به گزارش ایرنا، موقعیت مهم خلیج پهناور فارس، دسترسی آن به آب های آزاد و بهره مندی از ذخایر عظیم نفت و گاز، شرایط سیاسی و اقتصادی خاصی را برای این منطقه فراهم کرده و از همین رو این نقطه از کره خاکی در طول تاریخ همواره شاهد صحنه های نبرد بسیاری میان قدرت های جهانی برای تسلط بر آن و به تاراج بردن منابع عظیمش بوده است.
در این میان پرتغالی ها به مدت 117 سال بر سواحل جنوبی ایران تسلط داشتند و به بهره برداری از آن می پرداختند تا اینکه در نهایت پس از تلاش های بسیار، « امام قلی‌ خان» امیر فارس توانست در 10 اردیبهشت 1031 هجری خورشیدی بر متجاوزان چیره شود و آنان را از تنگه هرمز و خلیج فارس اخراج کند.
خلیج فارس به عنوان سومین خلیج بزرگ جهان جزیره های ایرانی «خارک، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، کیش، قشم و لاوان» را در خود جای داده است.

** ایران اسلامی بازیگری قدرتمند در تامین امنیت منطقه خلیج فارس
موضوع تامین امنیت خلیج فارس با توجه به وجود تنگه هرمز و عبور بیش از 50 درصد از انرژی جهان از این شاهراه بین المللی و راهبردی و توانایی و نگاه ایران اسلامی در اداره آن از اهمیت بالایی در ادبیات و محافل سیاسی و بین المللی جهان برخوردار است.
تامین امنیت همواره یکی از مهمترین موضوعات پیرامون خلیج فارس است که ایران اسلامی به مدد داشتن نیروهای جان برکف و بهره مندی از پیشرفته ترین تجهیزات، نقش بسیار مهم و توانمندی در تامین امنیت آن داشته، دارد و خواهد داشت.
در حقیقت امروز اقتدار ایران اسلامی در تامین امنیت خلیج فارس و نقش مهمش در معادلات سیاسی، اقتصادی ، خیال ماجراجویی در این منطقه را از دشمنان گرفته و آنان را پریشان و آشفته احوال کرده است.

**لزوم مشارکت کشورهای منطقه در جهت تامین امنیت خلیج فارس
نگاه نظام جمهوری اسلامی در تامین امنیت خلیج فارس ، نگاهی مبتنی بر مشارکت و همکاری کشورهای منطقه است؛ نگاهی که به مذاق غربی ها و امریکایی ها خوش نمی آید زیرا که اتحاد کشورهای منطقه دست آنان را از خلیج فارس و به تاراج بردن منابع عظیم آن کوتاه می کند.
موقعیت راهبردی خلیج فارس، ضرورت توجه جامعه بین الملل و قدرت های استکباری به این منطقه موجب شده تا آنان برای تسلط به خلیج فارس به تهدید و فشار و اختلاف افکنی روی آورند.
از همین رو هم در سالیان اخیر دیکتاتورهای غربی و امریکایی با سوء استفاده از هوش سیاسی پایین برخی سران کشورهای منطقه و به منظور کوتاه نشدن دستشان از نگین ارزشمند خلیج فارس، سناریوی تغییر نام این خلیج را که قدمتی به بلندای تاریخ دارد، در پیش گرفتند.
دولتمردان و فرماندهان نظامی ایرانی همواره بر این موضوع تاکید دارند که خلیج همیشه فارس خانه ما است و نگاه ما برقراری امنیت، صلح و دوستی در این منطقه با کمک کشورهای همسایه می باشد.
تاکید ایرانی ها بر این است که تنها خود کشورهای منطقه می توانند امنیت این منطقه و همچنین خلیج فارس و دریای عمان را به شایستگی برقرار نمایند و حضور کشورهای فرا منطقه ای عامل تنش و اختلاف در تعاملات و در نهایت ایجاد ناامنی در خلیج فارس است.

** حضور آمریکا در خلیج فارس ناامنی ایجاد می کند
رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیماه پارسال در سفر به بندرعباس گفت: حضور امریکا در خلیج فارس چیزی جز نا امنی برای منطقه ندارد.
سردار سرلشگر محمد باقری پس از ورود به بندر عباس، در فرودگاه این شهر اظهار داشت: خروج آمریکا از سوریه عقب نشینی خفت بار کشوری است که بدون اجازه و رضایت مردم و دولت قانونی در آن حضور پیدا کرده بود.
وی این خروج را 'برای ماموریت های دفاعی و امنیت منطقه بی اهمیت' توصیف کرد و گفت: در هر جایی که امریکایی ها حضور پیدا کردند موجب ناامنی بودند و حتما ترک منطقه سوریه و سایر قسمت های منطقه موجب ارتقای امنیت و آرامش خواهد شد.
رییس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: در خلیج فارس هم به همین صورت هست و خود کشورهای منطقه امنیت آن را تامین می کنند و حضور امریکا در منطقه چیزی جز ناامنی ندارد.

