براساس پژوهش های محققات علمی حوزه شیلات و آبزیان عامل ایجاد بیماری لکه سفید یک ویروس است که اکنون در بیشتر جاهایی که میگو پرورش می دهند، وجود دارد.

در بیش از ۲ دهه گذشته بیش از ۸۰ درصد از میگوهای پرورشی مزرعه های ژاپن و چین در اثر شیوع بیماری لکه سفید از بین رفت اما گفته می شود که این نوع بیماری در قاره آسیا جنبه اپیدمی دارد.

این بیماری در سال های ابتدایی دهه ۸۰ هجری شمسی در مزرعه های پرورش میگو در استان های خوزستان و بوشهر نیز مشاهده شد و چند سال بعد منطقه گواتر چهابهار را نیز درگیر کرد.

همچنین از مهرماه سال ۹۴ این بیماری در مزرعه های میگوی پرورشی هرمزگان مشاهده شد.

این درحالیست که کارشناسان پرورش میگو با افزودن عصاره گیاهان دارویی، ویتامین ها، مشوق های ایمنی زا به غذا و همچنین اصلاح باکتریایی به موفقیت هایی دست یافته است.

علائم بیماری لکه سفید میگو

بیماری لکه سفید ( White Spot Syndrome, WSS) یک بیماری ویروسی مهم میگو است که این ویروس به راحتی می‌تواند بوسیله انواع سخت پوستان دیگر، حتی از طریق فیتوپلانکتون‌ها و لارو حشرات منتقل شود.

گفته می شود که بروز چند دوره بیماری لکه سفید ویروسی، خسارت های زیادی به صنعت میگوی پرورشی کشور از خوزستان تا سیستان و بلوچستان وارد کرده طوری که این صنعت در خوزستان برای چند سال به طور کامل به تعطیلی کشیده شد.

بیماری لکه سفید ابتدا در سر و سپس در تمام بدن میگو ظاهر می شود که موجب کم اشتها شدن میگو، قرمز شدن اندام ها و تلفات شدید در عرض یک هفته است و میگوهای آلوده به این بیماری به علت رسوب و جذب شدن کلسیم، پلاک‌های سفید رنگی را از خود به جای می گذارند.

بیماری لکه سفید صنعت پرورش میگو را از بین می رد

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان هفته جاری در دوره آموزشی مدیریت بهینه مزارع پرورش میگو که با موضوع بیماری لکه سفید برگزار شد، بر اهمیت این نوع بیماری اشاره کرد و گفت: این ویروس قادر است صنعت پرورش میگو را از بین ببرد.

محمد جانباز افزود: این ویروس در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ در مزرعه های پرورش میگوی بوشهر و خوزستان آلوده کرد که با استفاده از تجربه این استان‌ها تمهیدات لازم در سال‌های گذشته درجهت مقابله و جلوگیری از گسترش این بیماری در مزرعه های هرمزگان اندیشیده شد.

وی بیان داشت: دراین راستا ۱۲۰ مسوول فنی بهداشتی دامپزشکی هرمزگان به همراه دستیارانشان در تمامی مراکز پرورش وعمل آموزی میگو مشغول به خدمت هستند.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان درادامه از بهره برداران میگو خواست: این دوره آموزشی بیماری لکه سفید میگو باید به تمامی مراکز، کارکنان و کارگران استان آموزش داده شود و درخواست های خود را از جمله تلفات جزیی اعلام تا بررسی اولیه صورت گیرد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اظهارداشت: لاور میگو با حساسیت از مراکز مجاز آورده شود، درحد مجاز تعریف شده هر استخر لارو ریزی شود، از تراکم بالا خودداری شود و همچنین از غذای مطمئن که از مبادی قانونی وارد شده برای لاور میگو استفاده شود.

وی گفت: سازمان دامپزشکی هرمزگان آمادگی لازم برای همکاری با بهره بردارانی که تمایل به تامین غذایی هستند را دارد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: از بهره برداران انتظار می رود با ظرفیت خوب استان و با رعایت اصول موارد بهداشتی و امنیت زیستی، هر روز شاهد پیشرفت صنعت آبزی پروری استان باشیم.

جانباز با اشاره به اینکه هرمزگان یکی از قطب های مهم کشور در بحث آبزی پروری است، گفت: اقدامات اداره کل دامپزشکی هرمزگان در راستای کمک کردن به این صنعت مهم است که بتوان به صورت پایدار داشته باشیم.

ارسال ۵۰۵ میلیون لاور میگو از هرمزگان به سایر استان‌ها

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: امسال بیش از ۵۰۵ میلیون لارو میگو توسط مراکز تکثیر از این استان به سایر استان‌ها صادر شده است.

جانباز ادامه داد: حدود یک میلیارد و ۲۰۰ پست لارو توسط ۳۶۰ مزرعه در استان هرمزگان ذخیره سازی انجام گرفته که نسبت به سال گذشته رشد ۱۱۹ درصدی را در استان شاهد هستیم.

وی بیان داشت: امسال همچنین مراکز تکثیر از ۱۴ به ۱۷ مرکز ارتقا یافته که ۲۱ درصد افزایش داشته است.

این مقام مسوول ادامه داد: در سال گذشته بیش از هزار و ۴۰۰ مورد بازدید و نمونه برداری از مراکز آبزیان صورت گرفت و در ۴ماهه امسال نیز بیش از ۹۸۰ بازدید و نمونه برداری انجام شد که نشان از افزایش ۱۱۰ درصدی نسبت مشابه سال گذشته می باشد.

وی خاطرنشان کرد: در چهار ماه نخست امسال ۲ هزار و ۱۳۶ مورد و در سال گذشته۴ هزار و ۹۷۰ مورد آزمایش مولکولی انجام شده که امسال ۷۲ درصد در همسنجی با پارسال افزایش داشته است.

دکتر جانباز افزود: پیش بینی تولید میگو در سال گذشته ۱۸ هزار تن بود که به بیش از ۲۱ هزار تن رسید و امسال پیش بینی ۳۰ هزار تن است.

لکه سفید سخت‌ترین بیماری تاثیرگذار در میگو

رییس گروه ترویج شیلات وآبزیان شیلات هرمزگان نیز در دوره آموزشی با موضوع بیماری لکه سفید گفت: بیماری لکه سفید درحال حاضر جدی‌ترین و سخت‌ترین بیماری ویروسی تاثیرگذار در انواع گونه‌های میگو است.

حسن سالاری افزود: در صورت بروز بیماری لکه سفید، مزرعه با تلفات سنگین همراه است.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه پیشگیری نسبت به درمان بیماری بیان داشت: این کارگاه آموزشی بیشتر پیرامون بیماری لکه سفید و همچنین روش های پیشگیری و مدیریت آن پس از بروز بیماری در مزرعه به منظور کاهش خسارت بوده است.

رییس گروه ترویج شیلات و آبزیان شیلات هرمزگان اظهارداشت: در این دوره آموزشی به صورت ویژه به بیماری لکه سفید که قابلیت اپیدمی شدن دارد، پرداخته شد.

سالاری ادامه داد: ارتقای کیفیت و سلامت میگوی تولیدی از طریق برگزاری دورهای آموزشی و افزایش دانش فنی بهره برداران از دیگر اهداف برگزاری این دوره آموزشی است.

وی گفت: این کارگاه آموزشی نیز در راستای انتقال و اطلاع‌رسانی یافته‌ها و تحقیقات پژوهشی و همچنین پاسخگویی به نیاز بهره‌برداران و آبزی‌پروران در رابطه با بیماری لکه سفید میگوهای پرورشی برگزار شده است.

۷۱۹۵/۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.