فرماندار جاسک روز یکشنبه در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: مکران خطه ای با قدمتی باشکوه است که در سراسر مرز ساحلی خود با آب‌های آزاد بین المللی مجاورت دارد و دارای ظرفیت های کم نظیری در بحث توسعه و سرمایه گذاری است.

محمد رادمهر افزود: سرمایه گذاران و شرکت‌های خصوصی اگر به دنبال توسعه کشور و کسب سود هستند نباید از ظرفیت بالای شهرستان جاسک در حوزه سرمایه گذازی و فرصت طلایی مکران غافل باشند.

وی ابرازداشت: ظرفیت های ارزشمند توریستی و اقتصادی سواحل مکران جاسک تا حد زیادی مورد توجه سرمایه گذاران و دولت قرار گرفته و زمان زیادی از این منطقه نمی گذرد که در میان دولت و رسانه ها به آن پرداخته شده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان جاسک اظهارداشت: توسعه مکران تنها باعث ورود ارز و توریست بسیار و کسب درآمدهای ترانزیتی و بانکرینگ کشتی ها نخواهد شد، بلکه در درآمدزایی و ایجاد اشتغال مردم نیز نقش مهمی دارد.
ساحل مکران قطب مهم حمل ونقلی وترانزیت

فرماندار جاسک گفت: می توان از ساحل مکران به عنوان یکی از قطب های مهم منطقه‌ای حمل و نقلی و مرکز اصلی کریدور بین‌المللی حمل و نقل و ترانزیت نام برد.

رادمهر بیان داشت: بندر جاسک که در جنوب شرقی کشورمان قرار دارد یکی از گذرگاه های اصلی کریدور جنوبی تجارت ایران و کشورهای حوزه ساحل مکران است.

وی بیان داشت: ساحل مکران جاسک، این ظرفیت را دارد که به منطقه ای ایده‌آل برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات محصولات مورد نیاز بازارهای مصرف منطقه‌ای تبدیل شود.

این مسوول اظهارداشت: با توجه به عمق آب‌های ساحلی بندر جاسک، ظرفیت و شرایط پهلوگیری کشتی های بزرگ و ایجاد تاسیسات عظیم بندری را داراست و از این منظر یک امتیاز مهم قلمداد می شود. 
وی گفت: ساحل شهرستان جاسک با داشتن زیرساخت‌های مهم می‌تواند نقش محوریت اصلی در اتحاد اقتصادی در شهرها و استان های دیگر ایفا کند.
رادمهر خاطرنشان کرد: این بندر علاوه ‌بر ظرفیت‌های منحصر به‌ فرد اقتصادی و ترانزیتی و دسترسی آسان و سریع به‌ بازارهای هدف، ظرفیت منحصر به فرد کشاورزی و صادرات محصولات گلخانه‌ای را نیز دارد.
فرماندار جاسک به موقعیت مهم و کم نظیر ساحل مکران بندر جاسک اشاره کرد وگفت: ساحل شهرستان جاسک با داشتن زیرساخت‌های مهم می‌تواند نقش محوریت اصلی دراتحاد اقتصادی با ادامه این ساحل در شهرها و استان های دیگر ایفا کند.
وی یادآورشد: ساحل جاسک یکی از نزدیک‌ترین و کم هزینه‌ترین مسیر دسترسی به بازارهای کشور عمان وغیره است.
ساحل جاسک کانون مهم سرمایه گذاری
فرماندار جاسک، ساحل این شهرستان را منطقه ای برای تبدیل شدن به کانون مهم سرمایه گذاری در ابعاد مختلف اقتصاد دریا محور، هاب لجستیک و ترانزیت منطقه ای عنوان کرد.

رادمهر افزود: باتوجه به ظرفیت های موجود در شهرستان جاسک از حضور و مشارکت همه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کشورهای منطقه و دیگر کشورها استقبال می شود و اطمینان می دهیم که همه فعالیت ها و سرمایه گذاری ها از حمایت کامل ایران برخوردار خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: درنظر است با برپایی همایش بین المللی توسعه مکران جاسک در آینده ای نزدیک بتوان به معرفی و نقطه عطفی درتوسعه این ساحل با حضور و فعالیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی و فعالان بین المللی در حوزه های مختلف تولید و تجارت منطقه دست یابیم.

معرفی مزیت های سرمایه ای مکران به سرمایه گذاران

نماینده عالی دولت در جاسک گفت: ساحل مکران از مزیت های سرمایه گذاری قابل توجهی نسبت به مناطق مشابه خود در کشورهای منطقه برخوردار است که این مزیت ها باید به سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی شود.
رادمهر اضافه کرد: باتوجه به موقعیت منطقه ای و جغرافیایی جاسک، بهترین گزینه برای مرکزیت ساحل مکران ایران است ومی تواند بعنوان یک هاب ترانزیت نقش آفرین باشد.

