به گزارش ایرنا، در این محفل صمیمانه که چهارشنبه شب در حوزه هنری برگزار شد، جمعی از رزمندگان استان هرمزگان در عملیات بیت المقدس حضور داشتند، حمزه سلیمانی، مرتضی باستین و اصغر معماری به ذکر خاطرات خود در این عملیات غرورآفرین پرداختند.
به گفته این رزمندگان، عملیات فتح خرمشهر که نماد قدرت، سرعت و شهادت رزمندگان را به جهانیان نشان داد، جوانان زیادی در خون غلتیدند تا خرمشهر آزاد شد.

**ایمان و شهادمت نماد مهم عملیات فتح خرمشهر
حمزه سلیمانی از رزمندگان هرمزگانی در عملیات بیت المقدس، نخستین رزمنده ویژه برنامه عصرخاطره بود که به ذکر خاطراتی از زمان اعزام به خرمشهر پرداخت.
وی افزود: در این عملیات به خصوص در شب عملیات 3 اصل قدرت، سرعت و شهامت نیروهای عملیاتی در آن پررنگ و مشخص تر بود.
این رزمنده در عملیات بیت المقدس بیان داشت: به هر طرف خرمشهر که نگاه می کردیم پراز سیم خاردارهایی بود که دشمن برای زمین گیر کردن رزمنده ها به کارگرفته بود و این کار ما را مشکل می کرد.
سلیمانی گفت: واژه سربازان گمنام امام زمان(عج) واقعا به جاست، زیرا انسان های فداکاری و با ایمانی در این عملیات معبرهایی را باز می کردند و به عملیات سرعت می دادند.
وی در بیان خاطرات خود گفت: چون بسیاری از فرماندهان در گردان ها و گروهان ها یا شهید شده بودند یا مجروح شده بودند و نیاز به نیروهای تازه نفس در این عملیات احساس می شد فرماندهی یکی از گردان ثارالله در استان کرمان از سوی شهید میثمی را پذیرفتم و به خوزستان رفتیم.
این رزمنده هرمزگانی در عملیات بیت المقدس گفت: 20 کیلومتری خرمشهر در یک اردوگاه ساختمانی در منطقه دشت آزادگان مستقر شدیم و بیش ترین رزمندگانی که در این مقطع در این گردان بودند مربوط به رزمندگان هرمز، قشم، بندرعباس، میناب و رودان بودند عده ای نیز اهل استان کرمان، جیرفت و سیستان و بلوچستان بودند.
سلیمانی ادامه داد: نیروهای ما دوره آموزش 45 روزه را برای واحدهای نامنظم شهید چمران آموزش دیده بودند به همین دلیل از آمادگی خوبی در عملیات بیت المقدس برخوردار بودند از جمله شهید محمد دهقانی که در آموزش ها حضور داشتند و در این عملیات نیز شرکت کردند.
وی یادآور شد: در این عملیات سه شاخصه اصلی سرعت، قدرت و شهامت برایمان بسیار مهم بود زیرا به هر طرف که نگاه می کردیم سیم خاردارها و امکاناتی که نیروهای دشمن به کار گرفته بودند واقعا عبورکردن از این سیم خاردارها مشکل بود و اگر این سه مولفه در نیروها وجود نداشت کار بسیار سخت ترمی شد.

