به گزارش ایرنا، مشاوره یکی از ضرورت های زندگی امروزی است و خانواده ها و سایرافراد زیر پوشش آنها نیاز به آمادگی بیشترروانی دارند تا توان تحمل استرس های ناشی ازمحیط کار و خانواده را داشته باشند.
مشاوره روانشناسی خانواده تنها به مشکلات بین زن و شوهر مربوط نمی شود در برخی از مواقع ممکن است بین یک خانواده و خانواده دیگر مربوط شود.
ممکن است شخصی به مشاوره روانشناس خانواده مراجعه نموده تا به مشکلش با پدربزرگش به عنوان عضوی از خانواده پایان دهد و این مشکل را رفع کند.
یا دختر و پسری که به دلیل مشکلات عاطفی و روحی از قدیم با خانواده خود داشته اند و بعد از سالها درگیری با خود با مراجعه به روان شناس و مشاور با استفاده از مشاوره و تجربه های موفق از بسیاری از درگیری فکری و روانی خود رهایی می یابند.
یکی از موضوعات مهم و ضروری برای مشاوران، آگاهی از فنون گوناگون مشاوره و یادگیری آنهاست.
در این مهم تنوع مشکلات و روحیات مراجعان به قدری است که مشاور هرچه با فنون بیشتری آشنا باشد و تجربه افزون ‏تری را به کار بگیرد، باز هم از یادگیری فنون جدید بی ‏نیاز نیست.
در مشاوره فنون بسیار زیادی وجود دارد که یک مشاور با تجربه و متعهد می‏ تواند با شناخت و استفاده از آنها، هرچه بهتر و بیشتر به مراجعان خود کمک کند.
مهم این است که با کسب تجربه و بالا بردن آگاهی در این زمینه، بتواند به صورت فنی و اصولی به مردم مشاوره دهد تا کلامش تاثیرگذارتر و راهنمایی ‏هایش مفیدتر باشد.

**مشاوره راهنمایی و کمک به افراد است
یک مشاور موفق علاوه بر کسب تجربه و جمع ‏آوری اطلاعات به‏ روز در مورد پیشرفت‏ های علم مشاوره، باید خود نیز خلاقیت داشته و با سنجش روحیات و وضعیت مراجعان، فنون جدید و مناسبی را به کار بندد.
یک روان شناس و مشاوره خانواده در هرمزگان معتقد است: مشاوره یکی از ضرورت های زندگی امروز و راهنمایی و کمک به افراد است.
مهدی طاهری کُندَر به مناسبت روز ملی جمعیت روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص جایگاه مشاور و درمان و مشاوره فردی اظهار داشت: هر فردی احتیاج به یک راهنما و مشاور دارد اما متاسفانه بیشتر افراد زمانی که دچار بحران می شوند برای مشاوره فردی به مشاور مراجعه می کنند.

**رفتار مشاور باید در همه حال مشاورگونه باشد
*ایرنا: مشاور کیست؟ و باید دارای چه ویژگی ها و خصوصیاتی باشد؟
طاهری کُندَر: مشاور، یک فرد متخصصی است که در زمینه های مشاوره ای دارای تحصیلات و تجربه است و براساس آن می تواند راهکار بدهد.
مشاور ابتدا باید اصول اخلاقیات مشاوره را رعایت کند و براساس آن بتواند فرد را مشاوره بدهد به تعبیری رفتار و اخلاق مشاور باید در همه حال در کوچه، خیابان، منزل و گردش مشاورگونه باشد.
برخی از خانواده ها هنوز جایگاه و کار مشاور و روان شناس را نمی شناسند فقط اسمی از مشاور شنیده اند حتی برخی نیز فکر می کنند به مشاور احتیاجی ندارند درصورتی که وقتی فردی به مشاور برای یک مشکل کوچک مراجعه می کنند مشاور به عمق مشکلات فرد می رسد و خود نیز متوجه اهمیت مشاوره می شود.
اگر مشاوره های فردی و گروهی و اهمیت مشاوره در خانواده های ما جایگاه بیشتری پیدا کند، در بحث تحصیلی خانواده ها، مشکلات زوج ها، دغدغه هایی جوانان و کودکانمان کمتر دچار مشکل خواهیم بود.

