سعید معین نمینی روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مبارزه همه جانبه با این آفت خطرناک در شش استان جنوبی (خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان) با محوریت دو استان هرمزگان و سیستان وبلوچستان ادامه دارد.
وی هجوم گسترده ملخ های صحرایی را دراین سطح از کشور در چهار دهه گذشته بی سابقه توصیف کرد و افزود: از بهمن ماه پارسال تاکنون افزون بر 200هزارهکتار از زمین های جنوب ایران به این آفت آلوده شده اند که بیشترین ریزش ملخ ها و حتی سطح مبارزه انجام شده با بیش از32هزارهکتاربه هرمزگان اختصاص دارد.
این منبع با اشاره به ریزش هایی که از کشورعربستان انجام می شود و همچنین تخم ریزی دسته های میلیونی ملخ های صحرایی مهاجم در استانهای آلوده جنوبی پیش بینی کرد این سطح به 400هزارهکتار نیز برسد.
وی با اشاره به اقدام های انجام شده یاد آورشد: رصد و مبارزه به موقع با ملخ صحرایی مهاجم در سه ماهه گذشته تاکنون باعث شده تا خسارتی به محصولات زراعی و حتی باغی در استانهای آلوده وارد نشود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از نیمی از مبارزه صورت گرفته علیه این آفت خطرناک دراین استان انجام شده است.
حمید دولتی با بیان اینکه جهت بادهای خلیج فارس از اواسط فروردین ماه به شمال شرقی تغییر پیدا کرده افزود: به همین دلیل بزرگ ترین دسته های ملخ صحرایی ازعربستان، امارات، قطر و بحرین مستقیم به سمت ایران و استانهای بوشهرو سیستان و بلوچستان وارد شده که قلب و محل ریزش اصلی آنها استان هرمزگان است.
وی از هرمزگان به عنوان خط مقدم ریزش دسته های میلیونی ملخ های صحرایی مهاجم نام برد و تاکید کرد: مبارزه همه جانبه از سوی گروه های سازماندهی شده با کمک مردم باعث شد تا بخش زیادی از این آفت و پوره های آن قبل از حمله به زمینهای کشاورزی نابود شوند.
در اطلاعات منتشره سازمان حفظ نباتات آمده است: هم اکنون کار مبارزه با ملخ های صحرایی مهاجم در شش استان جنوبی کشور با استفاده از 10فروند هواپیمای سم پاش، صدها سم پاش انفرادی و وانتی از زمین و هوا در حال انجام است.
دراین اطلاعات با اشاره به اهمیت مبارزه با آفت ملخ صحرایی در شش استان جنوبی کشور بیان شده است: 38درصد جنگل ها و بیشه زارها، 21 درصد باغها و مزارع و 36درصد تولید محصولات زراعی و باغی و همچنین 21 درصد مراتع درجه یک و دو کشور در خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان قرار دارند.
این سازمان اعلام کرده است: در راستای مبارزه باملخ های صحرایی مهاجم در سه ماهه گذشته اضافه بر تامین تجهیزات مبلغ 70میلیارد ریال بودجه نیز به شش استان ذکرشده اختصاص یافته است.
از ملخ صحرایی مهاجم به عنوان آفتی نابودگر و همه چیز خور نام برده شده که اگربه موقع با آن مبارزه نشود در کمتر از یک ماه با تخم ریزی دسته های میلیونی سطح آلودگی آنها دهها برابر افزایش می یابد که مبارزه باآنها نیاز به هزینه های هنگفتی دارد.
6149 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.