**شجاعت رزمندگان در شب عملیات بیت المقدس مثال زدنی بود
مرتضی باستین یکی دیگر از رزمندگان استان هرمزگان در عملیات بیت المقدس جزو دانش آموزانی بوده است که گفت: سال 61 دبیرستان شهید ذاکری بندرعباس تحصیل می کردم و با اعلام اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی مبنی بر نیاز به حضور در جبهه از طریق بسیج ثبت نام کردم.
وی افزود: من جزو کسانی بودم که با مراجعه به بسیج بندرعباس همراه 11 نفر از رزمنده ها به کرمان اعزام شدیم و از آنجا به سمت امیدیه و سپس به اهواز و دشت آزادگان رفتیم.
این رزمنده دفاع مقدس هرمزگان بیان داشت: از این 11 نفر از جمله شهیدان 'معتضد کیوان، مهدی لنگرودی' از رزمنده های استان های شمالی در همین عملیات بیت المقدس شهید شدند.
باستین با اشاره به رشادت های رزمندگان در چهارمرحله از عملیات بیت المقدس ادامه داد: قرار بود در مرحله چهارم این عملیات شرکت کنیم و هنوز خرمشهر دست بعثی ها بود و ما نیز در پنج کیلومتری خرمشهر پشت خاکریزها در خط مقدم مستقر شدیم.
وی ادامه داد: در این منطقه تعدادی از رزمنده های جدید استان از جمله برادرم مرحوم غلام باستین به جمع ما پیوستند و آرپی جی زدن گردان بود و من نیز تک تیرانداز و کمک آرپی چی زن در کنار برادرم بودم.
این رزمنده عملیات بیت المقدس با بیان این که نخستین بار بود که به جبهه آمده بودیم بسیاری از صحنه های این عملیات برایمان تازگی داشت گفت: آتش بعثی ها بسیار سنگین بود و ترکش هایی که اطرافمان پرت می شد بفکر پناه گرفتن در سنگر نبودیم.
باستین بیان داشت: بعد از دو سه روز مقاومت در خرمشهر کل گردان به کوشک اعزام شدیم و در این منطقه بودیم که باقرنوری زاده تازه اعزام شده بود و گفت بندرعباس دیروز عاشورا بود چون 33 نفر از شهدای عملیات بیت المقدس را در یک روز باهم تشییع کرده بودند و این صحنه برای مردم بندرعباس هم غرور آفرین و هم دردناک بود.
وی با بیان اینکه شب عملیات بیت المقدس شب بسیار عجیب، معنوی بود، شجاعت ، ایثار و ایمان رزمندگان در این شب را مثال زدنی دانست و ابراز داشت: گردان ما خط شکن بود و ماموریت ما برهم زدن خط دشمن بود، فاصله ما با بعثی ها زیاد نبود به همین دلیل متوجه حضور ما شدند و چند دقیقه ای زیرآتش سنگین آنها تعدادی از رزمنده ها شهید شدند.
این رزمنده دفاع مقدس افزود: بعثی ها چپ و راست حرکت ما را مین گذاری کرده بودند اما با راهنمایی تعدادی از رزمنده ها خود را از معرکه مین های انفجاری نجات دادیم و به مواضع دشمن حمله کردیم و چندین تانک آنها آتش گرفت و فرار کردند.

**2 بار نامم جزو شهدا ثبت شده بود
اصغر معماری دیگر رزمنده این محفل صمیمانه ضمن گرامیداشت یاد مرحوم محمد ناظری از رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس، بیان داشت: سال 60 در محله شهید جعفری و شیرسوم جمعی از ورزشکاران در یک باشگاه ورزشی فعالیت داشتیم و جزو بازیکنان فعال باشگاه بودیم.
وی ادامه داد: گروهی شیر سوم این باشگاه مانند گروه فیلم اخراجی های مسعود ده نمکی بودند که دست به هرکاری می زدند. این گروه هرجا که دعوایی می شد سرو کله اینها نیز پیدا بود.
این رزمنده عملیات بیت المقدس گفت: روز 13 فروردین سال 60 از بندرعباس به مرکز آموزش ارتش (صفر پنج کرمان ) که محل اعزام نیروها به جبهه نیز بود به همراه تعدادی از رزمنده های هرمز، قشم و محله های نخل ناخدا و شهید جعفری با 2 دستگاه اتوبوس برای آموزش مقدماتی اعزام شدیم.
معماری با بیان اینکه هنوز عملیات بیت المقدس شروع نشده بود و بعد از طی کردن آموزش به سوسنگرد اعزام شدیم گفت: حدود 25 روز در این منطقه بودیم، یکی از تیپ ها نیروی قایقران نیاز داشتند و من درحالی که از قایقرانی و شنا هیچ اطلاعاتی نداشتم اما دستم را بالا بردم.
وی گفت: فرهادی از رزمنده های جزیره هرمز نصف روز را به من قایقرانی و کار با قایق را آموزش داد و سکاندار شدم و در چند تک ایزایی شرکت کردم.
این رزمنده دفاع مقدس هرمزگان ادامه داد: زمانی که برگشتم سوسنگرد با مرحله اول عملیات بیت المقدس همزمان شده بود و تعدادی از رزمنده ها از جمله شهید احمد بلالی پور نیز در این عملیات حضور داشتند.
معماری در ادامه از شهید بلالی پور یاد کرد که از معلمان تحصیلکرده رشته زبان و از فوتبالیست های محله شهید جعفری بود که کمتر مورد توجه ها است درحالی که وی از رزمنده های مهم و از نظراعتقادی بسیار قوی بود.
وی افزود: بعد از مرحله نخست عملیات بیت المقدس به بندرعباس برگشتم اما اسم من را جزو شهدا ثبت کرده بودند و در کنار حجله یکی از شهیدان عکس من نیز گذاشته بودند و یکبار نیز در مرحله دوم عملیات بیت المقدس بازهم اسمم جزو شهدا ثبت شده بود.

