به گزارش ایرنا رضا برومند روز دوشنبه در این خصوص اظهار داشت: این اثر به مدت یک ماه از 19 اردیبهشت تا 15 خرداد در موزه مردم شناسی خلیج فارس در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: این اثر که در کاوش های موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت جمشید توسط ارنست هرتسفلد کشف شد در سال 1316 به سرقت رفت.
وی ادامه داد: این قطعه نقش برجسته پانزده سال بعد، در سال 1330 توسط یک مجموعه دار خصوصی خریداری و به موزه هنرهای زیبای مونترال کانادا اهدا شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بیان داشت: نقش برجسته سرباز هخامنشی نزدیک به 60 سال در آن موزه به نمایش گذاشته شده بود تا اینکه در سال 1390 مجدد سرقت شد.
برومند خاطر نشان کرد: این اثر طبق حکم دفتر دادستانی منطقه منهتن نیویورک در سال 1396 از یک موسسه حراج آثار هنری نیویورک مصادره شد که سازمان میراث فرهنگی با اطلاع از این موضوع اقدام های حقوقی خود را آغاز کرد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در سال 1396 با دادن مدارک مالکیت، استرداد این اثر تاریخی را از دادگاه نیویورک درخواست کرد که با هماهنگی مرکز خدمات حقوقی ریاست جمهوری، مرکز دیوان لاهه، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعلق داشتن این شی تاریخی به ایران اثبات شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری هرمزگان یادآور شد: دادستانی آمریکا در همان سال رای نهایی خود را مبنی بر استرداد این اثر تاریخی به ایران صادر کرد و این اثر ارزشمند تاریخی در 13 شهریور 1397 تحویل غلامعلی خوشرو، نماینده دائم ایران در سازمان ملل شد.
وی کفت: رییس جمهوری اسلامی ایران در بازگشت خود از سفر نیویورک این اثر را به ایران بازگرداند و در روزهای آینده در بندرعباس به نمایش گذارده می شود.
3219 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.