*ایرنا: درمان فردی و مشاوره فردی چیست و این نوع مشاوره دارای چه ویژگی ها است؟
طاهری کُندَر: مشاوره نشان دهنده راهنمایی و کمک به افراد است، هر فردی احتیاج به یک راهنما و مشاور دارد اما متاسفانه بیشتر افراد زمانی که دچار بحران می شوند برای مشاوره فردی به مشاور مراجعه می کنند درحالی که اساس کار این است که مشاوره قبل از ایجاد یک بحران صورت بگیرد.
خانواده ها نیاز به مشاور و مشاوره دادن را باید عین نیاز یک فرد به پزشک متخصص برای خود بدانند و باید در تمامی زمینه ها مشاور اعم از تربیت فرزندان، مسائل روحی و روانی، اخلاقیات و مسائل شخصیتی و همچنین مسائل حقوقی خود را نیازمند مشاور بدانند.
امروزه دلیل متفاوت بودن فرزندان از منظر تربیتی، اخلاقی و المان های در یک جامعه ایرانی، نشان دهنده کمبود مشاور و مراجعه نکردن برای راهنمایی به روان شناس و مشاور است.

*ایرنا:هدف گذاری در مشاوره های فردی چیست و بیش ترین مراجعه کنندگان به مشاوره فردی چه کسانی هستند؟
طاهری کُندَر: بیشترین مراجعه کنندگان به مشاوره فردی قشر جوان هستند و بیشتر این افراد نیز کسانی هستند که شکست های عاطفی خورده اند و برای برطرف کردن سوعاطفی خود به روان شناس و مشاور مراجعه می کنند.
دومین قشری که بیشترین مراجعه به مشاور دارند خانواده هایی هستند که برای مشاوره های تحصیلی به فرزندان خود به مشاور مراجعه دارند هرچند که در این زمینه هنوز به درستی جایگاه مشاور در بین خانواده ها شناخته شده نیست.
کار مشاور با برنامه ریزان تحصیلی کاملا متفاوت است، به طور عموم خانواده ها مشاور با کسی که در حوزه موسسات آموزشی هستند و برنامه ریزی درسی می دانند را یکی می دانند درحالی که کار یک مشاور بسیار متفاوت است.
همانطور که قبلا هم گفتم مشاور، یک فرد متخصصی است که در زمینه های مشاوره ای دارای تحصیلات و تجربه است و براساس آن می تواند راهکار بدهد.
جامعه ما بیش از این که سرانه فکری و کتاب های متنوع برای فرزندان را پوشش می دهند باید جایگاه مشاور را پررنگ ترکند.
هدف گذاری در مشاوره های فردی بیشتر روی روان فرد است، خانواده ها باید از سن دو سالگی می بایست برای چگونه بهتر تربیت کردن فرزند خود مشاور داشته باشند تا بتوانند راهکارها و راههای مناسبی را برای آینده فرزندان خود داشته باشند.
خانواده ها باید از سن دو سالگی می بایست برای چگونه بهتر تربیت کردن فرزند خود مشاور داشته باشند تا بتوانند راهکارها و راههای مناسبی را برای آینده فرزندان خود داشته باشند.

*ایرنا: به صورت مصداقی مراجعه کننده ای داشته اید که در حوزه تحصیلی با بیشترین مشکل مواجه بوده است؟
طاهری کُندَر: بله. به عنوان مثال نوجوانی که در مرحله کنکور دادن است خانواده ها برای پزشک شدن این فرزند به مشاور مراجعه می کنند درحالی که پایه های اولیه را ندارد.
به عنوان مثال مراجعه کننده ای داشته ام که پدرخانواده حاضر بود 50هزارتومان حق مشاوره پرداخت کند فقط برای اینکه فرزندش رشته پزشکی قبول شود.
متاسفانه این فرزند اعتیاد به مواد مخدر داشت درحالی که پدر وی هیچ اطلاعی از اعتیاد و نوع اعتیاد او نداشت و زمانی که از اعتیاد فرزندش مطلع شد حرف من را قبول نداشت و می گفت اگر توانایی مشاوره برای رساندن فرزندم به پزشکی را ندارید تهمت نزنید.
این بی توجهی ها همه نشان دهنده این است که خانواده ها اطلاعی از وضعیت فرزندان خود ن و فقط با پول می خواهند فرزندشان حتما در رشته ای مهمی مثل پزشکی قبول شود.
اگر خانواده ها بسیار کمتر از این هزینه ها را در دوران ابتدایی و متوسطه اول برای فرزند خود هزینه کنند شاهد مواردی از این دست نمی شویم.
همین طور اگر مشاوره فردی و مشاوره در خانواده جایگاه بیشتری پیدا کند، در بحث تحصیلی خانواده ها نیزکمتر دچار مشکل خواهیم بود.