تاکید رهبری بر اهمیت توسعه مکران
فرماندار جاسک اظهارکرد: حدود یک دهه پیش رهبر معظم انقلاب از اهمیت توسعه مکران نام برد که این امر سرآغازی برای توجه به این منطقه بکر در ساحل شرقی کشور شد.
رادمهر ادامه داد: باتوجه به نظر مساعدت آمیز رهبر معظم انقلاب بر توسعه مکران، دولت تدبیر و امید به طور جدی این موضوع را مورد توجه قرار داد و رییس جمهوری با سفر به جاسک بطور رسمی از توجه جدی به توسعه سواحل شرق کشور با ایجاد سازوکارهای لازم منطقه ویژه اقتصادی مکران سخن گفت.

نگاه توسعه محور استاندار هرمزگان به توسعه سواحل مکران

وی ادامه داد: استاندار هرمزگان نیز به موضوع توسعه سواحل مکران نگاهی توسعه محور و بسیار مساعد دارد که خروجی آن منجر به انجام کارهای بسیار ارزشمند و بی نظیری دراین زمینه شده و این مهم با عنایت ایشان به طور جد ادامه دارد.
فرماندار جاسک خاطرنشان کرد: توسعه ساحل مکران به عنوان یک بحث راهبردی مهم و استراتژیک مطرح است و این راهبرد ملی اهداف متنوعی در حوزه امنیت ملی و دفاعی، توسعه متعادل، محرومیت زدایی، انرژی، صنعت، حمل و نقل و حتی کشاورزی و تجاری را به همراه دارد.

مکران الماسی پنهان در ایران زمین
وی مکران را به الماسی پنهان در ایران ‌زمین تعبیر کرد که باید جایگاه آن بیشتر شناخته شود و متناسب با آن سرمایه‌گذاری شود.
فرماندار جاسک ادامه داد: مکران می‌تواند دروازه‌ای برای توسعه پایدار ایران باشد و از این منظر توسعه ساحل مکران، پایداری در منابع طبیعی و محیط زیست، پایداری سیاسی، پایداری اجتماعی و پایداری اقتصادی را در بر خواهد داشت.
رادمهر، توسعه پایدار را محل تلاقی جامعه، اقتصاد و محیط زیست دانست و گفت: توسعه پایدار فرایندی است در جهت استفاده از منابع، هدایت سرمایه‌ گذاری‌ها، سمت گیری توسعه فناوری و ایجاد منطقه ای پایا که رشد چند جانبه ای را درپی دارد و ساحل مکران این ظرفیت ها را به خوبی دارد.

توسعه مکران برگ برنده ایران در تجارت جهانی
وی، توسعه سواحل مکران را برگ برنده ایران در تجارت جهانی دانست و افزود: اهمیت ویژه این منطقه برای رونق اقتصادی کشور مهم است.

رادمهر گفت: توجه به توان محیطی ایران با رویکرد اقتصاد دریا محور برپایه اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر مورد توجه مسوولان بوده که بخشی عظیمی از این رویکرد می‌تواند توسعه منطقه‌ای ساحل مکران باشد.
وی ادامه داد: این منطقه به لحاظ ظرفیت‌های اقتصادی دارای سه سطح ملی، منطقه ای و بین المللی است و از سویی دریای عمان جزو حوزه استراتژیک اقیانوس هند و یکی از پنج حوزه استراتژیک جهان است.

نماینده عالی دولت در جاسک گفت: ساحل مکران از موقعیت بسیار مهم اقتصادی در بحث اقتصاد مقاومتی برخوردار است و توسعه آن می تواند بازوی توانمندی برای اقتصاد کشور و صادرات و ارزآوری محسوب شود. 
رادمهر افزود: معیشت بیشتر مردمان جاسک از راه کشاورزی، دامداری و صیادی و تجارت است و این منطقه بخش عظیمی از خط ساحلی مکران را به خود اختصاص داده است.

ویر گفت: توسعه جاسک از طریق توسعه سواحل مکران با ظرفیت‌های شیلاتی، کشاورزی، دامداری، گردشگری، ذخیره انرژی، بندری و تجاری بسیار می‌تواند در بحث اقتصاد مقاومتی، صادرات و واردات، ارزآوری برای کشور، اشتغال و معیشت مردمان این منطقه نقش آفرین باشد و می توان از آن به عنوان سکوی توسعه ایران یاد کرد.