**امنیت خلیج فارس حاصل فداکاری نیروهای مسلح ایران
رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیماه پارسال در سفر به جزیره بوموسی نیز ، امنیت مثال زدنی در تنگه هرمز و خلیج فارس را ثمره فداکاری‌ ها و توانمندی ‌های نیرو‌های مسلح عنوان کرد.
سردار سرلشگر پاسدار محمد باقری افزود: امنیت موجود در جزیره های خلیج فارس با حضور نیرو‌های زبده و به کارگیری روزآمدترین تجهیزات نظامی محقق شده است.
وی تصریح کرد: برخی کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس از آمریکا برای توطئه افکنی در خلیج فارس دعوت می ‌کنند.
وی ادامه داد: دشمنان منطقه ‌ای ایران بدانند جمهوری اسلامی ایران در کنار دکترین صلح طلبی، حضور نظامی قدرتمند و قاطعی هم دارد که در صورت لزوم ضمن دفاع از تمامیت ارضی خود کشور‌های پیشنهاد دهنده را هم مسوول عواقب بعدی می‌ داند.
رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: برخی کشور‌ها به آمریکا دل نبندد، چون همین آمریکا پس از چند سال خشونت و هرج و مرج طلبی چاره ای جز خروج از کشور سوریه نیافت.
سرلشکر باقری در ادامه با یاد آوری خوی صلح طلبی ایرانیان در تاریخ تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره پرچمدار دوستی و صلح طلبی است، حتی برگزاری رزمایش‌های نظامی هم با ارائه همین پیام انجام می ‌شود.
وی یاد آور شد: امنیت در منطقه تنها با همراهی همه کشور‌های منطقه تامین می شود و حضور بیگانگان مخل این هدف بوده است.

** هیچ حرکتی در خلیج فارس از چشم تیزبین سپاه پنهان نمی ماند
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران درحاشیه گردهمایی گردان جعفر طیاردر مسجد اعظم اهواز به خبرنگاران اظهار داشت: کوچکترین ترددها در مرزهای آبی کشور به ویژه در خلیج فارس با اقتدار کامل نیروی دریایی رصد شده و هیچ گونه حرکتی از چشم تیزبین سپاه پنهان نمی ماند.
دریادار علیرضا تنگسیری بیان کرد: نیروی دریایی سپاه پاسداران از تنگه هرمز تا دهانه فاو در خلیج فارس مسئولیت صیانت از مرزهای آبی کشور را برعهده دارد و تاکنون با اقتدار کامل و چشمی تیزبین در این منطقه به انجام ماموریت های خود پرداخته است.
وی افزود: نیروی دریایی سپاه همچنین در دریای عمان نیز در کنار برادران ارتش جمهوری اسلامی با همدلی تمام حضور داشته و در جاسک و چابهار نیز مسئولیت های سنگینی را عهده دار است.
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ادامه داد: سپاه در جزایر سوق مهم استان هرمزگان نیز حضوری فعال داشته و تمامی ترددهای روزمره را رصد می کند.
وی یادآور شد: حضور مقتدرانه نیروی دریایی سپاه در آب های خلیج فارس با تکیه بر تجهیزات مدرن و پیشرفته، سد محکمی برابر دشمنان است و در سال های گذشته بارها این اقتدار و تیزبینی به دشمن ثابت شده است.

** نداجا و ندسا دروازه بانان خلیج فارس
فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مستقر در بندرعباس گفت: با توجه به موقعیت خاص و ویژه بندرعباس در دهانه ورودی خلیج فارس، منطقه های یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دروازه بانان آن هستند.
امیر دریا دار دوم مجتبی محمدی درگفت وگوبا ایرنا اظهار داشت: منطقه یکم نداجا با توجه به استقرار در هرمزگان، مجاورت تنگه هرمز و موقعیت راهبردی این استان از نقطه نظر نظامی، دارای اهمیت خاصی برای نیروهای مسلح است.
وی تصریح کرد: در سالهای جنگ تحمیلی، حامیان رژیم بعث عراق برای حمایت از متخاصم اقدام به ایجاد نا امنی در خلیج فارس می کردند تا در روند واردات و صادرات کالای ایران اخلال ایجاد کنند و این باعث شده بود کاپیتان ها و خدمه کشتی ها و نفتکش های ایران که بیشترشان خارجی بودند جرات دریانوردی در خلیج فارس را نداشته باشند که نیروی دریایی برای متوقف نماندن فعالیت های دریایی کشور وارد عمل شد.
به گفته وی، این نیرو علاوه بر پوشش حمایتی کشتی ها، کشتی را در دهانه خلیج فارس (جزیره لارک) از خدمه غیر ایرانی تحویل می گرفت و آنرا به بندر کنونی امام خمینی (ره) می برد و پس از تخلیه و بارگیری مجدد در دهانه خلیج فارس به خدمه تحویل می داد و لذا فعالیت های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس زمینه تداوم چرخه اقتصاد کشور را فراهم کرد.

