به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی شامگاه سه شنبه در آیین پایانی نهمین جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس در بندرعباس اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در روز ملی خلیج فارس در کنار این پهنه زیبا قرار دارم و رنگ، بو و رزق آن را می بینم و استشمام می کنم.
وی ادامه داد: خلیج فارس همواره نمادی برای مقاومت ایرانیان و پرچم مقاومت ملی بوده است.
صالحی افزود: همچنین در طول دوره های مختلف و اکنون خلیج فارس نماد وحدت ملی اقوام ایرانی است و ایرانیان از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب با نام خلیج فارس همچون نخ تسبیح گرد هم می آیند.
وی گفت: با این نگاه است که می توان گفت و تاکید کرد که وقتی از روز ملی خلیج فارس سخن می گوییم منظورهمه سال و همه ثانیه ها است که می تواند این سرمایه را به یاد ما بیاورد و ما به این سرمایه بیش از گذشته اعتنا کنیم.
صالحی در ادامه یادآور شد: خلیج فارس را از زاویه های مختلف باید صیانت و مورد توجه بیشتر قرارداد، بخشی از آن صیانت از نام خلیج فارس است و این صیانت فقط از یک نام نیست بلکه صیانت از یک تاریخ کهن است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم چنین از خلیج فارس به عنوان منبع اقتصاد، نماد مقاومت، عزت ایرانی و تابلو و پایگاه فرهنگی ایران نام برد که باید از همین زاویه به آن نگاه کرد.
به گفته صالحی، کسانی که به ظاهر به این طمع آمده اند تا نام خلیج فارس را تغییر دهند تنها به قصد تغییر نیامده اند، بلکه آنها به دنبال دگرگون کردن یک تاریخ هستند.

** زیست بوم خیلج فارس در معرض خطر است
وزیر ارشاد با اشاره به اینکه بخش دوم صیانت از خلیج فارس صیانت از اقلیم آن است، گفت: زیست بوم خلیج فارس با سایر زیست بوم ها متفاوت است؛ این زیست بوم میراث طبیعی الهی است که در اختیار ما قرار گرفته و نباید به تاراج برود.
وی با بیان این مطلب که امروز این زیست بوم به اندازه نام خلیج فارس در معرض خطر است، بیان داشت: رفت و آمدکشتی ها، پساب های صنعتی و غیرصنعتی و همچنین جنگ ها می تواند این زیست بوم طبیعی را به مخاطره بیندازد.
صالحی ادامه داد: سیل اخیر در کشور نشان داد که اگر با طبیعت مهربان نباشیم او نیز با ما مهربان نخواهد بود.
وی اضافه کرد: باید با آگاهی بخشی هم در فضای ملی و هم خارجی از این زیست بوم بیش از گذشته محافظت شود و سخن از نام خلیج فارس صرفا سخن از یک نام نیست و باید بیش از پیش برای صیانت از آن تلاش شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: خلیج فارس آن گاهی که ایرانیان در این منطقه بوده اند، منطقه ای امن بوده که ادیان و اقوام مختلف به راحتی در آن عبور و مرور داشتند و کسی ترس کشتیرانی در این منطقه نداشت.

**فضای نظامی گری بیگانه ها در خلیج فارس باید از بین برود
صالحی اظهار کرد: کشورهایی در منطقه هستند که به نظامی گری و نه همزیستی می اندیشند، کشورهایی نه با تاریخ چندان دور ، اما ادعای بزرگ در این منطقه حضور دارند.
وی افزود: اینکه عربستان 30 درصد از بودجه خود را صرف خرید سلاح می کند درحالی که بودجه نظامی ایران برخلاف ادعاهای غربی ها بیش از 3 درصد نیست، خبرخوبی برای منطقه خلیج فارس نیست.
وی گفت: ایجاد چنین فضای نظامی گری در منطقه معنای خوبی برای منطقه ندارد و همچنین واگذاری پایگاه های کشورهای عربی منطقه خلیج فارس به نظامیان خارجی از جمله آمریکایی ها جایگاه سوق الجیشی این منطقه را به خطر می اندازد.
صالحی با اشاره به حضور آمریکایی ها در منطقه خلیج فارس، گفت: کسانی که ازآنها خواسته اند در این منطقه حضور پیدا کنند باعث ناامنی سرزمین های پیرامونی خود شده اند درحالی که خلیج فارس باید منطقه صلح و امن برای کشورهای خود منطقه باشد.
وی ادامه داد: جریان نظامی گری در خلیج فارس از سوی کشورهای بیگانه باید از بین برود و ارتش های بیگانه باید از این منطقه کوچ کرده و منطقه در اختیار مردم همین منطقه قرار بگیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد در پایان از برگزارکنندگان نهمین جشنواره خلیج فارس و همه نهادهایی که در این جشنواره سهیم بودند، سپاسگذاری کرد و اظهار امیدواری کرد استان هرمزگان همچون دوره های قبل پیشقراول حفظ نام خلیج فارس در ابعاد سه گانه آن بوده و با این پیشتازی در این جشنواره ها آن را در طول سال تدوام ببخشد.
به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با روز ملی خلیج فارس کتاب «آثارشناسی توصیفی محمد علی سدید السلطنه کبابی بندرعباسی» از چهره های ماندگار خلیج فارس نوشته «حسام الدین نقوی و علیرضا محسنی» را رونمایی کرد.
محمد علی مینابی بندرعباسی ملقب به سدیدالسلطنه و متخلص به سدیدالسلطنه کبابی، شاعر، نویسنده و مورخ ایرانی اهل بندرعباس در سال‌های آخر دوره قاجار و آغاز دوره پهلوی بود.
وی در سال 1249 خورشیدی در بغداد به دنیا آمد و در سال 1320 خورشیدی در بندرعباس درگذشت و آرامگاه ایشان در قبرستان قدیمی سیدکامل بندرعباس قرار دارد.
از سدیدالسلطنه آثاری ویژه درباره خلیج فارس، جزایر و بنادر و ساکنان اطراف آن برجای مانده ‌است.
عیادت از «سلیمان ایرانمنش بحری»، خواننده و مداح هرمزگانی در منزل وی و بازدید از فروشگاه بوکتاب در بندرعباس از دیگربرنامه های وزیر ارشاد به استان هرمزگان بود.
به گزارش ایرنا، نقالی (خوانش جنگنامه کشم و تصویرسازی)، سرنا نوازان خلیج فارس، تجلیل از منتخبان جایزه ویژه شعر رامی، هنرهای تجسمی ، مونولوگ، مد و لباس، عکس سال و موسیقی و تقدیر از برگزیدگان دیگر بخش های جشنواره های موضوعی ایثارگران و خانواده معظم شهدا خلیج فارس از برنامه های آیین پایانی نهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس بود.
دهم اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز و آزاد سازی جزیره هرمز از اشغال بیگانگان بوسیله امام قلی خان در دوره صفویه، به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است و هیات دولت در تاریخ 22 تیرماه سال 1384 در مصوبه ای بر این نامگذاری مُهر تایید زد.
سردار امام قلی خان در این روز (21آوریل 1622میلادی) موفق شد به 117 سال تسلط پرتغالی ها بر سواحل جنوبی کشور پایان دهد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به مورد تهاجم قرار گرفتن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران توسط ایادی استکبار جهانی بویژه برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و تلاش آنان برای تحریف نام تاریخی این خلیج، به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی این روز را انتخاب کرده اند.
دبیرخانه دایمی جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس به علت قرابت تاریخی و مرکزیت فرهنگی در بندرعباس واقع شده و سایر استان ها نیز در آن مشارکت فعال دارند.
9887/ 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.