**رزمندگان گنجینه های ارزشمند دفاع مقدس
رییس حوزه هنری هرمزگان نیز در جمع رزمندگان عملیات بیت المقدس این استان، رزمندگان دفاع مقدس را گنجینه های ارزشمندی توصیف کرد که می توانند پاسخگوی شبهات جنگ به جوانان و نوجوانان باشند زیرا رزمندگان خود در دل جنگ و آتش بوده و صحنه های جنگ را از نزدیک دیده اند.
انوشیران پیشدار با اشاره به اینکه دشمن به دنبال تغییر سبک زندگی درکشور است، گفت: جامعه ما نیاز به حفظ فرهنگ ایثار و شهادت دارد زیرا تقویت این فرهنگ باعث حفظ ارزش های انقلاب اسلامی می شود.
وی ادامه داد: برخی ها حتی در داخل کشور با سواستفاده از شبکه های اجتماعی به دنبال تغییر سبک زندگی و ایجاد شبه در حوزه دفاع مقدس هستند درحالی که جوانان ما باید بدانند که چه کسانی هشت سال در برابر دشمن سینه سپر کردند.
رییس حوزه هنری هرمزگان با اشاره به رشادت های مدافعان حرم، گفت: دفاع به شکل های مختلف ادامه دارد و رزمندگان ما بیشترین اثرگذاری در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت دارند.

**عملیات بیت المقدس استراتژیک ترین عملیات های دفاع مقدس
عملیات بیت المقدس یکی از بزرگترین و استراتژیک ترین عملیات های هشت سال دفاع مقدس است که طی چهار مرحله مختلف نهایتا منجر به آزادسازی خرمشهر شد.
این عملیات از دهم اردیبهشت ماه سال 61 آغاز شد و یک ماه به طول انجامید. لذت بخش ترین پیروزی هشت سال جنگ تحمیلی در این عملیات رقم خورد و شهیدان و سرداران مبارز این رزم به فاتحان خرمشهر مشهور شدند که با مقاومت خود توجه جهان را به نتیجه بزرگ این عملیات جلب کردند.
منطقه عمومی عملیات بیت المقدس در میان چهار مانع طبیعی محصور است، که از شمال به رودخانه کرخه کور، از جنوب به رودخانه اروند، از شرق به رودخانه کارون و از غرب به هور الهویزه منتهی میشود. منطقه مزبور به جز جاده نسبتا مرتفع اهواز –خرمشهر، فاقد هر گونه عارضه مهم برای پدافند است.
همین امر موجب شد تا زمین منطقه به دلیل مسطح بودن برای مانور زرهی مناسب، و برای حرکت نیروهای پیاده به دلیل در دید و تیر قرار داشتن نامناسب باشد. نقاط حساس و استراتژیک منطقه شامل بندر و شهر خرمشهر، پادگان حمید، جفیر، جاده آسفالت اهواز – خرمشهر، شهر هویزه و رودخانههای کارون، کرخه کور و اروند بود.
در طراحی عملیات، تهاجم از طریق عبور از رودخانه کارون و پیشروی به سوی مرز بین المللی و سپس آزادسازی شهر خرمشهر مد نظر قرار گرفته و چنین استدلال می شود که حمله به جناح دشمن، که عمدتا به سمت شمال آرایش گرفته بود، عامل موفقیت عملیات است.
همچنین، شکستن خطوط اولیه دشمن و عبور از رودخانه و گرفتن سرپل در غرب کارون تا جاده آسفالته اهواز – خرمشهر به عنوان اهداف مرحله اول و ادامه پیشروی به سمت مرز و تامین خرمشهر به عنوان اهداف مرحله دوم تعیین شدند.
مرحله چهارم عملیات بیت المقدس در نهایت منجر به فتح خرمشهر شد و این عملیات با رمز «یا علی ابن ابیطالب» در محور اهواز - خرمشهر - دشت آزادگان به طور گسترده انجام گرفت و نزدیک به یک ماه به طول انجامید.
آزادسازی خرمشهر به عنوان یک نقطه عطف مهم در تاریخ دفاع مقدس، پس از 578 روز اشغال در سوم خرداد سال 1361 درپی عملیات غرور آفرین بیت المقدس محقق شد.
سوم خرداد به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری شده است.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.