توسعه ساحل مکران با جدیت ادامه دارد

فرماندار جاسک ابرازکرد: اجرای توسعه ساحل مکران از معدود طرح هایی بوده که در دولت تدبیر و امید کلید خورده و با جدیت ادامه دارد و به طور قطع این مهم می‌تواند نقش فوق‌العاده‌ای در بهبود شرایط اقتصادی کشور داشته باشد.
رادمهر خاطرنشان کرد: در واقع این نقطه از خاک کشور به واسطه موقعیت ویژه جغرافیایی و دسترسی به آب‌های آزاد، از چنان ظرفیتی برخوردار است که می‌تواند به قطب اصلی تبادل تجاری و صنایع دریایی در منطقه تبدیل شود.
وی ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های قابل اجرا در منطقه مکران، احداث مراکز تعمیر و بازسازی برای انبوه کشتی‌ها و سایر شناورهای بزرگ و کوچکی است که در منطقه رفت و آمد دارند لذا این مهم در دستورکار برنامه های این طرح بزرگ است. 

درآمدزایی کشور با توسعه مکران در حوزه بانکرینگ
رادمهر گفت: طرح توسعه سواحل مکران در حوزه خدمات بانکرینگ و حمل ‌و نقل بین‌المللی می تواند برای کشور بسیار درآمدزا باشد.

رادمهر خاطرنشان کرد: این طرح می‌تواند در مورد مراکز ساخت کشتی و شناورهای دریایی نیز مصداق داشته باشد و صنعت کشتی‌سازی ایران را به اوج برساند.

وی همچنین با توجه به جایگاه ایران در تولید انواع سوخت از جمله سوخت مورد نیاز کشتی‌ها و بااشاره به این‌که بیشتر سواحل ایران در خلیج فارس و دریای عمان مستعد احداث جایگاه‌های سوخت‌رسانی دریایی و موضوع مهم بانکرینگ نقش آفرین برای اقتصاد کشور ‌باشد، لذا اجرای این طرح بزرگ از جنبه‌های مختلف می‌تواند ارزآوری قابل توجهی را برای کشور به همراه داشته باشد.
رادمهر ادامه داد: توسعه دریایی وحمل‌ و نقل تنها به داخل کشور نباید خلاصه شود و طبق برنامه‌ها سهم ایران از بانکرینگ منطقه باید افزایش یابد. 
وی خاطرنشان کرد: تصور ما از بانکرینگ ممکن است تنها تامین سوخت باشد اما این صنعت فراتر از آن بوده و سایر خدمات نظیر تعمیرات، کارکنان کشتی، هتلینگ وغیره را نیز دربرمی‌گیرد که این مهم نیز حجم عظیمی از اشتغال زایی و تامین امرارمعاش مردم سواحل مکران دربر خواهد داشت.

تبدیل شدن مکران به هاب انرژی

فرماندار جاسک در خصوص ظرفیت‌های سواحل مکران در حیطه هاب انرژی اظهارداشت: بهره‌برداری همزمان از زیرساخت های مختلف انتقال و تولید انرژی همچون شبکه گاز و برق موضوعی است که تحت مفهوم انرژی مطرح است.

رادمهر گفت: این مهم از مسایلی است که مورد توجه سرمایه گذاران در این حوزه است لذا حوزه مکران ظرفیت تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را دارد.

وی اضافه کرد: دراین راستا نیز تاکنون اقدامات مهمی انجام شده و پیش‌بینی می‌شود که مکران تبدیل به یک هاب انرژی بسیار بزرگ درمنطقه شود.
نماینده عالی دولت در شهرستان جاسک ادامه داد: تاکید برلزوم توسعه قدرت دریایی کشور بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده و بحث توسعه سواحل مکران دربرنامه ششم توسعه برای رسیدن به افق و چشم انداز ۱۴۰۴ مطرح و از بندهایی است که مورد اتفاق نظر قرارگرفته است.

رادمهر از تدابیر سازنده دولت برای تبدیل شدن سواحل مکران به یکی از ثقل های منطقه به عنوان قطب انرژی در کشور خبرداد و خاطرنشان کرد: تبدیل سواحل مکران به هاب انرژی زمینه ساز توسعه و رشد اقتصادی کشورمان خواهد شد.

بحث هاب انرژی موضوعی است که هم می‌تواند در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و هم الگویی در جهت توسعه صادرات غیرنفتی و نهادینه کردن دانش ایرانی در منطقه خاورمیانه و توسعه اقتصاد دانش محور در کشور باشد.

 بنابراین به جرات می توان گفت یکی از پیش شرط‌ ‌های لازم برای تبدیل ایران به هاب انرژی ظرفیت سواحل مکران است. 
البته نباید از نظر دورداشت که موقعیت جغرافیایی و مزیت‌های نسبی موجود در ایران نیزعاملی درجهت رشد و تقویت این امر بوده است که در این دولت بخش عظیمی از این ظرفیت های بالقوه، بالفعل شده است.

