویداد بزرگ ورزشی بین‌المللی و همایش‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی در این منطقه ابراز امیدواری کرد برگزاری مسابقات جام اکو درکش، نقطه آغاز حضور پررنگ‌تر جزیره کیش در عرصه میزبانی از رویدادهای بین‌المللی ورزشی باشد.

مظفری با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد کیش از همکاری و توان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ایجاد فضاهای جدید و پیشرفته ورزشی در منطقه نیز استفاده می‌کند، گفت: آب‌وهوای مطلوب جزیره کیش در بیشتر فصول سال، دریا و سواحل زیبا و آرامش و امنیت این جزیره زیبا فرصت ارزشمندی است تا با تقویت فعالیت در حوزه ورزش و رشد گردشگری ورزشی در کیش به پیشرفت اقتصادی کشور نیز کمک کنیم.

در ادامه رئیس موسسه همکاری‌های اقتصادی اکو از استقبال خوب کشورهای عضو اکو برای شرکت در مسابقات ورزشی در ایران و جزیره کیش خبر داد و گفت: ورزش از جمله مقوله‌های مورد توجه در فعالیت‌های موسسه اکو است و در تفاهم‌نامه این موسسه و سازمان منطقه آزاد کیش هم بر استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در جهت توسعه فعالیت‌های حوزه ورزش درکش تأکید شده است.

دکتر محمدمهدی مظاهری با پیشنهاد چهار رشته سوارکاری، هاکی، اسکواش و فوتسال به‌عنوان رشته‌های نخستین دوره مسابقات ورزشی جام اکو در کیش، ابراز امیدواری کرد این مسابقات با خرد جمعی و تعامل و همکاری همه دست‌اندرکاران، نقطه عطفی در رونق فعالیت‌های ورزشی بین‌المللی کیش باشد.

همچنین معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در این نشست گفت: جزیره کیش قابلیت‌های بسیاری در تمامی حوزه‌ها به‌ویژه ورزش دارد و این ظرفیت را دارد که از لحاظ زیرساخت، مدیریتی و اجرایی با همکاری فدراسیون‌های ورزشی، وزارت ورزش و جوانان و کمیته‌های المپیک و پاراالمپیک، پایگاه رویدادهای بین‌المللی ورزش ایران باشد.

عبدالحمید احمدی با ارائه پیشنهاد برنامه‌ریزی و هماهنگی برای برگزاری رویدادهای ورزشی بین‌المللی در روزهای فرخنده جشن پیروزی انقلاب اسلامی گفت: با توجه به پیش‌بینی برنامه‌های دهه فجر در تقویم فدراسیون‌های ورزشی کشور، می‌توان با هماهنگی سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی ایران، مسابقات ورزشی این رشته‌ها را در دهه فجر برگزار کرد.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر لزوم توجه به ظرفیت مهم ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی گفت: باید با هماهنگی موسسه اکو و کشورهای عضو این مجموعه، بازی‌های سنتی را هم در این جشنواره مدنظر قرارداد و اطمینان داشته باشیم که این پیشنهاد مورد استقبال اکو قرار خواهد گرفت.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.