دکتر احمد نگهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ام اس یک بیماری مزمن است که کاملا بی سر و صدا شروع می شود و از همین رو باید نشانه های شروع این بیماری را شناخت و به آن توجه داشت.
وی بیان داشت: از جمله نشانه های اولیه این بیماری خستگی های طولانی مدت، علائم حسی به صورت گزگز کردن اندامها که بیش از چند روز طول بکشد، فراموش کردن تاریخ های مهم، سرگیجه های پی در پی تیره شدن بینایی ، اختلال در تکلم، مشکلات جنسی و اختلالات کنترل ادراری و برخی موارد دیگر است، اما موارد ذکر شده مهمترین این نشانه ها می باشد.
این پزشک متخصص تاکید کرد: شروع به موقع درمان ام اس و انجام مراقبت های درمانی به جهت حفظ کیفیت زندگی در این بیماران بسیار حائز اهمیت است.
دکتر نگهی بیان داشت: می توان زمینه های کنترل این بیماری را فراهم کرد که مهمترین عامل موفقیت در این خصوص، مداخله زودهنگام به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، در بیماری ام اس اعصاب مغز و نخاع توسط سیستم ایمنی بدن آسیب می‌بینند، که به این اختلال بیماری خودایمنی می‌گویند.
بیماری های خود ایمنی بیماری هایی هستند که در آن‌ها سیستم ایمنی بدن که وظیفه ‌شان حفاظت از بدن و نابودکردن آسیب رسان‌های خارجی همچون باکتری هاست، اشتباها شروع به حمله به بافت‌های بدن می‌نمایند.
در بیماری ام اس، سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به مغز و نخاع که سیستم مرکزی اعصاب را کنترل می‌کنند، کرده و باعث فلج شدن و از کارافتادگی آنها می‌شود.
علایم بیماری ام.اس، بسته به اینکه چه منطقه ای از سیستم اعصاب مرکزی گرفتار شده باشد، بسیار متغیر است و حتی در یک فرد خاص در طول سیر بیماری تغییر می کند.
این بیماری مسری نیست و از دسته بیماری های ارثی هم محسوب نمی شود اما نقش ژنتیک در ایجاد آن تایید شده است؛ اکنون درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما شیوه های درمان موجود در تغییر سرعت بیماری مؤثر است.
براساس آمارهای موجود بیش از 2 میلیون و 500هزارنفر در دنیا و حدود 70 هزار نفر در کشور ایران به ام اس مبتلا هستند که عمده این افراد، جوان و در سن 20 تا 40 سالگی هستند و ایران در ابتلا به بیماری ام اس جزو 10 کشور اول دنیاست.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.