 در سال‌های اخیر استفاده از مفهوم هاب انرژی به عنوان یک راه مناسب برای استفاده از سیستم‌های انرژی چند حاملی رواج پیدا کرده ‌است.
رادمهر در ادامه به جایگاه ایران از لحاظ ذخیره نفت و گاز در جهان اشاره کرد و اظهارداشت: باتوجه به ظرفیت‌هایی که در سواحل مکران در خصوص  پایانه‌های نفتی وجود دارد این منطقه مستعد هاب انرژی در کشور است و جاسک باتوجه به موقعیت جغرافیایی، برتری محسوسی در زمینه تبدیل شدن این مهم را درایران دارد.

آغاز عملیات بزرگترین ترمینال نفتی کشور در ساحل مکران

فرماندار جاسک درخصوص بحث پایانه‌های نفتی نیز اظهارداشت: با حمایت و پیگیری مجدانه استاندار، عملیات اجرایی بزرگترین ترمینال نفتی کشور در این منطقه آغاز شده است.

رادمهر گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، قرار است این پایانه صادراتی با ظرفیت صادرات یک میلیون بشکه نفت درساحل دریای عمان به بهره‌برداری برسد.

وی بیان داشت: با ساخت بزرگترین طرح که در خارج از حوزه خلیج فارس در سواحل مکران(دریای عمان) است، دیگر نیازی به عبور نفتکش ها از تنگه هرمز نخواهد بود.
رادمهر افزود: کاهش فاصله نفتکش‌ها با بازارهای مصرف از دیگر مزیت های این پایانه نفتی درساحل جاسک است که برآورد می شود با راه اندازی آن، حدود هزار کیلومتر از مسیر حرکت نفتکش‌ها کاسته شود و در کاهش هزینه رفت و آمد نیز نقش آفرین باشد.

 وی گفت: احداث یک خط لوله ۲هزارو۲۰۰ کیلومتری و ساخت مخازن ذخیره سازی به ظرفیت ۲۰ میلیون بشکه از اقداماتی است که برای راه اندازی پایانه جاسک انجام خواهد شد.
طرح اتصال لوله نفتی به جاسک تا سال ۱۴۰۰
نماینده عالی دولت در شهرستان جاسک ابرازداشت: طرح اتصال لوله نفتی به این شهرستا نیز قرار است تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسمی برسد که با بهره‌برداری آن توانایی ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون بشکه نفت خام است و این مهم صادرات روزانه یک‌میلیون بشکه نفت را تضمین می‌کند.
طرح عظیم ساخت پتروپالایش در سواحل مکران می تواند نقش مهمی در رونق این مناطق ایفا کند و روند توسعه شهرستان‌های همجوار را بیش از پیش شتاب بخشد.

این طرح مهم نفتی با سرمایه گذاری ۵/۵ میلیارد یورویی بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۸۵۰ هکتار درسواحل مکران احداث می‌شود.
با اجرای این طرح بزرگ سرمایه‌گذاری، بستر فراهم‌سازی ۱۴ نوع محصول نفتی و پتروشیمی ایجاد خواهدشد که این مهم جزو طرح‌های توسعه سواحل مکران قلمداد می‌شود و پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری کامل برسد.
این طرح نفتی در مقیاسی بسیار بزرگتر از پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس احداث می‌شود.


فرماندار جاسک خاطرنشان کرد: پایانه جاسک که عنوان بزرگ‌ترین پایانه نفتی کشور در دریای عمان را از آن خود کرده و در کنار تامین امنیت صادرات نفت، کاهش فاصله نفتکش‌ها با بازارهای مصرف و دیگر مزایا را به دنبال دارد.
رادمهر ابرازداشت: این پایانه یکی از ترمینال‌هایی است که هدف از ساخت آن تنوع‌بخشی به پایانه‌های صادرات نفت کشور بوده که ضرورت ساخت آن به عنوان بازوی کمک رسان در نزدیکی پایانه نفتی خارک از سال‌ها قبل احساس شده بود.

به گزارش ایرنا، سواحل مکران در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است و این منطقه از حوزه گواتر و پسا بندر چابهار آغاز و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد.

این سواحل دروازه طلایی ایران اسلامی است که توسعه آن در بخش‌های مختلف با توجه به فرمایش‌ها و تاکید مقام معظم رهبری به صورت ویژه در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته و در حال عملیاتی شدن است.

۵۰ تا ۶۰ درصد سواحل مکران در استان هرمزگان قرار دارد و دولت و وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های اجرایی در صدد هستند با رونق اقتصادی ساحلی در این منطقه، کسب و کار در بین مردم شرق استان هرمزگان توسعه یابد.

سواحل مکران فرصتی ویژه برای جذب سرمایه گذاران و توسعه و عمران شهرستان‌های جاسک، سیریک و میناب در شرق استان هرمزگان است.

شهرستان جاسک در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز هرمزگان واقع شده است.

۷۱۹۵/۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.