** اشراف اطلاعاتی بر فعالیت های نیروهای فرامنطقه
فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مستقر در بندرعباس ابراز داشت: سیاست آمریکایی ها به سمت فعالیت های نیابتی تغییر یافته تا کشورهای دیگر به جای آنها هزینه کنند و هدف اصلی آنان جلوگیری از نابودی رژیم صهیونیستی است و برای این منظور هم می خواهند از جیب کشورهای منطقه هزینه کنند.
امیردریا دوم محمدی یاد آور شد: اشراف اطلاعاتی برقرار است و می دانیم چه کسی وارد و یا خارج می شود و با ابزارها و سایر تجهیزات همه تحرک ها رصد می شود، تنوع تجهیزاتی این امکان را فراهم کرده که فعالیت ها و تحرک نیروهای فرامنطقه ای را تا شعاع 100 کیلومتری مورد رصد قرار دهیم.
فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مستقر در بندرعباس بیان داشت: اشراف اطلاعاتی بر روی نیروهای فرامنطقه ای به نحوی است که می توان آنرا به بانک اطلاعاتی پلیس درباره مجرمان یک محله تشبیه کرد.
وی ادامه داد: اگر درمحله ای دزدی شود پلیس می داند باید سراغ چه کسانی برود و در خصوص نیروهای فرامنطقه ای هم چنین شناختی وجود دارد و این اشراف اطلاعاتی به حدی رسیده که در بانک های اطلاعاتی برای نیروهای فرامنطقه ای شناسنامه الکترونیکی ایجاد شده و در مواقع لزوم می توان از آن استفاده کرد.

**خلیج فارس برای همیشه فارس می ماند
شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ با توجه‌ به‌ هدف‌ قراردادن‌ هویت‌ فرهنگی‌ و تاریخی‌ ملت‌ ایران‌ از سوی‌ دولتهای دست نشانده‌ استکبار جهانی‌ به‌ خصوص‌ برخی‌ از کشورهای‌ همسایه‌ و تلاش‌ آنان‌ برای‌ تحریف‌ نام‌ تاریخی‌ خلیج‌ فارس، به‌ پیشنهاد شورای‌ فرهنگ‌ عمومی‌ دهم اردیبهشت، روز اخراج‌ پرتغالی‌ها از تنگه‌ هرمز را به‌ عنوان‌ روز ملی‌ خلیج‌ فارس‌ نامگذاری‌ کرد.
امروز همه دنیا آگاهند که نام خلیج فارس در تمام متون تاریخی و باستانی قید شده و قابل پیگیری و ردیابی می باشد و همه باید به این هویت تاریخی که ریشه در تاریخ جامعه بشری دارد، احترام بگذارند و بپذیرند که هیچ کس در هیچ مقامی نمی تواند واقعیت های تاریخی را با سلیقه و مقاصد تفرقه افکنانه و تندروی هایش تغییر دهد.
امروز دیگر نام خلیج فارس ثبت جهانی نیز شده و بر اساس قوانین بین المللی هیچ کشور، دولت و سازمانی نمی تواند خلیج فارس را به اسم دیگری نام گذاری کند.
مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با تلاش و پیگیری مستمر دفتر مالکیت صنعتی وزارت صمت، خلیج فارس ایران با پیشوند مروارید در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به ثبت جهانی رسید.
سیدمهدی میرصالحی با بیان اینکه، این نوع ثبت جهانی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری حمایت از اسامی مبدا و نشان جغرافیایی محسوب می شود، تاکید کرد: از این پس و بر اساس قوانین بین المللی هیچ کشور، دولت و سازمانی نمی تواند خلیج فارس را به اسم دیگری نام گذاری کند.
وی با اشاره به روند ثبت جهانی مروارید خلیج فارس اظهار کرد: فرایند انجام ثبت 2 سال قبل با تنظیم گزارش کارشناسی و تنظیم اظهار نامه مربوط آغاز شد.
میرصالحی افزود: پرونده این ثبت بر اساس قانون الحاق دولت ایران به موافقت نامه لیسبون در مورد حمایت از اسامی مبدا و ثبت جهانی ان مصوب مجلس و همچنین قانون الحاق دولت ایران به کنوانسیون تاسبس سازمان جهانی مالکیت فکری مصوب سال 1380 مجلس تشکیل شد.
و کلام آخر اینکه کاش سران کشورهای منطقه با اندکی هوش و تحلیل سیاسی پی به مقاصد شوم قدرت های استکباری که نگاهشان به آنها ، نگاه به گاو شیرده است، ببرند و آلت دست دولتمردان غربی وامریکایی نشوند و باور کنند که تنها با مشارکت و همبستگی می توانند امنیت شان را تامین و تضمین کنند.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.