*ایرنا: نقش مشاوره و جایگاه آن در کشور و استان را چگونه ارزیابی می کنید؟
طاهری کُندَر: با توجه به مدرنتیته شدن جامعه و محیط پیرامونی جایگاه مشاوره فردی در کشور ما خود را نشان می دهد و باعث می شود افراد در زندگی ضرورت مراجعه به مشاور را بهتر درک کنند.
در استان هرمزگان مشاوره فردی بیشتر جنبه درمان پیدا کرده است درحالی که فرد مسائلی را که در ذهن دارد مشاوره بگیرد اما زمانی که یک مشکلی حاد برایش ایجاد می شود به مشاور مراجعه می کند.
در استان هرمزگان مشاوره فردی بیشتر جنبه درمان پیدا کرده است درحالی که فرد مسائلی را که در ذهن دارد مشاوره بگیرد اما زمانی که یک مشکلی حاد برایش ایجاد می شود به مشاور مراجعه می کند.

*ایرنا: حمایت های قانونی و حقوقی از روان شناسان و مشاوران را چگونه ارزیابی می کنید و چه نهادهایی در این زمینه بیشتر فعالیت دارد و حمایت کننده هستند؟
طاهری کُندَر: جایگاه حقوقی مشاور نیز بیان داشت: اگر مشاور اصول اخلاقی مشاوره را که آموخته و براساس آن قسم یاد کرده است، رعایت کند دستگاه قضایی حمایت می کند اما اگر مشاور این اصول را رعایت نکند با وی برخورد می شود.
دستگاه قضایی از مشاوران بسیار در تمامی زمینه ها اعم از مداخلات اجتماعی در بحث طلاق و مسائل مرتبط با آن استفاده می کند.
به عنوان مثال در بحث طلاق کارهای خوبی انجام می شود اما توصیه من به زوج ها و خانواده ها این است که قبل از دادن دادخواست با مشاور مراجعه کنند زیرا موفقیت های بسیار خوبی دارد.
معتقدم اهمیت کار و جایگاه مشاور را نهادهای فرهنگی و آموزش ما بهتر می توانند برای مردم نشان دهند، نهادهایی مثل آموزش و پرورش، دانشگاه ها، بهزیستی، شهرداری، صداوسیما، سپاه و سایر نهادهای دلسوز می توانند پررنگ تر کنند.
امروزه فرزندان ما درگیر هجمه های جدید شده اند که خانواده های قدیمی کمترمی توانند پاسخگو باشند لذا این نهادها باید پای کار بیایند.

*ایرنا: راهکار خاصی برای اهمیت جایگاه مشاوره با کمک این دستگاه ها دارید و مشاورانی هستند که در خصوص همکاری و زمان بیشتری برای کار مشاوره بگذارند؟
طاهری کُندَر: به عنوان مثال شهرداری با کمک سایر نهادها می تواند از ساحل شهر استفاده کرده و مکانی را به عنوان نمنونه برای کار مشاوره اختصاص دهند و از ظرفیت مشاوران در راستای بهبود وضعیت زندگی خانواده ها استفاده کنند.
یا به عنوان مصداقی می توان در بوستان های کنار ساحل جایگاه ها و غرفه هایی را مستقر کرد و غروب های پنجشنبه و جمعه که زمان تفریح و گردش مردم درپارک ها و کنار ساحل است از این نعمت ساحل دریا برای خدمت به خانواده ها، جوانان و نوجوانمان استفاده بهتری داشته باشیم تا اینکه شاهد شغل ها و تفریحات کاذب و ناسالم در این فضاها و مکان ها باشیم.
دراستان هرمزگان مشاورانی هستند که حاضر هستند به صورت جهادی کار می کنند لذا می توان با ایجاد غرفه هایی حداقل بین سه تا پنج ساعت از حضور مشاوران جهادی برای راهنمایی و آگاهی دادن به خانواده ها استفاده کرد.
گفت و گو از فرنگیس حمزه یی
9887 / 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.