یکی از ویژگی های بارز در جامعه اسلامی کمک به نیازمندان و تلاش برای رفع مشکلات آنان است و مسلمانان هیچ گاه نسبت به مسایل همنوعان خود بی تفاوت نبوده و از هر راهی در صدد رفع گرفتاری های آنان برآمده اند.
یتیم نوازی و رفع مشکلات کودکان یتیم و بی سرپرست، کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد از زیباترین جلوه های انسانی در جامعه اسلامی است که در ماه مبارک رمضان با برپایی جشن های گلریزان و همایش های اکرام ایتام به اوج خود می رسد.
زمانی که کودکی یتیم از شوق داشتن خانواده لبخند می زند و مادری از آزادی فرزندش اشک شوق می ریزد، گویی آسمان خدا ستاره باران می شود و شور میهمانی اشک و لبخند دو چندان می گردد.
این روزها جشن اشک و لبخند در هرمزگان نیز همچون دیگر نقاط کشورمان به پا است و مردم این خطه با دل دریاییشان دست دوستی و حمایت را به سمت همنوعانشان پیش آورده اند تا ذره ای هر چند کوچک در این میهمانی زیبای رمضان سهمی داشته باشند.

**اهمیت اکرام و نیکوکاری
اکرام و نیکوکاری از چنان اهمیت والایی در جامعه برخوردار است که در تقویم رسمی کشورمان سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) کریم اهل بیت به نام روز اکرام نامگذاری شده است تا مسلمانان با تاسی از پیشوا و مقتدای خویش که الگویی از کرامت و بخشندگی بود در این ماه پرفضیلت برای برطرف شدن نیاز یتیمان و نیازمندان جامعه به کمک آنها بشتابند.
در همین راستا نیز هفته جاری همایش تجلیل از حامیان و خیران طرح اکرام ایتام در استان هرمزگان با حضور استاندار و جمعی از نیکوکاران و خیران در بندرعباس برگزار شد.
جشنی که در آن هر کس سهمی هر چند کوچک داشت ، از کمک 500 میلیون ریالی یکی از مدیران بنگاه های اقتصادی هرمزگان تا کمک 20 میلیون ریالی یک کارمند ساده برای کمک به درمان کودک 9 ساله مبتلا به سرطان که خانواده اش از پس هزینه های بالای درمانش برنمی آیند و چشم امید اول به خدا و بعد به بندگان نیکوکارش دارند.
کودکی که کودکی نداشته و سهمش فقط درد و رنج بوده، درد و رنجی که شاید کمک های خیران ذره ای هر چند کوچک از آن را بکاهد.
و اما شهید مدافع حرم هرمزگان، شهید خلیل تختی نژاد که 19 رمضان سال گذشته به مقام رفیع شهادت رسید؛او هم در این جشن معنوی سهمی داشت.
شهید تختی نژاد که تا زنده بود، برای دین و کشورش جنگید و زمانی هم که پرکشید به سوی خالق مهربانش، باز هم خیر و خوبی را به جای گذاشت.
شهید تختی ‌نژاد در زمان حیاتش وصیت کرده بود که 20 درصد از بیمه عمرش وقف ساخت خانه برای نیازمندان شود که هم اکنون این عمل خیرخواهانه در حال انجام است.

**بیش از 30 هزار حامی از ایتام هرمزگان حمایت می کنند
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان گفت: بیش از 30 هزار حامی از داخل و خارج کشور حمایت ایتام زیر 18 سال زیر پوشش این نهاد در استان را برعهده دارند.
علی الهیاری در گفت و گو با ایرنا افزود: 22هزار و 94 حامی از سایر استان‌ های کشور، 8 هزار و 645 حامی بومی استان و 20 حامی نیز از خارج کشور است.
وی بیان داشت: هم اکنون 8 هزار و 532 یتیم و 4 هزار و 193 فرزند نیازمند در قالب طرح محسنین زیرپوشش کمیته امداد هرمزگان قرار دارند.
این مسوول اظهار داشت: سال گذشته حامیان و خیران در قالب طرح اکرام ایتام و محسنین در مجموع 219 میلیارد و 510 میلیون ریال به ایتام و فرزندان محسنین زیرپوشش کمیته امداد هرمزگان کمک کردند.
الهیاری با اشاره به افزایش 50 درصدی کمک خیران در سال 97 نسبت به سال 96 گفت: 155 میلیارد و 270 میلیون ریال کمک خیران به ‌صورت نقدی و 63 میلیارد و 880 میلیون ریال غیر نقدی (کالایی) بوده است.
وی ادامه داد: حامیان ایتام و محسنین علاوه بر پرداخت کمک‌ معیشت ماهیانه به فرزندان معنوی خود، در زمینه ساخت و بهسازی مسکن، خرید لوازم‌ خانگی، کمک‌ هزینه تحصیلی، خدمات درمانی و دیگر نیازهای این خانوار‌ها نیز مشارکت دارند.
الهیاری گفت: نیکوکاران برای ثبت‌ نام در طرح اکرام ایتام و محسنین می توانند با ارسال عدد 1 به سامانه پیامکی 3000333376 آمادگی خود را برای مشارکت و کمک به این قشر اعلام کنند.

