به گزارش ایرنا، رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان عصر چهارشنبه در این مراسم اظهار کرد: 22 ماه می میلادی برابر با یکم خردادماه به عنوان روز تنوع زیستی نامگذاری شده است.
حاجبی با بیان اینکه تنوع زیستی تمام سطح کره زمین را شامل می شود، ابراز داشت: بطور قطع زندگی ما نیز در کنار زندگی مسالمت آمیز با این موجودات است.
وی افزود: از آنجایی که گیاهان کشاورزی کشت شده به دست بهره برداران نیز وابسته به تنوع زیستی هستند، بایستی حفظ تنوع زیستی به معارف عمومی تبدیل شود.
رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان یادآورشد: به همت این مرکز بیش از 900 گونه گیاهی از سطح استان جمع آوری شده است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان نیزدر این همایش از اجرای برنامه تدوین مدیریت بومی برای حاشیه تالاب های این استان به عنوان یکی از اقدامات این اداره کل در راستای حفظ تنوع زیستی نام برد.
میثم قاسمی با اشاره به همکاری دستگاه های دیگر از جمله اداره کل دامپزشکی در زمینه حیات وحش هرمزگان بویژه حفاظت از 2 گونه خرس سیاه و پلنگ آسیایی افزود: در دیگر زمینه های مرتبط نیز نظارت و پایش های متعددی صورت گرفته و یا در دست انجام است.
محقق و عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان نیز در این همایش خاطرنشان کرد: زندگی همه با تنوع زیستی و طبیعت گره خورده است.
احسان کامرانی بیان داشت: انواع موجودات زنده در تنوع زیستی حضور دارند و به نوعی برای بقا به هم وابستگی و ارتباط دارند.
عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان اظهار کرد: اهمیت نوع زیستی بر کسی پوشیده نیست تا جایی که همه امور زندگی انسان به این تنوع بستگی دارد.
کامرانی، تنوع زیستی را دارای ارزش دانست و گفت: کشور ما در 6 کنوانسیون بین المللی تجارت بین المللی، گونه های مهاجر، منابع ژنتیک غذا و کشاورزی، رامسر و میراث جهانی عضویت دارد.
وی افزود: تخریب زیستگاه ها، سوزاندن باقی مانده محصولات کشاورزی در زمین های زراعی، جانمایی نامناسب آب شیرین کن ها و ریختن خروجی فاضلاب ها به دریا را می توان از تهدیدهای موجود زیست محیطی در استان هرمزگان دانست.
این محقق هرمزگانی یادآورشد: براساس اطلاعات علمی موجود 93 درصد مرجان های دنیا توسط فعالیت های انسانی از بین رفته است.
کامرانی گفت: می توانیم با پیوستن به پروتکل ناگویا که در مورد دسترسی به منابع ژنتیکی و تسهیم عادلانه و منصفانه منافع حاصل از استفاده الحاقی به کنوانسیون تنوع زیستی است به حفاظت محیط زیست کشور کمک کنیم.
عضوهیات علمی دانشگاه هرمزگان خاطرنشان شد: کشور ما ایران از تنوع دریایی بی نظیری برخوردار است که بعضا بومی هرمزگان و خلیج فارس و دریای عمان است.
مدیر کیفیت آزمایشگاه های پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان نیز گفت: جمع آوری مطالعات داده های تنوع زیستی توسط این پژوهشکده صورت گرفته است.
دهقانی افزود: بررسی ساختار جمعیت، تنوع زیستی گونه ای و الگوی پراکنش ماهیان در منطقه حفاظت شده حرا از تازه ترین طرح های تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان است.
این مقام مسوول در پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان خاطرنشان شد: در مجموع بیش از 115 گونه در خورهای لافت (شهرستان قشم) شناسایی شده که خانواده گیش ماهیان بیشترین جمعیت را دارند.
در پایان این مراسم نیز بیانیه همایش تنوع زیستی قرائت و راهکارهای پیشنهادی ارائه شد.
6149/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.