**روحیه خوبی برای کمک به نیازمندان در کشور وجود دارد
استاندار هرمزگان گفت: به برکت وجود نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم نیکوکار ، روحیه عمومی خوبی در راستای کمک به نیازمندان در کشور ما وجود دارد و با تقویت این روحیه جامعه ما در مسیر تعالی بیشتر قرار می گیرد
فریدون همتی شامگاه سه شنبه در همایش تجلیل از حامیان و خیرین طرح اکرام ایتام در استان هرمزگان با تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، اظهار داشت: خیران و افراد نیکوکار با روحیه انسان دوستی خود، شادی ها را در میان بندگان خداوند متعال تقسیم می‌ کنند.
وی افزود: تحت پوشش قرار دادن و حمایت از ایتام کار بزرگی است که از سوی انسان های بزرگی که در میان ما زندگی می‌کنند، انجام می‌شود.
استاندار هرمزگان بیان داشت: با وجود چنین انسان های نیکوکار، بخشنده و مهربانی در جامعه، همه ما احساس آرامش می کنیم.
همتی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های خوب مردم ایران به دلیل داشتن اعتقادات و باورهای اسلامی و همچنین روحیه ایرانی، مشارکت گسترده در امور خیر و نیکوکاری است.

**15 جشن برای آزادی 83 زندانی دیه و جرایم غیرعمد هرمزگان
ماه مبارک و پربرکت رمضان فرصتی ارزشمند برای انجام کارهای خیر از جمله کمک به آزادی زندانیان است.
افرادی که به دلیل جرایم غیر عمد در زندان گرفتار شده و توان پرداخت بدهی خود را ندارند چشم امید به نیکوکاران دارند تا با کمک آنان به کانون خانوده خود بازگردند.
برگزاری سالانه جشن های گلریزان در شهرستان ها بارقه امیدی را برای بازگشت به زندگی این نوع خانواده ها ایجاد کرده است که استقبال مردم و خیران می تواند زخم مصیبت های آنها را التیام بخشد.
کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد اقدام ارزشمندی در جامعه اسلامی است که باید با اطلاع رسانی و فرهنگسازی هر چه بیشتر ، این حرکت ارزشی و انسانی در جامعه گسترش یابد.
در مجموع 300 جشن گلریزان در کشور برای آزادی 8642 زندانی دیه و جرائم غیر عمد در ماه مبارک رمضان در حال برگزاری است که سهم هرمزگان 15 جشن برای آزادی 83 زندانی می باشد.
مدیر عامل ستاد دیه هرمزگان در همایش جشن گلریزان در بندرعباس گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی تاسیس ستاد دیه کشور به دست شهید لاجوردی در سال 1369 بوده است.
احمد مرادی نژاد افزود: ستاد دیه در هرمزگان نیز از سال 1381 شروع به کار کرد که در این مدت با کمک خیران و گذشت شاکیان موفق به آزادی 2 هزار و 886 زندانی با بدهی 217 میلیارد ریال از زندان های استان شده است.
وی بیان داشت: سال گذشته 235 زندانی با بدهی 61 میلیارد و 500 میلیون ریال از زندان های هرمزگان آزاد شدند.
مدیرعامل ستاد دیه هرمزگان اظهارداشت: در حال حاضر نیز 83 زندانی (62 نفر به علت مالی، 18 نفر مهریه و نفقه و سه نفر دیه) با بدهی 15 میلیارد و 100 میلیون ریال در زندان های استان بسر می برند.
مرادی نژاد ادامه داد: با توجه به این که بیشترین زندانیان مربوط به مهریه و نفقه است لذا طبق دستور قوه قضاییه آزادی این افراد در اولویت قرار گرفته که از 70 تا 80 زندانی مهریه در هرمزگان هم اکنون به 18 نفر کاهش یافته است.
وی گفت: 15 جشن گلریزان در ماه مبارک رمضان برای آزادی این زندانیان در حال برگزاری است که هم اکنون هشت جشن آن برگزار شده و امیدواریم با کمک خیران و مسوولان زمینه آزادی این افراد مهیا شود.
مدیرعامل ستاد دیه هرمزگان ابراز داشت: زندان برای افراد مجرم، خطاکار و مخل امنیت جامعه است نه آنهایی که ناخواسته براساس مهریه و نفقه، تصادف و بدهی های مالی به زندان افتاده اند.
هجدهمین همایش جشن گلریزان ویژه آزاد سازی زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد در استان هرمزگان شامگاه دوشنبه همزمان با ولادت امام حسن مجتبی (ع) و روز اکرام در بندرعباس برگزار شد.
در این جشن گلریزان قشرهای مختلف مردمی، خیران و جمعی از مسوولان دورهم جمع شدند تا در ماه میهمانی خدا با جمع آوری ریز و درشت کمک های خود، امیدی باشند برای ناامیدان و لبخندی را هدیه به لب های خانواده های مددجویان کنند.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.